شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/01 09:53
کد خبر: 10855

این اشتباهات را تکرار نکن، شاید قهرمان شدی!

بارسلونا برای جبران افتضاح لالیگا و نجات فصل خود تنها لیگ قهرمانان را پیش رو دارد. شش عامل کلیدی می تواند بارسا را در نهایت به قهرمانی اروپا هدایت کند.

به گزارش رصد ورزشی : به نقل از مارکا، بارسلونا پس از یازده فینال نفس گیر در شروع مجدد لالیگا نبرد قهرمانی را به رئال باخت. ناکامی ای که ممکن بود به قیمت برکناری کیکه ستین تمام شود ولی در نهایت او برای بازی با ناپولی در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان نیز سرمربی بارسا خواهد بود.

ستین پس از جلسه با مسی و رئیس بارسا توانست حکم بقای خود حداقل برای لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. صلحی موقتی که در بارسا امیدوارند به قهرمانی چمپیونزلیگ ختم شود. در اولین گام بارسا باید در بازی برگشت حداقل یک مساوی بدون گل از ناپولی در نوکمپ بگیرد تا بتواند پای به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان بگذارد.

 

تقریبا همه بازیکنان بارسا می دانند که با شرایط کنونی امکان قهرمانی در چمپیونزلیگ وجود ندارد. حرفی که لیونل مسی صراحتا پس از شکست برابر اوساسونا بیان کرد. در بارسا لزوم یکسری تغییر و تحولات به شدت حس می شود. بارسا در تمام فصل تیمی غیر قابل اعتماد با روند سینوسی بود که به خصوص در شروع مجدد لالیگا این امر نمود بیشتری نیز پیدا کرد.

اینجا بود که نقش سرمربی می توانست تاثیرگذار ظاهر شود ولی در نهایت ستین هم نتوانست روند پرنوسان تیمش را به ثبات برساند. بارسا 9 امتیاز از دست داد و با 5 امتیاز اختلاف نسبت به رئال در رتبه دوم قرار گرفت. بازیکنان اکنون یک هفته استراحت خواهند کرد و سپس با ذهنی باز و به دور از حواشی لالیگا باید خود را برای مصاف با ناپولی مهیا کنند.

 

بارسا برای موفقیت در این بازی و سپس رسیدن به فینال باید یک سلسله اشتباهات که در طور فصل مرتکب شد را برطرف کند:

 

لزوم اتحاد بین همه ارکان

مقطع پایانی لالیگا دستخوش اختلافات زیاد داخلی قرار گرفت. خیلی از بزرگان رختکن بارسا با کیکه ستین و دستیار او ادر سارابیا به اختلاف نظر خوردند و حتی در مصاحبه های پس از بازی نیش و کنایه های مستقیمی را نثار کادر فنی کردند. آنها با تصمیمات ستین در تعویض ها و نیز شیوه آماده سازی تیم برای مسابقات مشکل داشتند.

بی اعتمادی های مفرطی به ایده های ستین وجود داشت و همه اینها باعث بروز اختلافات عمیق داخلی در بارسلونا شد. در نهایت اما صحبت های خصوصی ستین و مسی پیش از آخرین بازی لالیگا برابر آلاوس کاساز شد و آن را می توان اولین قدم برای صلح بین بازیکنان و کادر فنی دانست. بارسا با 5 گل آلاوس را در هم کوبید و حالا با انرژی و روحیه ای بهتر برای بازی با ناپولی آماده خواهد شد. اگر بارسا نتواند متحد شود و روح از دست رفته اش را بازیابی کند، برابر ناپولی جنارو گتوزو لطمات جبران ناپذیری خواهد خورد. بارسا برای نجات فصل خود حداکثر 4 فینال سرنوشت سازپیش رو دارد.

