پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/12/12 06:37
کد خبر: 7473

کلوپ بالاخره باخت

در بیست‌و هشتمین هفته از مسابقات لیگ برتر فوتبال انگلیس تیم لیورپول در خانه واتفورد با نتیجه 3 – صفر شکست خورد

رصد ورزشی نوشت: در بیست‌و هشتمین هفته از مسابقات لیگ برتر فوتبال انگلیس تیم لیورپول در خانه واتفورد با نتیجه 3 – صفر شکست خورد. نتیجه این دیدار باورنکردنی بود و بیشتر از هواداران واتفورد، طرفداران تیم آرسنال را خوشحال کرد چرا‌که یورگن کلوپ به رکورد قهرمانی بدون شکست آرسن ونگر در سال 2004 دست پیدا نخواهد کرد. لیورپول در ماه‌های آینده به حسرت‌30 ساله قهرمانی طرفدارانش پایان می‌دهد و 4 بازی اخیر خارج از خانه آن‌ها آمارهای عجیبی را نشان می‌دهد. شاید نورویچ بهترین تیم لیگ برتر باشد که پس از 27 بازی برابر تیم صدرنشین جدول نمایشی دیدنی داشته‌؛ در‌حالی که وستهام با 22 دقیقه پیش افتادن جلوی لیورپول، خستگی تیم کلوپ را 5 روز پس از شکست خوردن از اتلتیکو در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا نشان داد. واتفورد اولین تیمی است که لیورپول را در لیگ برتر از زمان آخرین شکست برابر منچسترسیتی در ژانویه 2019، شکست داد تا به 18‌پیروزی پیاپی و طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در لیگ انگلیس پایان بدهد اما سوال این‌جاست که آن‌ها چگونه این کار را انجام دادند؟

خط حمله فلج شد!

پس از برتری 3 - صفر لسترسیتی مقابل منچستریونایتد در تاریخ 23 نوامبر 1985، شکست لیورپول در خانه واتفورد بزرگ‌ترین برتری یک تیم قعرنشین لیگ انگلیس مقابل تیم مدعی قهرمانی بود. این پیروزی به‌طور قطع مدیون خط دفاعی واتفورد است. بعد از تساوی بدون گل مقابل منچستریونایتد در فوریه 2019، با توجه به عملکرد درخشان کریستین کاباسل و کریگ کت‌کارت جلوتر از دروازه بن فاستر تیم یورگن کلوپ برای نخستین بار در یک بازی تنها یک شوت به سمت دروازه داشت! کاباسل 13 پاکسازی و کت‌کارت هم 10 پاکسازی داشتند تا شب فراموش‌نشدنی را برابر لیورپول تجربه کرده باشند. بن فاستر بعد از این مسابقه به اسکای اسپورت گفت: «ما باید هر هفته این کار را انجام بدهیم، اگر چنین کاری انجام دهید کار ساده‌ای است - ما یک برنامه بازی داشتیم و خیلی خوب به آن عمل می‌کردیم. 3 مهاجم آن‌ها در عمق خط دفاعی بودند تا به توپ برسند اما می‌دانستیم که نقشه ما حتما کار می‌کند. ما باید وظیفه خودمان را انجام می‌دادیم و از شانس‌هایمان استفاده می‎‌کردیم. ما وقتی در آنفیلد بازی کردیم، اعتقاد زیادی داشتیم، فکر کردم که در آن زمان تیم بهتری هستیم. در ادامه کارهای بیشتری داریم.»

کامبک

در‌واقع لیورپول نیمه دوم را به خوبی شروع کرده بود. تیم میهمان چند دقیقه زودتر از تیم پیرسون به زمین مسابقه برگشته بودند و یورگن کلوپ اعتراف کرد شاگردانش در 45 دقیقه دوم پیشرفت بیشتری داشتند. کلوپ به اسکای اسپورت گفت: «ما می‌خواستیم سریع‌تر بازی کنیم. با تمام فشار حتی از خط دفاعی ما رو به جلو، واتفورد با سیستم 1-3-6 دفاع می‌کرد و بنابراین ما مجبور بودیم به روش‌های تغییر ترکیب فکر کنیم. ما حتی نتوانستیم یک نیم فاصله هم پیدا کنیم و عبور توپ‌ها آسان نبود. ما در 2 نیمه برنامه را تنظیم کرد و خیلی هم بهتر بازی را آغاز کردیم اما باز هم گل خوردیم. باید بگویم قبل از این‌که بخواهیم راهی برای بهبود وضعیت پیدا کنیم گل را پذیرفتیم. وقتی شما یک- صفر عقب می‌افتید این زیاد تعیین‌کننده نیست، پس از آن به دنبال پیشرفت بودیم که گل دوم را هم دریافت کردیم، به دنبال جبران نتیجه بودیم که سومین گل را هم خوردیم و وضعیت پیچیده شد.» این بالاترین سطح لیورپول طی 30 سال اخیر است و واتفورد با افت 5 درصدی لیورپول خوب تغذیه کرد. تیم کلوپ در هر 2 بازی اخیر لیگ خود از رقبا عقب افتاده‌، در‌حالی که قبل از این در هیچ‌یک از 15 بازی قبلی خود چنین آماری نداشته است. جیمی ردنپ به اسکای اسپورت گفت: «اشتباهات غیر‌مشخصی از لیورپول وجود دارد. ویرجیل فن‌دایک به طور معمول برای اولین گل بهتر عمل می‌کرد و من فکر می‌کنم واتفورد یک برنامه قوی برای بازی داشت تا خط دفاعی را با مشکل رو به‌رو کند. برخی از تیم‌‌ها روزهای تعطیل دارند اما این تعطیلی برای لیورپول کمتر است؛ این‌که واتفورد خیلی عالی لیورپول را شکست بدهد جای تعجب دارد اما اکنون نوبت این است که لیگ را با سرعت و فراموش کردن این مسابقه پیش ببرند.»

