پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1398/09/27 05:37
کد خبر: 3057

برانکو گزینه نهایی، یحیی در آب نمک

شرایط نیمکت تیم ملی هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود، بخصوص که مارک ویلموتس هم پای خود را در یک کفش کرده که غرامت می‌خواهد و جز این به هیچ وجه راضی به پایان همکاری نمی‌شود. همین مسأله ویلموتس، فدراسیون فوتبال را مجبور کرده تا داستان انتخاب سرمربی جدید را با طمأنینه دنبال کنند تا مبادا مشکلی از این بابت به‌وجود بیاید. بخصوص که بازی‌های تیم ملی در تعطیلات نوروز پیش رو برگزار می‌شود و ایران باید مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج به میدان برود.

به گزارش خبرنگار رصدورزشی و به نقل از ایران ورزشی: فدراسیون فوتبال در انتخاب سرمربی جدید، همان ایده‌ای را در ذهن دارد که بعد از جدایی کارلوس کی‌روش به کار گرفت. با توجه به اینکه تیم ملی بعد از پایان جام ملت‌های آسیا برنامه‌ای نداشت، فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی جدید را سه، چهار ماه به تأخیر انداخت تا هزینه کمتری را متحمل شود.

با توجه به فرصت کافی که تا فروردین وجود دارد، فدراسیون فوتبال می‌خواهد پروسه انتخاب سرمربی جدید تیم ملی را در آرامش پیش ببرد. در نشست‌های تخصصی که در این باره در فدراسیون فوتبال برگزار شده، اعضا به این نتیجه مهم رسیدند که در این برهه از زمان و با توجه به بازی‌های مهمی که پیش روی تیم ملی قرار دارد، اگر قرار است مربی خارجی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد باید گزینه‌ای انتخاب شود که از فوتبال ایران و مهره‌هایش شناخت کافی داشته باشد چون مربی جدید خارجی غیر از این، اگر وارد تهران شود ممکن است به ماه‌ها زمان نیاز داشته باشد تا تیم ملی و بازیکنان فوتبال ایران را بشناسد و اگر در این مسیر در یکی از بازی‌ها شکست بخورد تیم ملی فوتبال ایران شانس حضور در جام جهانی 2022 را از دست خواهد داد.

وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید، ناخودآگاه نام برانکو ایوانکوویچ در ذهن همه تداعی می‌شود چون او تنها گزینه خارجی است که چنین شرایطی دارد و می‌تواند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد که مهدی تاج در حاشیه نشست مجمع عمومی هیأت فوتبال استان کردستان مذاکره با او را تأیید کرد. البته رئیس فدراسیون فوتبال بر این نکته هم تأکید داشت که همزمان با چند گزینه دیگر در حال مذاکره هستند. برانکو موافقان زیادی در کمیته فنی فدراسیون فوتبال دارد و البته مخالف‌هایی نیز حضور او را برنمی‌تابند. هر چند کمیته فنی در انتخاب سرمربی دخالتی ندارد و این مهدی تاج، محمود اسلامیان و محمدرضا ساکت هستند که در این زمینه تصمیم اصلی را می‌گیرند. برانکو به این خاطر که فصل گذشته مربی پرسپولیس بوده و به خوبی بازیکنان داخلی و لژیونرها را می‌شناسد، زمانی که فعالیتش را در تیم ملی آغاز کند، نیاز به اردوهای مختلف برای شناخت از بازیکنان ایرانی و فوتبال ایران نخواهد داشت و طبیعتاً با آمادگی در انتظار حریفان بعدی تیم ملی خواهد بود.

این می‌تواند بزرگترین حسن برای برانکو باشد تا به نیمکت تیم ملی نزدیک شود. هر چند در روزهای اخیر بحث حضور مربی ایرانی نیز در تیم ملی مطرح شده و کانون مربیان فوتبال ایران هم یکی از حامیان پر و پا قرص این اتفاق بوده. از سوی دیگر تابش – رئیس کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی - نیز این سؤال را مطرح کرده که چرا فدراسیون فوتبال باید با این حجم از مشکلات مالی میلیون‌ها دلار به مربی خارجی بدهد، در حالی که بین گزینه‌های داخلی هم مربیان زیادی شایسته هدایت تیم ملی هستند. در سال‌های اخیر و بخصوص بعد از جدایی کارلوس کی‌روش شرایط فوتبال ایران به گونه‌ای پیش رفته که مدیران بیشتر به فکر استخدام مربی خارجی هستند تا داخلی.

با وجود حاکم شدن این فرهنگ بر فوتبال ایران، حضور مربی ایرانی در رأس کادر‌فنی تیم ملی زمانی محتمل به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال با برانکو به توافق نهایی دست پیدا نکند. در این صورت یکی از گزینه‌های داخلی سرمربی تیم ملی می‌شود که شانس یحیی گل‌محمدی بیشتر از سایر نفرات است. ممکن است به خاطر انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی به فدراسیون فوتبال هجمه وارد شود اما این هجمه تا زمانی خواهد بود که تیم ملی با مربی جدید خود به میدان برود. در صورت نتیجه‌گیری، همه آنهایی که در صف انتقاد از تیم ملی بودند، حامی تیم ملی و مربی ایرانی خواهند شد. برانکو یا یحیی گل‌محمدی؛ در روزها یا شاید هفته‌های آتی یکی از این دو، مربی تیم ملی خواهد شد که طبیعی است شانس برانکو بیشتر باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3g9wz2