یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/10/30 14:43
روزهای مبهم در انتظار ایران؛
کد خبر: 4960

تیم ملی ایران هم انصراف می دهد؟

آیا ممکن است تیم ملی از حضور در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر و مقدماتی جام ملتهای آسیا 2023 چین هم انصراف دهد؟

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از فوتبالی؛  اگر چه سخنگوی فدراسیون فوتبال در صحبتهای امروزش اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی درباره احتمال گرفتن میزبانی بازیهای ملی از تیم ملی را تکذیب کرد اما با توجه به پاسخ تیمهای ایرانی به نامه امروز AFC هیچ بعید نیست که کشورهای عربی به ویژه بحرین با توجه به نفوذی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا دارند، رایزنی‌هایشان برای گرفتن میزبانی بازیهای ملی از ایران را شروع کنند. اتفاقی که اگر رخ دهد آن وقت تیم ملی در سه بازی که در تهران میزبان هنک کنگ، بحرین و عراق است،مجبور به میزبانی از حریفانشان در کشور ثالث خواهد بود. بحرینی ها در این زمینه تلاشهای آغاز کرده اند و رسانه های بحرینی در این میان دیروز خبرهایی را منتشر کردند. با توجه به بحرینی بودن شیخ سلمان آل خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و تصمیم هایی که کمیته مسابقات و کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته اند، احتمال اینکه بحرینی ها با هنگ کنگی ها و عراقی  ها لابی و مکاتبه کنند، کم نیست. آیا در این باره قرار نیست فکری بشود؟

جام جهانی مثل لیگ قهرمانان آسیا نیست

تصمیم باشگاههای ایرانی مقابل حکم کمیته های مسابقات و اجرایی، قابل پیش بینی بود و موضع فدراسیون فوتبال و باشگاهها در صورت اعلام مصوبه سلب میزبانی، از لحظه اول عدم شرکت در مسابقات بود. اما این ماجرا قطعا برای تیم ملی فوتبال ایران فرق خواهد کرد. حضور در جام جهانی آنقدر مهم هست که نباید به راحتی  به انصراف از مسابقات فکر کرد. قطعا هیچ کسی در فوتبال ایران دوست ندارد که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تیم ملی فوتبال ایران تصمیمی مشابه بگیرد اما اگر یک درصد فرض بگیریم که کنفدراسیون فوتبال آسیا بخواهد چنین تصمیمی بگیرد، نمی‌توان با قاطعیت گفت که چون این بازیها مربوط به انتخابی جام جهانی است، پس AFC هیچ نقشی در این مرحله رقابتهای انتخابی جام جهانی نخواهد داشت. از سوی مدیران فوتبال ایران این مساله مطرح شده که رقابتهای مقدماتی جام جهانی، زیر نظر مستقیم فیفا برگزار می شود اما کافیست یک جستجوی ساده انجام دهید تا ببینید که بازیهای این مرحله، حکم انتخابی دوره بعدی جام ملتهای آسیا را در چین دارد و طبیعی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در برگزاری آن دخیل باشد به خصوص آنکه بعید است فدراسیون جهانی فوتبال برای این مرحله از بازیهای انتخابی جام جهانی، ناظرهای اروپایی و در کل غیرآسیایی را به آسیا بفرستد.

1

معمولا، ناظرانی که فیفا انتخاب می کنند همان ناظران afc هستند که در لباس نمایندگی فیفا به تهران می آمدند. این ماجرا حتی در دور نهایی مقدماتی جام جهانی در آسیا هم صدق می کند. در چنین شرایطی این بحث مطرح شده که اگر قرار به برگزاری بازیهای ملی در کشورهای ثالث باشد، بهتر است از حضور در این رقابتها انصراف دهیم. اتفاقی که نه تنها باعث غیبت ایران در جام جهانی قطر خواهد شد بلکه حضور در دوره بعدی جام ملتهای آسیا هم منتفی می‌شود که اصلا اتفاق خوبی برای فوتبال ایران نیست. بسیاری کشورها که در سخت ترین شرایط قرار دارند همه تلاششان را می کنند تا در جام جهانی حضور داشته باشند. مطمئنا حضور در جام جهانی ویترینی است که به این راحتی ها نمی شود از آن گذشت. البته امیدواریم که میزبانی از ایران گرفته نشود اما اگر هم این اتفاق افتاد، باید موضعی منطقی گرفته شود. اینکه ایران کشوری را برای میزبانی معرفی کند که شرایط حضور تیم های هنگ کنگ و عراق و بحرین در آنها راحت نباشد. می شود روی کشورهایی مثل ازبکستان و تاجیکستان فکر کرد. بازی مقابل تیم های عربی نباید در یک کشور عربی مثل عمان یا قطر برگزار شود. 

ایران در تاریخ رقابتهای مقدماتی جام جهانی و جام ملتهای آسیا هیچگاه غایب نبوده و این بار هم نباید غایب باشد. 

با انصراف باشگاههای ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا، باید دید کنفدراسیون فوتبال چه موضعی را در قبال تیم ملی و میزبانی تهران خواهد گرفت. باید منتظر ماند و دید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l8dk4