پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/15 05:17
کد خبر: 11976

داستان تازه قلعه‌نویی: یولن لوپتگی بودن

پرافتخارترین مربی لیگ برتر ایران بعد از جدایی سخت و تاحدودی عجیب از سپاهان به گل گهر سیرجان پیوست تا ماجراجویی جدید و متفاوتی را در دوران مربیگری اش آغاز کند.

 

گل گهر سیرجان یک پروژه متفاوت در کارنامه سرمربیگری امیرقلعه نویی به حساب می آید. البته او در سال های حضورش در فوتبال ایران، علاوه بر استقلال و سپاهان در تیم های ذوب آهن، مس کرمان، تراکتور، استقلال اهواز و همچنین تیم ملی ایران را در کارنامه اش دارد

دلیل این تفاوت در این است که قلعه نویی حالا به تیمی آمده است که بعد از یک فصل حضور در لیگ برتر به دنبال کسب جایگاه خوب در لیگ برتر است. گل گهر که هواداران متعصب و پرشوری هم در سیرجان دارد یکی از تیم های سرمایه دار و با امکانات فوتبال ایران است که مدیرانش افکار بلندپروازانه ای را در فوتبال ایران دنبال می کنند.

این تیم فصل گذشته و در حالی که با وینکو بگوویچ قهرمان لیگ یک شده ، تقریبا با همان ترکیب پا به لیگ برتر گذاشت اما نیم فصل اول نشان داد بازی در لیگ برتر قوانین و ظرفیت های خاص خودش را می طلبد. با این وجود باشگاه گل گهر توانست از این چالش بزرگ در اولین سال حضورش در لیگ برتر به سلامت عبور کند؛ جواهری مدیرعامل این باشگاه ابتدا مجیدجلالی را به جای وینکو به خدمت گرفت و سپس شش بازیکن خوب به تیم اضافه شدند. باشگاه حتی وقتی تیم بعد از تعطیلات با افت محسوس و مشکلاتی چون تعداد زیاد کرونایی مواجه شد با نپذیرفتن استعفای جلالی و اضافه کردن یکی دو دستیار در شش مسابقه آخرش 4 برد و دو تساوی به دست آورد. اتفاقی که گل گهر را به نزدیکی های میانه جدول رساند و به نظر می رسد این تیم برای این فصل آماده است که به رتبه های پنجم تا هشتم حمله کند.

اما چرا امیرقلعه نویی یک انتخاب مناسب و حتی هوشمندانه برای گل گهر به حساب می آید چرا که قلعه نویی ثابت کرده مربی است که می تواند رده تیم ها را در جدول ارتقا بدهد. او در اولین سال حضورش در لیگ برتر وقتی به جای جلال چراغپور به استقلال اهواز رفت توانست تیم را در لیگ برتر نگه دارد اما سال بعد او توانست استقلال را که فصل گذشته اش به مقام نهم برسد را نایب قهرمان کند.

در سال 86 قلعه نویی و در حالی که از تیم ملی ایران و حذف از رقابت های جام ملت های آسیا بازگشته روی نیمکت مس کرمان نشست و تیمی که در نیم فصل اول در رتبه آخر هفدهم بود را در پایان فصل به جایگاه نهم رساند. در سال 87 استقلال را رده سیزدهمی را قهرمان کرد، 88 سپاهان که چهارم بود را به قهرمانی رساند، سال 90 تراکتوری رده پنجمی را دوم، 91 استقلال رده سوم را قهرمان، 94 تراکتور را که در نیم فصل اول به رده یازدهم رسیده بود در پایان فصل به رده چهارم، ذوب آهن که چهارم شده بود را در پایان لیگ هفدهم نایب قهرمان کرد و در نهایت سپاهان را در لیگ هجدهم در حالی تحویل گرفت که تیم سال قبل چهاردهم شده بود اما او در نهایت تیم را به رتبه دوم رساند.

