پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/24 06:47
در نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با ارزیابان بین المللی یونسکو مطرح شد؛
کد خبر: 20949

حفظ و حمایت از ژئوپارک قشم یک وظیفه ملی و همگانی است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ژئوپارک جهانی قشم یک ظرفیت خدادادی و یکی از میراث جهانی ارزشمند در منطقه است و باید برای معرفی آن به تمام جهان برنامه ریزی کرد و حفظ آن یک وظیفه ملی و همگانی است.

افشار فتح الهی در نشست با ارزیابان شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو بیان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم با تمام توان برای حفظ و بهبود وضعیت میراث زمین شناختی و فرهنگ غنی منطقه تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: تمامی ساکنان قشم قدردان حضور میراث زمین شناختی ژئوپارک در این جزیره هستند و با برنامه ریزی برای حفظ و معرفی آن می توانیم شاهد رشد و رونق صنعت گردشگری در منطقه و بهبود وضعیت معیشت فعالان این حوزه باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: باید با برنامه ریزی دقیق و هدفمند ضمن معرفی ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزیره، برای معرفی ژئوپارک جهانی قشم به عنوان یکی از میراث جهانی کم نظیر تحت نظارت یونسکو تلاش کنیم.

به گفته فتح الهی؛ سازمان منطقه آزاد قشم آمادگی دارد تا میزبان رویدادهای فرهنگی و علمی تحت نظارت یونسکو باشد تا از این طریق به معرفی ظرفیت های جزیره زیبای قشم پرداخته شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ارزیابی مثبت ارزیابان یونسکو از وضعیت ژئوپارک جهانی قشم، تصریح کرد: امیدوار هستیم تا چهار سال آینده و زمان پیش بینی شده برای ارزیابی مجدد، اقدامات شاخص و بهتری جهت حمایت و بهبود وضعیت ژئوپارک قشم صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: اقدامات بسیاری در حوزه های مختلف اقتصادی و عمرانی به سبب جلوگیری از آسیب های احتمالی در ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم متوقف شده است، چراکه معتقدیم حفظ این میراث جهانی و معرفی فرهنگ غنی ساکنان این منطقه اهمیت بالایی دارد.

فتح الهی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در آینده و با استفاده از توصیه های یونسکو و بازرسان این نهاد، شرایط برای بهبود وضعیت ژئوپارک جهانی قشم، برگزاری برنامه های فرهنگی و آموزشی مناسب با فرهنگ منطقه و مطابق با استانداردهای یونسکو فراهم شود و در این زمینه از تمام پیشنهادات استقبال می کنیم.

*حمایت های منطقه آزاد از ژئوپارک ارزشمند است

براساس این گزارش، ارزیابان شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو نیز در این جلسه اظهار داشتند: تلاش های سازمان منطقه آزاد قشم و همراهی جامعه محلی جهت حمایت از ژئوپارک جهانی قشم بسیار ارزشمند بوده و برخی موارد می تواند الگویی برای سایر ژئوپارک های جهان باشد.

این ارزیابان بین المللی با بیان اینکه طی چند روز حضور در جزیره قشم فرصت آشنایی با میراث زمین شناسی، ژئوسایت ها و جامعه محلی منطقه را پیدا کردند،  افزودند: خوشبختانه مردم در سراسر جزیره قشم به اهمیت ژئوپارک به عنوان یک میراث جهانی واقف بودند و از تاثیر وجود چنین ظرفیتی بر کیفیت زندگی خود، آگاهی داشتند.

به گفته ارزیابان یونسکو؛ ژئوسایت غار نمکدان قشم به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان به تنهایی پتانسیل ثبت و معرفی به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو را داراست و این بر اهمیت حفاظت از آن می افزاید.

ارزیابان یونسکو در این جلسه ضمن قدردانی از اقدامات مثبت صورت گرفته جهت حمایت و بهبود وضعیت ژئوپارک جهانی قشم، خاطرنشان کردند: با حمایت های سازمان منطقه آزاد قشم، زمینه برای رشد و اعتلای ژئوپارک قشم به عنوان یک میراث جهانی فراهم شده است.

آنها در پایان گفتند: با برنامه ریزی هدفمند و استفاده از ظرفیت های ژئوپارک می توان برای بهبود وضعیت معیشت و کیفیت زندگی جامعه محلی اقدامات ارزشمندی را اجرایی کرد.

گفتنی است در نشست افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با ارزیابان شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو، جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم نیز حضور داشتند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36exky