پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/12/15 02:16
کد خبر: 7574

شاهکار منطق در فدراسیون فوتبال

​بیانیه فدراسیون فوتبال درباره نامه فیفا مبنی بر تغییرات لازم در اساسنامه، پر از تناقض است. اگرچه حتی فیفا بسیاری از مشکلات بزرگ‌تر در اساسنامه را نادیده گرفته اما فدراسیون فوتبال حتی همان نکات مدنظر فیفا را ساده‌سازی کرده و درباره چند مورد نیز در حد سه نقطه از کنارش رد شده‌ است. در چند بند به این موارد می‌پردازیم:

رصد ورزشی نوشت: ​بیانیه فدراسیون فوتبال درباره نامه فیفا مبنی بر تغییرات لازم در اساسنامه، پر از تناقض است. اگرچه حتی فیفا بسیاری از مشکلات بزرگ‌تر در اساسنامه را نادیده گرفته اما فدراسیون فوتبال حتی همان نکات مدنظر فیفا را ساده‌سازی کرده و درباره چند مورد نیز در حد سه نقطه از کنارش رد شده‌ است. در چند بند به این موارد می‌پردازیم:

 

 

۱- فیفا اگرچه به حق رأی وزیر ورزش و جوانان و معاونت ورزش قهرمانی این وزارتخانه در انتخابات اعتراض دارد اما فیفا از موضوع مهم‌تری به سادگی گذشته است. وزیر و معاون وزیر ۲ حق رأی دارند اما بیش از ۱۵ مدیرعامل باشگاه دولتی در لیگ برتر و لیگ یک صاحب حق رأی هستند و رای‌دهندگان به انتخاب نهادهای دولتی مدیرعامل شده‌اند. نکته مهم‌تر اینکه روسای هیأت‌های فوتبال استان‌ها که با توجه به تعداد استان‌ها در ایران نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخابات دارند، خود در انتخاباتی به ریاست هیأت فوتبال استان خود رسیده‌اند که مدیر کل اداره ورزش و جوانان آن استان و چندین و چند نهاد دولتی و نظامی در انتخاب آنها حق رأی داشته‌اند. فیفا به جای بررسی چگونگی حضور تمام اعضای مجمع، اینطور تصور می‌کند که با حذف دو رأی از وزارت ورزش به نقش دولت در انتخابات فدراسیون پایان داده، در حالی‌ که برای استقلال فوتبال به اصلاحات از سطوح پایین فوتبال نیاز داریم، نه فقط به حذف دو رأی. فدراسیون فوتبال به جای مذاکره غیرضروری برای بازگرداندن دو رأی، خود باید با اصلاح اساسنامه هیأت‌های فوتبال مجری برگزاری انتخاباتی سالم برای حضور چهره‌های تازه با ایده‌های تازه در مجمع باشد، نه اینکه از رأی رؤسای هیأت‌ها برای بقای خودشان استقبال کند.

۲- فدراسیون فوتبال در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به محدودیت‌های ثبت نام نامزدها نکرده است، در حالی‌که فیفا مخالف شرط ۱۰ یا ۵ سال سابقه مدیریت برای نامزدهاست و اخذ ۱۰ رأی اعتماد از اعضای مجمع نیز مغایر با اساسنامه‌های رایج در دنیاست. فدراسیون اما احتمالاً این مورد را شامل همان نکاتی کرده که بی‌اهمیت می‌داند و در بیانیه‌اش با اشاره به چند موضوع دیگر ... از کنارش می‌گذرد. این اما موضوعی سرنوشت‌ساز در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران است، چون بسیاری از چهره‌های معتبر فوتبال ایران که می‌توانند برای ریاست فدراسیون فوتبال به نسبت گزینه‌های موجود بسیار قابل اعتماد برای پیشرفت فوتبال باشند، با همین شروط اساسنامه حذف می‌شوند. نه علی دایی سابقه مدیریت دارد، نه مهدی مهدوی‌کیا، نه ده‌ها چهره مهم و تأثیرگذار فوتبال ایران که تجربه‌ و شناخت‌شان از فوتبال هزار برابر بیشتر از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال است. فدراسیون اما می‌گوید با این اساسنامه که حقوق بسیاری از چهره‌ها را نادیده گرفته، انتخابات را برگزار می‌کند.

۳- فدراسیون در بیانیه‌اش نوشته: «نکته قابل توجه اینکه فیفا در هیچ یک از مکاتبات ذکر شده اشاره‌‌ای به الزام برگزاری انتخابات پس از تصویب اساسنامه جدید نداشت و صرفاً پس از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات این موضوع مطرح شد.» اما فدراسیون توضیح نمی‌دهد که چرا اصرار دارد رئیس آینده فوتبال ایران پیش از اصلاحات اساسنامه انتخاب شود؟ اصلاح اساسنامه باعث می‌شود که انتخابات در سلامت بیشتری برگزار شود اما فدراسیون می‌خواهد رئیس آینده فدراسیون انتخاب شود و اصلاح اساسنامه در دوره رئیس جدید پیگیری شود. در حالی‌ که پیگیری آن اصلاحات پس از انتخاب رئیس جدید اهمیت و اثر خود را برای حداقل ۴ سال در فوتبال ایران از دست داده و این نشان می‌دهد که اعضای امروز فدراسیون کوچک‌ترین نگرانی بابت آینده فوتبال ندارند و بقای خود را در اصلاح نشدن اساسنامه تا پیش از انتخابات می‌بینند.

در بیانیه فدراسیون نوشته شده «به منظور پیشگیری از هرگونه شائبه دخالت یا مهندسی انتخابات در صورت تغییر اساسنامه پیش از مجمع انتخاباتی مقرر گردید فرآیند تغییر اساسنامه پس از برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گیرد و تیم مدیریتی بعدی عهده‌دار این مهم شود.» اما فدراسیون نمی‌خواهد بپذیرد که انتخابات بدون اصلاح اساسنامه شائبه‌برانگیز و زیر سؤال است. فدراسیون این اساسنامه پرمسأله را می‌پذیرد و می‌خواهد بر اساس آن انتخابات برگزار کند و از واژه شائبه و مهندسی در موضوع اصلاح اساسنامه استفاده می‌کند و این از شاهکارهای منطق است.

 

منبع: ایران ورزشی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27p7v2