سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/12/27 16:05
کد خبر: 7948

از کی‌روش سپاسگزارم

​امیر عابدزاده در گفت و گوی مفصلی، از نحوه زندگی در پرتغال، کار با کارلوس کی‌روش و حضور طارمی و محمدی در لیگ فوتبال این کشور سخن گفته است.

رصد ورزشی نوشت: امیر عابدزاده تنها گلر شاغل ایرانی در اروپا به شمار می‌رود که هنوز هم یکی از گزینه‌های اصلی برای دعوت به تیم ملی است. بازیکنی که حضور در فوتبال ایران، آمریکا و انگلیس را تجربه کرده و حالا برای ماریتیمو در لیگ برتر پرتغال بازی می‌کند. به همین دلیل یکی از رسانه‌های پرتغالی با وی مصاحبه مفصلی انجام داده که به شرح زیر است:

*قبل از آمدن با پرتغال در لیگ‌های ایران، انگلیس و آمریکا بازی کرده اید. چه چیزی باعث شد که به پرتغال بیایید؟

من همیشه آرزوی حضور در فوتبال اروپا را داشتم. قبل از آمدن به اینجا تجربه‌های سختی داشتم اما باز هم به اروپا آمدم. در ایران، انگلیس و آمریکا تجربه فوق‌العاده به دست آوردم اما از همان زمان که ایران بودم این را می‌دانستم که باید به فوتبال اروپا بیایم و همین هم شد. با این حال زمانی که در پرسپولیس بودم با بازیکنی مثل نیلسون همبازی بودم. همیشه از او در مورد کیفیت فوتبال پرتغال و نحوه زندگی در این کشور سوال می‌پرسیدم و او هم جواب می‌داد. به همین دلیل علاقه‌مند شدم. بعدها به واسطه یکی از دوستانم به لیگ دو پرتغال آمدم و هدفم رسیدن به لیگ برتر بود که خدا را شکر با تلاشی که داشتم این اتفاق نیز رقم خورد.

*قبل از آمدن به ماریتیمو، اطلاعات زیادی در مورد مادیرا و فوتبال پرتغال داشتی؟

من وقتی به فوتبال پرتغال آمدم برای اولین بار مقابل ماریتیمو بازی کردم. من این تیم را می‌شناختم و می‌دانستم بالاخره به تیمی می‌روم که سابقه و تاریخچه خوبی دارد. ولی در مورد مادیرا چیزی نمی‌دانستم. اصلا نمی‌دانستم چنین جزیره‌ای وجود دارد. اما از زیبایی و جذابیت آن شگفت زده شدم. زمانی که به اینجا آمدم به خودم گفتم حالا فرصت این است که به بهترین شکل ممکن خودم را ثابت کنم. از آن زمان به دنبال تلاش و تمرین بیشتر هستم تا به آرزوهایی که دارم برسم.

*چگونه خودت را با زندگی در پرتغال وفق دادی؟ از لحاظ زبان، فرهنگ، غذا و ... می‌گویم

من اولین مرتبه نیست که تنها زندگی می‌کنم. حالا هم مشکلی حس نمی‌کنم. راستش را بخواهید عاشق ماجراجویی هستم و اینجا همه چیز خوب است. مردم فوق‌العاده، غذاهای خوب و فضای دوستانه که به نفع من است. در مورد زبان هم، پرتغالی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیاست اما درک آسانی دارد. ولی صحبت کردن با لهجه و گرامر مناسب بسیار دشوار است. بازیکنان می‌گویند که من پرتغالی خوب صحبت می‌کنم اما خودم به واسطه سه سال زندگی در اینجا انتظار بیشتری دارم. اما مادیرا در کل خیلی جذاب است و مطمئنا بعد از اتمام فوتبال زندگی در اینجا را ترجیح می‌دهم.

*رابطه‌ات با گلر برزیلی ماریتیمو، چارلز سیلوا چطور است؟

اول از همه چیز من به هم تیمی‌های خودم احترام می‌گذارم و می‌دانم همه به دنبال موفقیت ماریتیمو هستیم. اتفاقا من عاشق رقابت کردن هستم. چرا که عامل اصلی برای پیشرفت است و تیم نتایج بهتری می‌گیرد. من از همه کسانی که باعث ایجاد رقابت و پیشرفت در زندگی من شده‌اند تشکر می‌کنم.