این نشان می دهد که قلعه نویی علاوه بر اینکه 5 قهرمانی در لیگ برتر دارد و پرافتخارترین مربی لیگ است ، تخصص در ارتقای رتبه تیم ها است و این دقیقا همان چیزی است که گل گهر نیاز دارد. گل گهر که فصل را در رتبه دوازدهم به پایان رساند می خواهد در ابتدا تبدیل به یک پای ثابت در میان تیم های لیگ برتری شده و همچنین جایگاهی در میان تیم های بالای جدول داشته باشد.

قلعه نویی که امروز لیست بازیکنان موردنظرش را اعلام می کند ، برای رسیدن به این هدف احتمالا خریدهای جالبی هم انجام خواهد داد و مهم تر اینکه باید دید او برای فصل آینده کدام یک از بازیکنانی که سال گذشته در گل گهر بوده اند را حفظ و کدام بازیکنان را نمی خواهد.

به سبک لوپتگی در روزهای اخیر و بعد از انتخاب امیرقلعه نویی به عنوان سرمربی گل گهر ، در فضای مجازی برخی این کار را او را با یولن لوپتگی سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا مقایسه می کنند. لوپتگی که تا قبل از جام جهانی 2018 و به عنوان یک مربی جوان و موفق روی نیمکت اسپانیا نامش مطرح بود بعد از عقد قرارداد با رئال مادرید و فاش شدن ماجرا درست در آستانه بازی های جام جهانی از تیم ملی اسپانیا کنار گذاشته شده و جای خود را به فرناندو هیرو داد. اتفاقی که باعث شد تا او در فوتبال اسپانیا با انتقادها و فشارهای زیادی روبرو شود. لوپتگی در رئال مادرید هم روزهای خوبی را سپری نکرد و بعد از شکست سنگین 5 بر یک برابر بارسلونا در ال کلاسیکو از کار برکنار شد.

او که گزینه هدایت تیم ملی ایران بود و از شانس بد این افتخار نصیب یک مربی کم استعداد و ضعیف مثل مارک ویلموتس شد، در ابتدای فصل گذشته سرمربیگری تیم سویا را قبول کرد. لوپتگی در پایان فصل سویا را به مقام چهارم لالیگا رساند و تیم را قهرمان رقابت های لیگ اروپا کرد.

امیرقلعه نویی هم فصل سختی را در سپاهان سپری کرد. تیم او در بخش زیادی از فصل صدرنشین و یکی از دو شانس اصلی قهرمانی بود اما در هفته های پایانی و بخصوص بعد از تعطیلات سپاهان نتوانست نتایج خوبش را تکرار کندو در نهایت فصل را در رتبه پنجم به پایان رساند.

به نظر خود امیر هم قصد داشت تا ماجرایی لوپتگی وار داشته باشد چرا که او پیشنهادات دیگری که داشت را رد کرد؛ مثلا گفته می شد ذوبی ها نیز خواهان او بوده اند اما قلعه نویی که می توانست ذوب را به عنوان یک تیم باتجربه که قبلا با آن کار کرده و به نظر برای موفقیت مطمئن تر به نظر می رسید را انتخاب کند اما تصمیم گرفت یک چالش متفاوت را با تیمی که تازه در فوتبال ایران مطرح شده و جاه طلبی های زیادی را دارد تجربه کند.

او تیمی را در اختیار دارد که فصل را در رتبه دهم به پایان رساند و اگر بتواند در پایان فصل جایگاهی میان 5 تیم بالای جدول در اولین فصل حضورش داشته باشد می تواند یک نتیجه خوب برای طرفین به حساب بیاید ضمن اینکه نباید فراموش کرد که قلعه نویی توانسته تیمی را که سیزدهم شده در فصل بعد قهرمان و یا تیمی را که چهاردهم شده بود در فصل بعدش به مقام نایب قهرمانی برساند. رتبه هایی که اگر با گل گهر به دست بیاید می تواند یک افتخار مهم برای باشگاه و این مربی 56 ساله باشد.

 

منبع: ورزش سه 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/39qlw2