پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/05 09:09
کد خبر: 10937

آمار خیره کننده پرسپولیس در 4 سال گذشته !

پرسپولیس در شرایطی قهرمانی لیگ را به ارمغان آورد که شاگردان یحیی گلمحمدی عملکرد بسیار خوبی را در چهار سال اخیر ارائه کردند و با شایستگی پوکر قهرمانی را به ارمغان آوردند.

به گزارش رصد ورزشی : شب گذشته در فاصله چهار هفته تا پایان لیگ نوزدهم، پرسپولیس با پیروزی مقابل نفت مسجدسلیمان قهرمانی را مسجل کردند تا این بار در شهری جدید جشن و پایکوبی را برپا کنند. پیش تر در تبریز، مشهد و جم قهرمان شده بودند و حالا مسجدسلیمان را نیز به این لیست اضافه کردند.

 

حالا شاید قهرمانی برای عده ای از طرفداران پرسپولیس امری تکراری باشد اما بدون تردید آن ها رنج و سختی چهار سال گذشته را فراموش نکرده اند. روزهایی پراسترس که با برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل محمدی به سر رسید و سرانجامش «پوکر قهرمانی» بود؛ افتخاری که تاکنون هیچ تیمی کسب نکرده و البته در پس آن نکته های جالب توجه زیادی وجود دارند:

* پرسپولیس در 116 بازی که منجر به چهار قهرمانی متوالی شد، توانست 75 پیروزی به دست بیاورد. یعنی در 64.65% بازی ها پیروز شدند که این آمار فوق العاده ای است و ارزشش زمانی مشخص می‌شود که بدانیم سرخ ها در لیگ شانزدهم و هفدهم نیز پیش از پایان فصل قهرمانی را قطعی کردند و شاید اگر یکی از رقبا تا خط پایان آن ها را همراهی می‌کرد، می‌توانستند این آمار را به 80 برد هم برسانند.

 

* سرخ ها تنها 13 بار شکست خوردند؛ یعنی در 11.2% از مسابقات. این آمار استثنایی در حالی به ثبت رسیده که پرسپولیس در لیگ چهاردهم 12 باخت را 30 بازی داشت اما پس از حضور برانکو ایوانکوویچ سرخپوشان متحول شدند و توانستند این آمار فوق العاده را ثبت کنند. در فصل جاری شهرخودرو، تراکتور، سپاهان و نفت مسجدسلیمان هر کدام یک پیروزی به دست آوردند اما در نهایت نتوانستند بالاتر از پرسپولیس بایستند. پرسپولیس فصل گذشته تنها یک باخت مقابل فولادِ افشین قطبی داشت و از این حیث رکورددار است.

 

* قرمزپوشان تهرانی در این مدت 169 گل به ثمر رساندند. بهترین خط حمله پرسپولیس در لیگ هفدهم بود که به خاطر محرومیت نقل و انتقالاتی، مهدی طارمی از این تیم رفته و علی علیپور در نوک پیکان خط حمله حضور داشت. او 19 گل به ثمر رساند و در پایان فصل نیز پرسپولیسی 48 گل زده داشتند. نکته جالب این که سرخ ها در فصل جاری و در فاصله چهار هفته تا پایان سه گل بیشتر از فصل گذشته دارند. میانگین گلزنی پرسپولیسی ها در چهار سال گذشته عدد 1.45 به ازای هر بازی است.

* آمار گل خورده سرخپوشان نسبت به آمار این تیم در لیگ چهاردهم و پانزدهم به شدت کنایه آمیز است. پرسپولیسی ها در چهار سال اخیر مجموعا 55 گل خورده اند که این رقم به معنای کمتر از یک گل به ازای دو بازی است! این در حالی است که سرخ ها در دو فصلی که ذکر شد، 69 گل دریافت کردند و دوران تلخی را پشت سر گذاشتند. در چهار سال اخیر آمار گلزنی حریفان پرسپولیس به این تیم اعداد 12، 14، 15 و 14 را نشان می‌دهد که این ها رای به قدرت خط دفاعی و دروازه پرسپولیس می‌دهند.