فرمانده دوکوره

آمار جالب از بازی این که واتفورد تنها 29 درصد از مالکیت توپ را در اختیار داشت اما در‌90 دقیقه آن‌ها 2 برابر لیورپول شانس گلزنی ایجاد کردند: 14 در مقابل 7 موقعیت. زنبورها 46 دوئل را برنده شدند و 37 دوئل موفق هم برای لیورپول ثبت شد. اگر آدام لالانا جلوی سار را نگرفته بود، او حتی این فرصت را پیش‌رو داشت که بتواند هت‌تریک کند. عبدا... دوکوره مقابل لیورپول 2 ماموریت متفاوت داشت و دوندگی بالایی هم از خود به نمایش گذاشت. او در خط حمله نقش یک مهاجم سایه را پشت سر تروی دینی بازی‌ و در خط میانی به کاپوئه و هیوگز کمک می‌کرد. او با‌20 پاس موفق از این حیث بین همبازیانش بهترین آمار را برجای گذاشت و با دوندگی بالای خود لیورپولی‌ها را به دردسر انداخت. دینی در پایان بازی به اسکای اسپورت گفت: «ما با تلاش سخت واقعی پیروز شدیم و تغییراتی ایجاد کردیم. ما تمام هفته در مورد این بازی صحبت کرده بودیم‌.‌ همه این را می‌گویند که لیورپول چقدر خوب کار کرده‌، اما یک تیم مجبور بود که آن‌ها را متوقف کند، پس چرا آن تیم ما نباشیم؟ مخصوصا این‌که در زمین خودمان با آن‌ها بازی کردیم. برای ما دوکوره در خط میانی یک بازیکن تاثیرگذار و بی‌نظیر بود.»

سرعت سار

پیروزی واتفورد زمانی جذاب‌تر شد که آن‌ها در دقیقه 37 با مصدومیت زانوی جرارد دلوفئو رو‌به‌رو شدند. بازیکن اسپانیایی پس از برخورد با ترنت الکساندر آرنولد روی زمین افتاد و نتوانست به بازی ادامه بدهد تا زنبورها یک بازیکن سرعتی را از دست بدهند. با نظر پیرسون، سار به ترکیب واتفورد اضافه شد تا یک شب فراموش‌نشدنی را در ورزشگاه ویکریج رود تجربه کند. بازیکن سنگالی بعد از مصدومیت همسترینگی که تجربه کرده بود، به میادین بازمی‌‌گشت با 2 گل نقش پررنگی در برتری همبازیانش برابر قهرمان اروپا داشت. تروی دینی اضافه کرد: «او بازیکن بی‌نظیری است، استعداد باورنکردنی دارد. او هنوز چیزهای زیادی برای آموختن دارد و به یادگیری خود ادامه خواهد داد. ما می‌دانستیم که باید بارها شانس خود را امتحان کنیم، اما از ضد حمله استفاده کردیم. ما برنامه مشخصی داشتیم و با سرعت سار شما یک امتیاز بیشتر دارید.» بعد از مارکوس راشفورد در سال 2018، سار به اولین بازیکن در لیگ برتر انگلیس تبدیل شد که در یک مسابقه مقابل لیورپول 2 گل به ثمر می‌رساند.

لوورن هدف بود؟

جو گومز در 12 دیدار‌ قبلی لیورپول در ترکیب اصلی قرار داشت و به همراه این تیم پیروزی‌های متوالی را جشن گرفته بود. به‌طور مشخص، بعد از ژانویه 2018 که لیورپول از سوانسی شکست خورده بود، طی 2 سال پیش گومز در هیچ مسابقه‌ای با لیورپول شکست نخورده بود. لیورپول در‌10‌بازی اخیر لیگ انگلیس گلی دریافت نکرده بود و اما برای اولین بار پس از سال 2017 در یک مسابقه 3 گل دریافت کرد. دژان لوورن، بازیکنی که به عنوان یار تعویضی جانشین گومز شده بود تا حدود زیادی در این آمار مقصر است. دینی به اسکای اسپورت گفت: «ویرجیل فن‌دایک یک مدافع با کلاس بالاست. او با سرعت و فیزیکی که دارد، برای من یکی از 5 مدافع برتر جهان است، بنابراین عبور از او دشوار است. به همین علت شما سعی می‎‌کنید از بین مدافعان آن که ضعیف‌تر است را انتخاب کنید. من قصد ندارم به لوورن بی‌احترامی کنم اما می‌دانستم که او سعی دارد برابر من بایستد و این به‌هر حال بازی است. اگر شما سعی دارید که این کار انجام بدهید، پس مطلع هستید که یک شب سخت دارید. روی صحنه گل اول من او را دور زدم و گلزنی کردم، او حتی نتوانست به توپ نگاه کند.» واتفورد شنبه هفته آینده در ورزشگاه خانگی کریستال‌پالاس میزبان این تیم است و همچنین لیورپول هم قبل از مصاف با بورنموث در آنفیلد باید روز سه‌شنبه در دور پنجم جام حذفی انگلیس برابر چلسی قرار بگیرد.

 

منبع: آخرین خبر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36xp93