پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/11 15:13
کد خبر: 14965

مهم‌ترین بازیکنی که پرسپولیس از دست داد

نداشتن بازی‌ساز و طراح حملات و کسی که به بازی ریتم می‌دهد، مشکل اغلب تیم‌های ایرانی است. حتی تیم ملی ما هم از این معضل رنج می‌برد اما پرسپولیس تا دو هفته پیش بازیکنی داشت که این خلأ را پر می‌کرد و حالا او را از دست داده است.

«پرسپولیس در سال‌های گذشته به‌خصوص این فصل بازیکنان زیادی را از دست داده است. در سمت مقابل این باشگاه بازیکنان خوبی را هم به خدمت گرفته که توانسته‌اند جای خالی ستاره‌های سابق را پر کنند. همه ستاره‌ها برای هر تیمی مهم هستند اما برخی بازیکنان خیلی سخت جایگزین می‌شوند و همین است که ارزش آنها را چند برابر می‌کند.

اولین بازیکنی که از پرسپولیس در میانه فصل قبل جدا شد علیرضا بیرانوند بود. گلر تیم ملی به باشگاه آنتورپ بلژیک رفت. جانشین او بوژیدار رادوشوویچ بد کار نکرد و اگر صحنه گل دوم استقلال در داربی جام حذفی نبود، می‌شد او را یک جانشین تمام‌عیار معرفی کرد. پرسپولیس در تعطیلات حامد لک را به خدمت گرفت. لک با درخشش در لیگ قهرمانان و خوردن تنها یک گل در ۵ بازی لیگ تا به اینجا باعث شده بیرانوند کاملا فراموش شود.

در فاصله تابستان تا پایان مرحله غرب لیگ قهرمانان ۴ بازیکن دیگر پرسپولیس راهی تیم‌های دیگر شدند. مهدی ترابی، علی علیپور، محمد نادری و شجاع خلیل‌زاده. امیر روستایی، کریستین اوساگونا و محسن ربیع‌خواه ۳ بازیکن دیگر پرسپولیس بودند که از جمع سرخپوشان جدا شدند اما چون بازیکن تاثیرگذاری نبودند، جای‌شان اصلا خالی نشد که بخواهد پر بشود.

مهدی ترابی روی کاغذ با احسان پهلوان جایگزین شد. با این حال در زمین بازی و با تفکر یحیی گل‌محمدی، ترابی از وحید امیری خواست تا با کمک به پهلوان جای خالی بازیکنی را پر کنند که بیشترین گل ۳ امتیازی سرخ‌ها را در فصل قبل به ثمر رساند. امیری و پهلوان در لیگ قهرمانان آسیا آن قدر خوب بودند که نبود ترابی به چشم نیامد.

بعد از ترابی نوبت به علیپور رسید. آقای گل سرخ‌ها در حالی به لیگ پرتغال رفت که عیسی آل‌ کثیر در نوک خط حمله تیم قرار گرفت. موتور گلزنی عیسی بعد از دو بازی روشن شد. ۴ گل برای پرسپولیس در دور گروهی و دور حذفی لیگ قهرمانان زد. اگر محرومیت عجیب و ۶ ماهه او پیش نمی‌آمد، عیسی می‌توانست در فینال غرب و فینال لیگ قهرمانان آسیا باز هم گلزنی کند. به هر حال این مهاجم آن قدر خوب کار کرد که هیچکس دلش برای علیپور تنگ نشد؛ علیپوری که حالا در پرتغال حسرت یک بازی فیکس‌بودن را می‌کشد.

هنگامی که سعید آقایی جذب شد، پرسپولیس هنوز محمد نادری را داشت. همچنین شنیده شد که محمد انصاری هم در حال بازگشت از مصدومیت طولانی‌مدت است. همین ترافیک یحیی را بر آن داشت که انصاری را رد کند. ترنسفر نادری به تیم رقیب یحیی را از مازاد اعلام کردن انصاری منصرف کرد. با این حال ذهن سرمربی سرخ‌ها چندان درگیر نشد چون دفاع چپ کاملی به تیمش اضافه شده بود. سعید آقایی که سابقه دعوت به تیم ملی زمان کی‌روش را دارد در پرسپولیس به‌خصوص در بازی‌های لیگ قهرمانان چنان خوب کار کرد که همه فهمیدند انتخاب اول یحیی برای فصل بعد آقایی است. اصلا شاید همین باعث شد نادری قید ماندن در تیم فینالیست آسیا و قهرمان فصل قبل را بزند و برود جایی که بازی بیشتری به او می‌رسد.

از بین جداشدگان پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی تنها شجاع خلیل‌زاده بود که بازیکنی به جای او جذب نشد. در عوض سیدجلال حسینی برگشت به ترکیب ثابت تیمش. عملکرد خط دفاعی پرسپولیس در دوران پساشجاع آمار ۵ بازی و ۳ گل خورده که هر ۳ روی شروع مجدد بازی بود (دو پنالتی در فینال لیگ قهرمانان آسیا و یک گل مقابل نساجی) را ثبت کرده است. این یعنی فعلا نبود شجاع مشکلی برای تیم ایجاد نکرده است.

آخرین بازیکنی که از پرسپولیس خداحافظی کرد و بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا به تهران برنگشت، بشار رسن بود. بشار فعلا تنها بازیکنی است که جانشینی ندارد. در پرسپولیس فعلی هیچ بازیکنی نیست که جای خالی بشار را پر کند. همچنین بعید است این مشکل در نقل‌وانتقالات زمستانی برطرف شود. هیچ بازیکن ایرانی در لیگ برتر نیست که کیفیت بشار را داشته باشد. جذب بازیکن خارجی هم که ممنوع است. به این ترتیب می‌توان گفت، مهم‌ترین بازیکنی که پرسپولیس در یک سال گذشته از دست داده هافبک عراقی‌اش است. زننده دو گل در دو داربی پیاپی و یکی از بازیکنان تاثیرگذار پرسپولیس در خط میانی. کسی که امسال نامش در فهرست توپ طلای آسیا به چشم می‌خورد. نداشتن بازی‌ساز و طراح حملات و کسی که به بازی ریتم می‌دهد، مشکل اغلب تیم‌های ایرانی است. حتی تیم ملی ما هم از این معضل رنج می‌برد اما پرسپولیس تا دو هفته پیش بازیکنی داشت که این خلأ را پر می‌کرد و حالا او را از دست داده است.

 

 

منبع: اعتماد

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qaavn