پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/16 05:35
کد خبر: 6136

چراغپور: دارایی استقلال حسرت پرسپولیس است

چراغپور: دارایی استقلال حسرت پرسپولیس است/ تفکر غالب در این شهرآورد، ایرانی نیست

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از خبرآنلاین: جلال چراغپور معتقد است شهرآورد پیش رو، مسابقه‌ای است که دو تیم در شرایطی خاص رودرروی هم قرار می‌گیرند.

در آستانه شهرآورد پیش رو، هر دو تیم در پایان نیم‌فصل اول با تغییرات کلی در کادر فنی‌شان، با دو تفکر جوان شده و ایرانی وارد دور برگشت مسابقات شده‌اند. در این بین هر دو تیم دیدارهای ماقبل شهرآورد را با برد پشت سر گذاشته و با روحیه و انگیزه بالایی برای شکست رقیب همشهری به شهرآورد می‌آیند. جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرورزشی، درباره استقلال جامانده از استراماچونی و پرسپولیس کالدرون حرف زد و معتقد بود تفاوت عمده این شهرآورد با شهرآوردهای قبلی این است که کسی سبک کاری سرمربی استقلال را نمی‌شناسد.

 

 

مجیدی و گل‌محمدی نقش زیادی در این شهرآورد ندارند

در این بازی و این شهرآورد باید فقط مسابقه را دید، چون اثرات فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی به این زودی خودش را در این دو تیم نشان نمی‌دهد. مانند زمانی که یحیی گل‌محمدی ابتدا که راهی شهرخودرو یا تراکتور در تبریز یا در اصفهان با ذوب‌آهن بود دیدیم که پروسه‌ای را لازم داشت تا توان خودش را نشان دهد. برانکو هم وقتی به پرسپولیس آمد ابتدا تیم را تا ته جدول برد و بعد استارت زد. شفر و استراماچونی هم اوایل تیم را تا پایین جدول بردند و بعد کم‌کم بالا کشیدند. در واقع توان مربی برای درست کردن یک تیم پروسه‌ای زمانبر است. توانش هر قدر هم بالا باشد. هر قدر مربی بزرگی باشد. الان ژوزه مورینیو که به تاتنهام رفته آرام آرام می‌بینیم که توپ‌ها و پاس‌ها تغییر کرده، تعقیب توپ در حال اضافه شدن است و از این قبیل مسائل فنی که خیلی در این بحث به آن نمی‌پردازیم.

 

 

سایه استراماچونی هنوز روی سر استقلال است

این شهرآورد، مسابقه‌ای است که دو تیم در شرایطی خاص رودرروی هم قرار می‌گیرند. باید قبول کرد هنوز سایه کارهای استراماچونی از استقلال محو نشده است. باید پذیرفت او سیستم سه دفاعه را به این تیم داده است. شکل میانه را به این تیم اضافه کرده است. ترکیب حمله را به عنوان یک سایه و یک هدف او برای استقلال تعریف کرده. یعنی دو نفرِ جلوی، یک TARGET دارند و یک SHADOW. این را او تعریف کرده است.

 

 

پرسپولیس با ابرکالدرون کار می‌کند

در پرسپولیس هم کالدرون سبک حرکت اوربیتالی (ORBITAL) یا حرکت عمومی برای محاصره توپ را در این تیم بنا کرده که در هر حال یک تفکر اروپایی است که حرکت به صورت ابر، تجمع یا همان COMPACT انجام می‌گیرد، با ۷ نفر. ۳ نفر ثابت عقب می‌مانند و ۷ نفر دیگر به صورت ابر هر جا توپ باشد حرکت می‌کنند. این الان مد روز دنیاست که کالدرون پس از کلی حرص خوردن و داد زدن و جابه‌جایی نفرات و قهر کردن و آشتی کردن این را به تیم داد.

