سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/11/01 11:42
کد خبر: 15178

کتاب راهنمای تغذیه بالینی در کووید ۱۹ رونمایی شد

کتاب "راهنمای تغذیه بالینی در کووید-19(پیشگیری، درمان، نقاهتگاه،خانه)" با مشارکت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و انجمن تغذیه ایران رونمایی شد.

 

به گزارش رصد ورزشی: دکتر مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از کتاب "راهنمای تغذیه بالینی در کووید-19(پیشگیری، درمان، نقاهتگاه،خانه)" که زیر نظر  مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و انجمن تغذیه ایران تهیه شده، عنوان کرد: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در داخل کشور،  وزارت بهداشت نسبت به تدوین و ابلاغ پروتکل‌های درمان و همچنین پروتکل های تغذیه‌ای برای کارکنان بیمارستان‌ها و همچنین بیماران بستری اقدام کرد که انتشار کتاب راهنمای تغذیه بالینی در کووید یکی از همین خروجی‌هاست.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش آگاه سازی و به روزرسانی اطلاعات تغذیه‌ای به خصوص در حوزه کووید، گفت: برای تهیه این کتاب از بخش دولتی به عنوان حوزه حاکمیتی و فعالیت‌های علمی دانشگاهی و NGOها برای هم افزایی اطلاعات در حوزه تغذیه بهره‌مند شدیم. همچنین کتاب مذکور به گونه‌ای تنظیم شده که برای عموم مردم و کارشناسان و بیمارستان‌ها قابل استفاده باشد.

همچنین دکتر جلال الدین میرزای رزاز - رئیس انجمن تغذیه ایران در این مراسم ضمن یادآوری شرایط سخت ابتدایی شیوع کرونا در کشور به عنوان یک پدیده نوظهور، عنوان کرد: از همان ابتدا در خصوص حمایت‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا، تقویت سیستم ایمنی و کاهش عوارض مبتلایان اعلام نیاز و به دنبال آن فراخوانی از سوی ستاد ملی کرونا در راستای نگارش دستورالعمل و حمایت‌های تغذیه‌ای منتشر شد.

وی با اشاره به همدلی و مشارکت جامعه تغذیه‌ای سراسر کشور در اجرای این طرح، عنوان کرد: در تدوین کتاب حاضر بیش از ۱۵۰ عضو هیئت علمی از سراسر کشور مشارکت داشته‌اند.

 

رزاز با اشاره به سرفصل‌های این کتاب، گفت: 3 سرفصل کلی این کتاب در رابطه با پیشگیری از ابتلا و تقویت سیستم ایمنی بدن، حمایت‌های تغذیه بیماران بستری با تاکید بر تخت‌های ویژه و دوران نقاهت طراحی شده است.

وی با انتقاد از انتشار اطلاعات غیرعلمی و غیر موثق در حوزه تغذیه در فضای مجازی و حتی برخی رسانه‌ها، عنوان کرد: با توجه به خلأ موجود در جامعه و انتشار مطالب مختلف غیرعلمی تحت عناوین طب ایرانی، طب اسلامی، طب سنتی و یا طب عطاری‌ها، در واقع این کتاب به عنوان یک مرجع علمی موثق تکلیف تمام این مسائل را روشن کرده است.

دکتر رزاز ضمن هشدار نسبت به مصرف بی رویه مکمل‌ها در سطح جامعه به خصوص در دوران کرونا، عنوان کرد: در این کتاب به تفصیل به موضوع مکمل‌ها و اثرگذاری آن‌ها در جهت تقویت سیستم ایمنی و یا پیشگیری از کرونا به صورت علمی و مستند پرداخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین این کتاب با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و دانشجویان فارغ التحصیلان علوم تغذیه ترجمه و به WHO ارسال و حتی بر روی سایت این ارگان بین‌المللی قرار گرفت. به گونه‌ای که یکی از عوامل تاثیرگذار در تثبیت جایگاه ایران برای ۴ سال دیگر در استقرار پایگاه غذا و تغذیهWHO ، مشابه همین فعالیت‌ها در زمینه کرونا بوده است.