*ماریتیمو علی‌رغم کسب نتایج خوب در ابتدای فصل، حالا در خطر سقوط به دسته پایین‌تر است. چطور این اتفاق رخ داد؟

همه ما خوشحال هستیم که حالا زیر نظر یکی از مربیان فنی و با دانش کار می‌کنیم. معتقدم که ماریتیمو فوتبال خیلی خوبی بازی می‌کند. حضور هواداران هم به ما انرژی و شادی می‌دهد که این مسئله فوق‌العاده است. ما فراز و نشیب زیادی را تجربه کردیم اما فوتبال همین است. چند بازی را به علت اشتباهات و چند بازی دیگر را با ناعدالتی واگذار کردیم. با این حال وظیفه ما این است که با بازی‌های خوب از این مرحله عبور کنیم و شرایط خوبی برای تیم و هواداران به وجود آوریم.

*در حال حاضر فرم خوبی در ماریتیمو داری. خودت احساس می‌کنی که در فوتبال پرتغال پیشرفت داشته‌ای؟

صد در صد. من معتقدم همه چیز ساکن نیست. باید دائما در حال پیشرفت و یادگیری باشیم. من از اشتباهاتم چیزهای زیادی آموختم و نقاط ضعف و قدرتم را از لحاظ روحی، روانی و فنی به نقطه قوت تبدیل کردم. حالا هم به دنبال این هستم با ارائه بهترین فرم خود، نمایشی عالی با پیراهن ماریتیمو داشته باشم.

*شما جزو بازیکنانی هستی که به جام جهانی رفته است. از تجربه‌ات در روسیه بگو.

تجربه بسیار شگفت انگیز و فوق‌العاده‌ای بود. جو قابل توجهی داشت. بسیار افتخار می‌کنم که نماینده کشورم در آنجا بودم. از طرفی جای افتخار دارد که اولین نماینده ماریتیمو در جام جهانی نیز بوده‌ام. حالا هم تمام تمرکزم برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ است.

*کار با کارلوس کی‌روش را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

او یک جنتلمن واقعی است. حجم بالای دانشی که داشت باعث شد ۸ سال در تیم ملی ایران بماند و مردم او را دوست داشتند.

علاوه بر آن تاثیر فوق‌العاده بر فوتبال ایران داشت. او تصویر جدیدی از فوتبال ما ساخت و انتظارات را بالا برد. همانطور که دیدید جانشین او هرگز عملکرد خوبی نداشت. با این حال سپاسگزارم که فرصت را به وجود آورد که شاگرد او باشم.

*به جز تو، مهدی طارمی و مهرداد محمدی هم در فوتبال پرتغال حضور دارند. چرا فکر می‌کنید این اتفاق افتاده و حالا سه بازیکن ایرانی در پرتغال هستند؟

من سه فصل تنها بازیکن ایرانی در پرتغال بودم و حالا افتخار می‌کنم که دیگر بازیکنان ایرانی هم حضور دارند. مهدی و مهرداد بازیکنان بسیار خوبی هستند و ما با هم در یک تیم بوده‌ایم. اما در نهایت تلاش می‌کنیم بهترین نماینده برای ایران در فوتبال پرتغال باشیم.

*کارلوس کارواخال، مربی ریو آوه معتقد است که طارمی می‌تواند در سطوح بالاتری بازی کند. تو این اعتقاد را داری؟

*اول از همه برای پیشرفت و حضور در سطوح بالاتر فوتبالی باید این اعتقاد و باور را داشته باشی که به آن می‌رسی. من برای همه‌ی هم‌تیمی‌های خود در تیم ملی ایران و ماریتیمو آرزو‌ می‌کنم که در بهترین سطح و تیم اروپایی بازی کنند. چون به من هم انگیزه پیشرفت می‌دهد.

*در آخر؛ آرزو و جاه‌طلبی‌ات در پرتغال و کل فوتبال چیست؟

اهداف و‌ آرزوهای بزرگی دارم که هر روز به آن‌ها فکر می‌کنم و معتقدم می‌توانم به آن‌ها برسم. اما تمرکز من الان بر روی این است که خود هر روز پیشرفت کنم. مطمئنا با صبر و تلاشی که دارم به آرزوهایی که در ذهن دارم می‌رسم.

 

منبع: ورزش سه

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45ped3