 

 

تفکر غالب این شهرآورد، ایرانی نیست

البته آن‌طرف هم استقلال تحرک رو به جلو را خوب کار کرده است. ما می‌توانیم بگوییم یک سایه‌ای از تفکر ایتالیایی و فوتبال آن کشور از طریق استراماچونی بر استقلال حاکم شده و از این‌طرف سایه یک تفکر آرژانتینی- اروپایی را روی پرسپولیس می‌بینیم و قطعاً در این شهرآورد پیش از اینکه تأثیر مربیان ایرانی خودمان (مجیدی و گل‌محمدی) را ببینیم این دو تفکر را خواهیم دید.

 

 

استقلال و پرسپولیس فعلاً مثل تیم ملی کی‌روش نشده‌اند

البته باید توجه کرد وقتی یک بنایی ساخته می‌شود و معماری حاصل می‌شود و مربی قبلی می‌رود مربی بعدی می‌آید، ثمراتش را درو می‌کند. این تنها در باشگاه هم نیست. در تیم ملی‌مان به یاد داریم وقتی ویلموتس آمد، ته مانده‌ای از کی‌روش باقی بود که وقتی دو بازی تدارکاتی را انجام داد، همه از هجومی شدن تیم ملی تعریف کردند. به یاد داریم رئیس فدراسیون و بازیکنان گفتند ما اِل شدیم و ما بِل شدیم. گفتند کلاس تیم ملی عوض شده است! عوض شده بود ولی وقتی ویلموتس شروع کرد به دستکاری کردنش، مثل منارجنبان اصفهان شد که آمدند مرمتش کنند دیگر تکان خوردنش از بین رفت. دیدیم بازی با بحرین و عراق چه شد!

 

 

هنوز برند فکری مجیدی رو نشده است

اینجا هم همین‌طور است، اگر می‌خواهیم مجیدی و یحیی را با پرسپولیس ببینیم باید صبر کنیم. البته ما قبلاً یحیی را یک بار با پرسپولیس دیده‌ایم. هنوز چیزی از مجیدی هم ندیده‌ایم. مجیدی یک تیم کامل را به ارث برده است ولی وقتی دستکاری‌هایش شروع شود خودش را نشان می‌دهد. یا روزی که یک اتفاق غیرمنتظره در استقلال رخ دهد و بعد بیاید تغییر بدهد و نفرات را جابه‌جا کند. کسی سلیقه اش را نمی‌شناسد. برند فکری اش را هم کسی نمی‌داند. نمی‌دانیم فرهاد چه چیزی را می‌خواهد درست کند.

 

مجیدی میراث‎خوار تیم‌های موفق است

یحیی را می‌دانیم. پر پاس بازی می‌کند. او خیلی دنبال پرس از جلو نیست و منطقی از میانه زمین دفاعش را شروع می‌کند. توجه خاصی به هافبک دفاعی و مدافعانش دارد. این تفکر یحیی است. ولی از مجیدی هیچ تفکر، برند فکری یا آثاری نداریم. فصل قبل هم در ۵ بازی آخر همان تیم شفر را در دست گرفت که این نشان می‌دهد مجیدی آدم خیلی خوش‌شانسی است و در عین حال خیلی با تیزهوشی انتخاب می‌کند. باقی‌مانده‌هایی را انتخاب می‌کند که واقعاً باقی‌مانده‌های موفقی هستند. همین استقلال در انتهای نیم‌فصل اول ۳ بازی بدون مربی بازی می‌کرد و می‌گفتند وریا غفوری تیم را ارنج کرده است. برنده هم شدند.

 

 

پرسپولیس فقط یک مشکل دارد

در مجموع تحلیل کلی از شهرآورد پیش‌رو همین دو مربی هستند که یحیی را می‌شناسیم و تیم‌هایش را دیده‌ایم. گاهی شده و گاهی نشده است. مثلاً با تراکتور هر کاری کرد تفکرش بر تیم حاکم نشد یا بار دوم که به ذوب‌آهن رفت. البته الان پرسپولیس هیچ مشکلی ندارد و همه چیزش خوب است و فقط حسرت یک نوک حمله را دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2lpxk3