رییس انجمن تغذیه همچنین به طراحی اپلیکیشن "تغذیه، ایمنی و کرونا"(تاک) در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: این اپلیکیشن برای پاسخ به نیاز روز جامعه جهت دستیابی به اطلاعات موثق، مبتنی بر شواهد و کاربردی در حوزه تغذیه طراحی شده و بیش از هزار فارغ التحصیل و کارشناس علوم تغذیه به صورت رایگان در ارائه خدمات این اپلیکیشن مشارکت داشته و پاسخگوی سوالات مردم در حوزه تغذیه هستند.

دکتر غلامرضا محمدی فارسانی مسئول اداره تغذیه بالینی مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ضمن تشکر از مشارکت کنندگان در تدوین و انتشار این کتاب مرجع در زمینه تغذیه کرونا، عنوان کرد: با بروز اپیدمی و شیوع آن در کشور، کلیه اعضای تیم سلامت و درمان کشور به دنبال بکارگیری روش‌ها و راهکارهایی جهت پیشگیری از ابتلای شهروندان و کاهش عوارض آن در صورت ابتلا بودند که تهیه و انتشار کتاب "راهنمای تغذیه بالینی در کووید-19" در همین راستا صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کتاب حاضر دستورالعمل تغذیه‌ای برای تمام گروه‌های مبتلایان در بیمارستان و یا مبتلایان در منزل و همچنین پیشگیری از ابتلا و دوران پس از نقاهت محسوب می‌شود، گفت: این کتاب با همکاری و هماهنگی دفتر مدیریت پیوند و بیماری‌های معاونت درمان وزارت بهداشت، انستیتو تغذیه، انجمن تغذیه ایران و مشارکت اساتید کل کشور تدوین و تهیه شد.

در ادامه دکتر مجید حسن قمی نایب رییس انجمن تغذیه ایران و متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی فارغ‌التحصیلان علوم تغذیه و جامعه تغذیه کشور، بر ضرورت تقویت جایگاه این قشر در نظام درمان، پیشگیری و بازتوانی تاکید کرد.

وی با تاکید بر نقش تغذیه در پیشگیری، درمان و کاهش عوارض بیماری‌ها، عنوان کرد: با وجود اثبات نقش تغذیه در کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها ولی متاسفانه هنوز مشاوره‌های تغذیه‌ای تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار نگرفته‌اند.

دکتر قمی در این رابطه به بازنگری آیین نامه دفاتر کار مشاور تغذیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این حوزه و به خاطر مسائل مبتلابه جامعه تغذیه، به جای همفکری و هم افزایی دچار همزیستی شده‌ایم.

در پایان دکتر وحید ملکی کارشناس اداره تغذیه بالینی مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: کتاب مذکور حاصل سرچ سیستماتیک در پایگاه‌های مرتبط و متناسب با آخرین شواهد و رفرنس‌های علمی است و تمام توصیه‌های ارایه شده در آن علمی و مستند است. به عبارت دیگر در خصوص هر کدام از توصیه‌های این کتاب اجماع وجود داشته و از موارد ضد و نقیض در آن پرهیز شده است.

به گفته وی، این کتاب کلیه صحبت‌های غیرعلمی و غیرمستند مطرح شده در سطح جامعه را خنثی کرده و زمینه ای را فراهم کرده که همگی به مطالب این کتاب استناد کنند و از این پس هر گفتمانی در حوزه تغذیه در جامعه و رسانه‌ها با استناد به این کتاب به عنوان یک رفرنس مشخص خواهد بود.

دکتر ملکی در پایان با اشاره به چاپ 5 هزار جلد این کتاب در تیتراژ اول، گفت: معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌توانند این کتاب را تهیه کنند، همچنین توصیه می شود بیمارستان‌ها برای تدوین پروتکل‌های درمانی و تغذیه‌ای از دستورالعمل‌های این کتاب استفاده کنند

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4byep9