جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/17 09:45
کد خبر: 6227

تلاش برای فوتبال ندیدن!

از روزهایی که هواداران دو تیم پرطرفدار پایتخت، شب را مقابل درهای ورزشگاه آزادی به صبح می‌رساندند تا بتوانند بازی تیم مورد علاقه خود برابر رقیب سنتی را از بهترین زاویه تماشا کنند تا همین امروز که یکی دیگر از دربی‌های پایتخت برگزار می‌شود دغدغه خرید بلیت و مشکلات ورود به ورزشگاه وجود داشته و همچنان نیز معضلی بزرگ به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از فرهیختگان: گذر از بلیت‌فروشی دستی و کاغذی به فروش اینترنتی و صندلی‌گذاری ورزشگاه‌ها تماشاگران را امیدوار کرده بود که بتوانند همانند سایر دیدارهای مهم فوتبال جهان دقایقی قبل از شروع مسابقه وارد ورزشگاه شده و در صندلی‌ای که از پیش‌تعیین‌شده بازی را با خیالی آسوده تماشا کنند. اما این آرزو هنوز هم محقق نشده و برای تهیه بلیت اینترنتی هم دشواری‌های زیادی وجود دارد.

 

 

نبود حق انتخاب

باشگاه‌های بزرگ فوتبال دنیا برای پر کردن ورزشگاه‌های خود دست به هر کاری می‌زنند تا درآمدزایی خوبی از دیدارهای خانگی خود داشته باشند. ایجاد رستوران و کافی‌شاپ و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ورزشگاه‌ها سبب می‌شود تا درآمد خوبی نصیب باشگاه‌ها شود و این باشگاه‌ها پیش از شروع مسابقات خود، بلیت‌های فصل را با تخفیفی مناسب دراختیار هواداران قرار دهند تا حداقل از پر بودن بخشی از ورزشگاه در دیدارهای خانگی مطمئن باشند.

معمولا در سایت خود باشگاه‌ها نیز امکان خرید بلیت برای دیدارهای مختلف در طول فصل وجود دارد و برای دیدارهایی که در چارچوب جام‌های داخلی یا اروپایی برگزار می‌شود و برنامه دقیق آن در ابتدای فصل مشخص نیست نیز پس از مشخص‌شدن تاریخ و ساعت دقیق دیدارها از حدود چند هفته قبل امکان خرید اینترنتی بلیت وجود دارد.

اتفاقی که در فوتبال ایران هرگز رخ نداده و هواداران تنها چند روز پیش از برگزاری دیدارهای تیم‌های خود باید به‌تنها سایتی که در این زمینه وجود دارد، مراجعه کنند و معمولا به‌دلیل ازدحام بیش از حد در دیدارهای مهم یا مشکلات فنی بسیاری موفق به خرید نمی‌شوند. در‌حالی‌که در لیگ‌های معتبر اروپایی هواداران این حق انتخاب را دارند تا بلیت‌ها را از سایت‌های مختلف خریداری کنند و معمولا مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دربی میلان، روز یکشنبه آینده به میزبانی اینتر برگزار می‌شود و هواداران دو تیم با خیالی آسوده می‌توانند برای خرید بلیت‌های این دیدار اقدام کنند. بلیت‌های این دیدار با توجه به جایگاه‌های مختلف ورزشگاه از 79 یورو تا بیش از هزار یورو قیمت‌گذاری شده و البته معمولا جایگاه تیم‌های میهمان قیمت بالاتری دارد.

حتی در دیدارهایی مانند دربی بلگراد، جدال دو المپیاکوس و پاناتینایکوس در دربی آتن و شهرآورد رم که با تنش و حساسیت بسیار بالایی برگزار می‌شود و بارها با درگیری هواداران و اغتشاش همراه بوده نیز تلاش می‌شود تا مشکلی برای حضور هواداران ایجاد نشود و به‌راحتی بلیت‌ها را تهیه کرده و با کمترین مشکل راهی ورزشگاه شده و از تماشای این دربی‌های جذاب و پرهیجان لذت ببرند. شاید یکی از پرتنش‌ترین دیدارها، مصاف ستاره‌سرخ و پارتیزان‌بلگراد است که بارها به‌دلیل درگیری هواداران دو تیم به آشوب کشیده شده است.

در سال 1999 یکی از هواداران نوجوان ستاره سرخ به‌وسیله مواد محترقه‌ای که از سوی تماشاگران رقیب پرتاب شده بود، کشته شد. در دیدار دو تیم در سال 2013 نیز 104 نفر پیش از این مسابقه به‌دلیل درگیری دستگیر شدند. دو سال بعد نیز دیدار دو تیم به‌دلیل اغتشاش هواداران با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد اما هیچ‌کدام از این اتفاقات باعث نشده تا مسئولان برگزاری مسابقات در صربستان با راه‌حل‌هایی همچون فروش کمتر بلیت، محدود‌کردن ورود تماشاگران یا بستن بخشی از سکوها به‌دنبال حل این مشکلات باشند. در این دیدار معمولا پلیس و نیروهای حفاظتی مسئول برقراری امنیت ورزشگاه هستند و با ایجاد فنس بین جایگاه هواداران دو تیم در سال‌های اخیر کمتر درگیری و تنش در دیدارهای دو تیم رخ داده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/487km3