پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1398/10/03 03:40
کد خبر: 3363

قاتل خاموش بازیکنان فوتبال

دالی بلیند، مدافع ملی‌پوش آژاکس که پدرش هم بازیکن فوتبال و مربی تیم ملی هلند بوده در بازی با والنسیا در لیگ قهرمانان که به حذف این تیم از لیگ قهرمانان انجامید، دچار سرگیجه شد. بعدا مشخص شد که این سرگیجه ناشی از مشکل قلبی اوست. او تنها بازیکن فوتبال نیست که مشکل قلبی داشته. ضخامت دیواره قلب، آرتریت، کاردیومیوپاتی، تپش قلب بالا یا پایین، آریتمی و... قاتلانی هستند که در زمین فوتبال قربانیان خود را دنبال می‌کنند.

دالی بلیند مبتلا به کاردیومیوپاتی است که عبارت است از تورم عضلانی قلب. افراد سرشناسی مثل لری کینگ، دیک چنی و... هم به همین عارضه مبتلا بوده‌اند. باشگاه آژاکس اعلام کرد دالی از مشکل قلبی رنج می‌برد و تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و ایمپلنت شوک‌دهنده قلب در بدن او گذاشته شده است. وظیفه این دستگاه فرستادن پالس‌های الکتریکی برای تنظیم ریتم‌های غیرطبیعی قلبی برای افراد در خطر ایست قلبی است.

میکل آرتتا، سرمربی تازه اسپانیایی آرسنال هم در کودکی قلب بیمار خود را عمل کرده بود.

یک‌بار مادر کریستیانو رونالدو از دهانش در رفت که پسرش در 15سالگی به‌دلیل تپش قلب به جراحی تن داده بود. همین باعث ناراحتی باشگاه منچستریونایتد شد و آنها معتقد بودند که رونالدو و اطرافیانش به باشگاه درباره سلامتی این بازیکن دروغ گفته‌اند. آن موقع حتی رئال مادرید هم برای خرید کریستیانو دچار تردید شده بود. او حالا در 34سالگی با بدن یک بازیکن 23ساله و قلب

تعمیر شده به آن شکل در بازی با سمپدوریا به پرواز درمی‌آید و وقتی یک بالاتنه کامل از دیگران بالاتر ایستاد متوجه می‌شود که توپ پایین‌تر از ارتفاع پرواز او قرار دارد و برای ضربه سر ارتفاع خود را کم می‌کند تا توپ را وارد دروازه حریف کند.

دانیل انگلبرشت، بازیکن تیم اشتوتگارتر کیکرز در دسته سه بوندس‌لیگا، 4عمل جراحی قلب داشت و همچنان بازی می‌کرد اما نه 90دقیقه کامل.

بازیکنانی هم بودند که در زمین مسابقه یا قبل و بعد از آن دچار حمله قلبی شدند و جان خود را از دست دادند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به مارک ویوین فو کامرونی، داویده آستوری ایتالیایی که مبتلا به سندروم کمبود ضربان قلب بود، میکلوش فهر مجارو دانیل خارکه اسپانیایی اشاره کرد.

سال گذشته ایکر کاسیاس هم مشکل قلبی پیدا و به‌نوعی سکته کرد. با وجود این، دروازه‌بان اسپانیایی پورتو اندکی بعد از آغاز فصل جدید لیگ پرتغال دوباره اجازه بازی را از پزشکان دریافت کرد و به دوران فوتبالش ادامه داد.

2سال قبل و پیش از بازنشسته شدن مایکل کریک و اضافه شدن او به کادر فنی منچستریونایتد این بازیکن تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت.

نوانکو کانو، ستاره سابق نیجریه‌ای آرسنال در سال1996دچار عارضه قلبی شد و به همین دلیل بعدها یک بنیاد قلب را تاسیس کرد که تا پارسال به گفته خودش جان 542نفر را نجات داده بود.

ستاره‌های دیگری مثل خلیلو فادیگا، لیلیان تورام که در 36سالگی مجبور به خداحافظی از فوتبال شد، روبن دلارد، آنخل کوریا که هم‌اکنون در اتلتیکو بازی می‌کند، سامی خدیرا، آنتونیو کاسانو، کارواخال که مدتی مبتلا به التهاب غشای قلب شده بود، آیتور کارانکا و... هم در دورانی که هنوز بازی می‌کردند با بیماری قلبی دست‌وپنجه نرم کردند.

ظاهر برخی بازیکنان و ورزشکاران هم نشانگر علائمی از برخی بیماری‌های قلبی است. به‌طور مثال اگر به رگ متورم روی شقیقه ادن آزار دقت کرده باشید، با یک جست‌وجوی ساده در گوگول می‌توانید به این نتیجه برسید که او ممکن است دچار مشکل آرتریت قلبی یا واسکولیت باشد.

مجله داروی نیوانگلند طی 2 دهه و با آزمایش روی بیش از 11هزار بازیکن جوان به این نتیجه دست یافت که کاردیومیوپاتی یک قاتل ساکت برای فوتبالیست‌هاست و باشگاه‌ها باید بازیکنان را از نوجوانی و در آکادمی‌های خود تحت مراقبت جدی پزشکی قرار دهند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2o7kq3