یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/27 05:36
کد خبر: 15097

اولین فیلم دردناک از زلزله هرمزگان + فیلم و عکس

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد: ۳۰ خانوار که بدنبال زلزله ۵.۵ ریشتری دیشب، منازل‌شان دچار ترک‌های عمیق و آسیب شده بود را در اسکان اضطراری کردیم.

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد: ۳۰ خانوار که بدنبال  زلزله  ۵.۵ ریشتری دیشب، منازل‌شان دچار ترک‌های عمیق و آسیب شده بود را در اسکان اضطراری کردیم.


به گزارش رکنا،  زلزله ۵.۵ ریشتری شب گذشته در غرب قشم و جنوب بندرکنگ خسارت جانی در بر نداشت و تنها مصدوم این زمین لرزه نیز سرپایی درمان شد.


به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در منطقه باسعیدو در جزیره قشم و روستای دژگان و منطقه کلاتو از توابع شهرستان بندرلنگه در مجموع خساراتی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد به حدود ۸۰ واحد مسکونی وارد شده که عمده آنها ترک خوردگی دیوار منازل و یا ریزش دیوار حیاط خانه‌ها است.


حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۰ خانوار را در سه روستای قشم و بندرلنگه اسکان اضطراری کردیم و اقلام زیستی نظیر پتو و موکت و والور در اختیارشان قرار گرفت و وضعیت مناطق نزدیک به کانون زلزله پایدار است.

وی همچنین از وصل آب و برق در مناطق زلزله‌زده شب گذشته خبر داد و گفت: ریزش کوه در محدوده پل غار در جاده مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه نیز حدود ۱ ساعت پس از زلزله مدیریت شد و راه مواصلاتی بازگشایی شد.

 


جزئیات زلزله در جنوب کشور/ 5.5 ریشتر ساعت یک بامداد

استاندار هرمزگان از اعزام تیم‌های ارزیاب به نزدیک‌ترین روستاهای نزدیک به کانون  زلزله  خبر داد.
به گزارش رکنا، بدنبال وقوع زمین لرزه 5.5 ریشتری در ساعت 1:01 بامداد شنبه 27 دی ماه، استاندار هرمزگان گفت: خسارات احتمالی زمین لرزه جنوب کنگ در آبهای خلیج فارس، روستای گورزین و سایر روستاهای قشم در دست پیگیری است.


وی همچنین دستور داد تا ضمن اعزام تیم‌های ارزیاب به روستاهای غرب جزیره قشم، اکیپ های امداد و نجات در آماده باش کامل قرار گیرند.


همتی استاندار هرمزگان با بیان اینکه دستور اعزام و پیگیری تیم امداد و نجات سریعا صادر و در محل های زلزله زده مستقر می شوند گفت: پس از بررسی خسارات احتمالی بررسی خواهد شد و تیم امداد و نجات در حال آماده باش قرار گیرند.


03:04/ مهرداد حسن زاده در بندرعباس اظهار کرد: بحمد الله بدلیل قرارگیری  کانون زلزله  در خلیج فارس حد فاصل غرب جزیره قشم تا سواحل کُنگ در سرزمین اصلی، خسارات شدیدی گزارش نشده است و تیم‌های ارزیاب نیز در حال بازگشت از این مناطق همجوار با کانون زلزله هستند.


وی افزود: عمده خسارات محدود در حد ترک‌خوردگی‌های منازل مردم است و قطع برق رخ داده در غرب بندرخمیر نیز پس از 15 دقیقه رفع شده و اکنون مناطقی بدون برق متأثر از وقوع زلزله 5.5 ریشتری نداریم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین اضافه کرد: یک مورد مصدوم نیز در روستای سایه‌خوش بندرلنگه داشته‌ایم که بصورت سرپایی درمان شد.


حسن زاده با تأکید بر لزوم هوشیاری و آماده‌باش فرمانداران و واحدهای امدادی و اورژانس در قشم و بندر خمیر، گفت: جمع‌بندی نهایی در مورد خسارات احتمالی را تا ساعاتی دیگر پس از نهایی شدن گزارش تیم‌های ارزیاب و گزارشات دهیاران و بخشداران مناطق نزدیک به کانون زلزله ارائه خواهیم داد.


02:20/ اگر چه کانون زلزله در جنوب شرقی کنگ و در غرب جزیره قشم در آبهای خلیج فارس عنوان شده اما برخی سایت‌های لرزه‌نگاری جهانی، کانون زمین‌لرزه را در منطقه دژگان و حدود 30 کیلومتر شمالی تر از کانون اعلامی، ذکر کرده‌اند.


از بندر خمیر خبر می‌رسد که بخشی از کوه در محدوده پل و غار در مسیر این شهر به بندرلنگه ریزش کرده است.شدت زمین‌لرزه در منطقه دژگان بسیار بالا بوده به طوری که مردم اکنون در خیابان‌ها بسر می‌برند.


از برخی خانه‌های مردم قشم در روستاهای باسعیدو و گورزین نیز تصاویری ارسال شده که نشان از ترک‌خوردگی منازل دارد. در روستاهای سایه خوش در نزدیکی کانون زلزله نیز ترک دیوار منازل گزارش شده است و برخی دیوار منازل مسکونی مردم نیز دچار آسیب شده است.برخی منابع محلی از قطعی موقت برق در غرب بندرخمیر خبر می‌دهند.



01:50/ به خاطر بدی آب و هوا تمامی بنادر به غیر از بندر پل جهت شناور های سبک بسته بوده است. تا لحظه انتشار این خبر هیچگونه تلفاتی از جانب تیم‌های ارزیاب گزارش نشده است، اما ارزیابی‌های دقیق‌تر در مناطقی که زمین‌لرزه بیشتر در آنها احساس شده است، همچنان ادامه دارد..


01:45/عمق زیاد زلزله هرمزگان، احتمال بروز خسارت را کم کرده است
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع زلزله‌ای به بزرگی 5.5 ریشتر در مناطقی از استان هرمزگان، گفت که عمق زیاد این  زلزله ، احتمال اینکه خسارت بالایی برجای گذاشته باشد را کم کرده است.

 

 

​مشخصات زمین لرزه:

محل وقوع: مرز خلیج فارس، جزیره قشم و هرمزگان - حوالی کنگ(هرمزگان)

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/10/27 01:01:03

طول جغرافیایی: ۵۵.٢١

عرض جغرافیایی: ٢۶.۶٧

عمق زمین‌لرزه: ١٩ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

٢٨ کیلومتری کنگ (هرمزگان)

٣۴ کیلومتری بندر لنگه (هرمزگان)

۴۵ کیلومتری جزیره تنب بزرگ (هرمزگان)

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36ebje