 

* پرسپولیس در این سال ها 3 سرمربی مختلف (برانکو، کالدرون و گل محمدی) را بر مسند هدایت خود داشت و 5 مدیرعامل (طاهری، گرشاسبی، عرب، انصاری فرد و رسول پناه) نیز بر صندلی مدیریت جلوس کردند. اما باوجود این تغییرات پرتعداد، پرسپولیسی ها به این پوکر قهرمانی رسیدند که بخش بزرگی از آن را مرهون تیمی هستند که برانکو ایوانکوویچ ساخت و جانشینان او نیز به خوبی تیمش را حفظ کردند.

* آقای گل پرسپولیس در پوکر قهرمانی علی علیپور است؛ کسی که روز گذشته نیز گلزنی کرد تا شمار گل هایش در لیگ نوزدهم به عدد 9 برسد. او در چهار سال اخیر 45 گل برای سرخ ها زده و سهم 26.62 درصدی از مجموع گل های تیم سرخپوش پایتخت دارد. او در لیگ شانزدهم 4 گل زد، در لیگ هفدهم با 19 گل کفش طلا را تصاحب کرد، فصل گذشته 13 گل به ثمر رساند و در فصل جاری نیز تاکنون 9 گل زده و امیدوار است که برای سومین سال متوالی لیگ را با گل های دو رقمی به پایان برساند.

 

* تیم هایی که موفق به شکست پرسپولیس شدند عبارتند از: استقلال (دو بار)، ذوب آهن (دو بار)، نفت مسجدسلیمان، سپاهان، تراکتور، شهرخودرو، پیکان، سیاه جامگان، فولاد، سایپا و صنعت نفت آبادان. آبی های پایتخت یک بار با هدایت منصوریان و بار دیگر با سرمربیگری شفر موفق به غلبه شدند و ذوب آهن نیز یک مرتبه با شوت استثنایی احسان پهلوان و بار دیگر با کامبک به یادماندنی تیم امیر قلعه نویی پیروزی را به دست آوردند.

 

* پرسپولیس برای ثبت پوکر قهرمانی، آمار صدرنشینی بسیار خوبی را هم از خود به جای گذاشت: 15 هفته (لیگ نوزدهم)، 14 هفته (لیگ هجدهم)، 25 هفته (لیگ هفدهم) و 25 هفته (لیگ شانزدهم). در واقع آن ها 79 هفته از 120 ممکن را در صدر جدول سپری کردند که این آماری فوق العاده برای آن هاست.

 

* اگرچه رقیبان پرسپولیس ادعا می‌کنند که این تیم با بردهای ناپلئونی به پوکر قهرمانی رسیده اما بررسی ها نشان می‌دهند که این تیم 21 بار در جریان بازی حریفان خود را با برد سه، چهار یا پنج گله بدرقه کرده است. این تیم ها مقابل پرسپولیس متحمل شکست پرگل شدند: پیکان (دو بار)، شهرخودرو، ذوب آهن (دو بار)، شاهین، سایپا، سپیدرود (دو بار)، پارس جنوبی، فولاد (دو بار)، صنعت نفت، استقلال خوزستان، گسترش فولاد، نفت تهران (دو بار)، پدیده، تراکتور و سپاهان. این در حالی است که اگر برد 3-0 برابر سپاهان با حکم کمیته انضباطی و همچنین نتایج فصل نخست حضور برانکو در این آمار محاسبه شود، عدد به نزدیکی 30 خواهد رسید.

 

* پرسپولیسی ها موفق شدند 253 امتیاز را در طول این 4 سال به دست بیاورند و فرصت این را دارند که امتیازات خود را به عدد 265 نیز برسانند. تاکنون 72.7% از امتیازهای ممکن را به دست آورده اند که این از میانگین قهرمانی هم بهتر است. بهترین آمار قهرمانی پرسپولیس در لیگ شانزدهم بود که 66 امتیاز به دست آورد اما حالا در صورت برد در چهار بازی آینده شاگردان یحیی گل محمدی فرصت رساندن امتیازات خود به 74 را هم دارند که در آن صورت رکوردشان فوق العاده تر هم خواهد شد.

 

 

منبع : ورزش سه


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4mnkb2