 

 

بهتر شدن در دفاع

مارک آندره تراشتگن دروازه بان آلمانی بارسا یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان فصل این باشگاه بود که بارها با واکنش های عالی خود به نوعی حکم سرپوش روی اشتباهات مدافعان تیمش را داشت. واضح است که بارسا برای لیگ قهرمانان باید در دفاع به گونه ای دیگر ظاهر شود. هر حریفی تقریبا قادر است تا برابر بارسا موقعیت های گل زیاد و خطرناک ایجاد کند.

شاید تنها بازیکن قابل اعتماد دفاعی بارسا جرارد پیکه باشد؛ در حالی که بارسا نیاز دارد تا نلسون سمدو، کلمنت لنگله و جوردی آلبا برای لیگ قهرمانان عملکردی متفاوت نشان دهند. مدافعان کناری بارسا هرچقدر در کارهای هجومی خوب بودند اما در وظایف دفاعی اغلب نقاط ضعفی داشتند که به بارسا ضربه زیادی وارد کرد. بارسا در 38 بازی لالیگا 38 گل دریافت کرد؛ یعنی هر بازی یک گل!

 

پیدا کردن جانشین برای غایبان

بارسا برای بازی با ناپولی نمی تواند از سرخیو بوسکتس و آرتورو ویدال استفاده کند و هر دو محروم هستند. بوسکتس و ویدال در یازده بازی پس از شروع مجدد لالیگا جزو بازیکنان ثابت بارسا بودند و پیدا کردن جانشین برای آنها کار ساده ای نیست. آرتور ملو که با وجود امضا قرارداد با یووه تا پایان فصل بازیکن بارسلوناست را باید دیگر غایب بارسا دانست چرا که او در یک ماه گذشته تنها یک نیمه برابر سلتا به میدان رفت و به طور کامل از ایده های ستین خارج شده است. مقابل ناپولی بارسا برای خط میانی تنها ایوان راکیتیچ، فرانکی دی یونگ و سرجی روبرتو را در اختیار دارد؛ ضمن اینکه حالا فرصت برای حضور ریکی پویج جوان نیز مهیا شده است.

 

 

سیستم بازی

بارسای کیکه ستین با سیستم های مختلفی به میدان رفته ولی بهترین نمایش خود پس از شروع مجدد لالیگا را با سیستم 2-4-4 و برابر ویارئال ارائه داد. برای بازی 8 آگوست(18 مرداد) مقابل ناپولی نیز به نظر می رسد او روی همین سیستم حساب باز کرده باشد.

 

ریکی پویج و آنسو فاتی

با توجه به بازی های مقطع پایانی لالیگا به نظر می رسد که ریکی پویج و آنسو فاتی توانسته باشند صلاحیت بازی برابر ناپولی را کسب کرده باشند اما واضح است که به خصوص در مورد آنسو فاتی، نیاز به قربانی کردن یکی از مهاجمان بزرگ تیم است. از بین سوارز و گریزمان یکی باید نیمکت نشین شود تا فاتی بتواند به ترکیب اصلی برسد. ستین چنین ریسکی خواهد کرد؟ فاتی در طول فصل با وجود فرصت اندکی که نصیبش شد، توانست هفت گل در لالیگا به ثمر برساند.

 

 

بازگرداندن گریزمان به بهترین فرم

آنتوان گریزمان دقیقا زمانی که به نظر می رسد به فرم خوب خوبش برگشته، دچار مصدومیت شد. پس از حواشی ورود دیرهنگام او به زمین برابر اتلتیکو، گریزمان توانست مقابل ویارئال بهترین بازی خودش را ارائه دهد و یک گل زیبا هم زد ولی سپس مصدوم شد و نتوانست در بازی های پایانی تیمش را همراهی کند. بدون شک اگر گریزمان همان مهاجم گلزن اتلتیکو باشد، بارسا برای حذف ناپولی کار ساده تری پیش رو خواهد داشت. این یکی از ماموریت های مهم کیکه ستین برای لیگ قهرمانان محسوب می شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، گریزمان به موقع برای ناپولی مهیا خواهد شد.

 

 

منبع : ورزش سه


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4da5w4