پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/16 06:08
کد خبر: 17203

چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت نشد| افزایش ۸ درصدی مستمری بگیران و واگذاری بانک رفاه

افزایش 8 درصدی مستمری بگیران و واگذاری بانک رفاه شائبه هایی به وجود آورده است که سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حقوق مستمری بگیران به مشکل می خورد.

 

به گزارش پایگاه خبری شما و اقتصاد: حقوق بازنشستگان برای قشر بزرگی از جامعه اهمیت دارد. موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان بسیار مطرح شده است. هر ماه حقوق بازنشستگان پرداخت می شود. اکنون زمان واریز حقوق بازنشستگان برای مهر ماه مشخص شده است. جزئیات  حقوق بازنشستگان کشوری را در ادامه بخوانید.

تاپایان مرداد سالجاری دومیلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۰۹ نفر بازنشسته از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می کنند که در مقایسه با تعداد بازنشستگان در مرداد سال ۱۳۹۹ افزایش ۸ درصدی را نشان می دهد.

طبق اعلام مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان در مرداد ۱۳۹۹ تعداد بازنشستگان این سازمان ۲ میلیون و۱۱۴ هزار و ۳۷۸ نفر بوده است.

 

همچنین ۱۴۱ هزار و ۲۶ نفر از کارافتاده و ۹۸۵ هزار و ۹۲۴ مورد پرونده های فوت جزو پرونده های مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در مرداد سال جاری است که در مجموع پرونده های مستمری در همین مدت به ۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۹۶۰ نفر می رسد.

از مجموع پرونده های مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در پایان مرداد ۵۲ درصد مربوط به بازنشستگان، ۴۴ درصد متعلق به بازماندگان و ۳ درصد مربوط به از کارافتادگان هستند.

علی اصلانی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که با واگذاری بانک رفاه پیش می‌آید، مشکل در پرداخت حقوق بازنشستگان است. در حال حاضر دخل و خرج سازمان تامین اجتماعی با هم نمی‌خواند و طبق آمار این سازمان ماهانه ۲۳هزار میلیارد تومان پرداختی و حدود ۱۷هزار میلیارد تومان دریافتی دارد.

همچنین علی اصلانی (عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) در خصوص واگذاری بانک رفاه گفت: البته ما شنیده‌ایم با توجه به فشاری که از طرف فعالان کارگری وارد شده، قرار است یک سال دست نگه دارند و بعد در مورد واگذاری بانک رفاه تصمصم بگیرند. 

 

اصلانی با تاکید بر اینکه ۹۸درصد سهام بانک رفاه برای کارگران و کارفرمایان است، گفت: دولت نباید هیچ دخل و تصرفی در این بانک داشته باشد اما متاسفانه دولت تصمیم گیرنده است و هر کاری ر بدون صلاح و مشورت انجام می‌دهد. 

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور با اشاره به‌عدم توجه دولت به سه جانبه‌گرایی، گفت: هم دولت و هم مجلس در ابتدای کار شعار سه جانبه‌گرایی سرمی‌دهند. ما سال‌ها این شعار را از طرف دولتهای مختلف شنیده‌ایم اما متاسفانه به محض اینکه مدتی از کارشان می‌گذرد همه چیز را فراموش می‌کنند. 

اصلانی تصریح کرد: پیش از این نیز در مورد بانک رفاه مشکلاتی وجود داشته؛ به طور مثال زمانی اساسنامه این بانک، «بانک رفاه کارگران» بود بعد تمام تابلوها و اساسنامه را تغییر دادند و نوشتند «بانک رفاه همه» ما پیگیری کردیم و چند بار جلوی مجلس رفتیم و نهایتا دیوان به استناد اینکه ۹۸درصد از سهام بانک متعلق به کارگران و کارفرمایان است مجداد تابلوها را تغییر دادند و نوشتند «بانک رفاه کارگران». 

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز به بهانه‌ی شفاف‌سازی می‌خواهند بانک را واگذار کنند. ببینید یکر از بزرگترین مشکلاتی که با واگذاری این بانک ممکن است پیش بیاید این است که ما دیگر نمی‌توانیم هیچ خدماتی از این بانک به نفع کارگران و کارفرمایان بگیریم. 

اصلانی تاکید کرد: اگر قرار است این بانک در خدمت کارگران باشد بنابراین باید سهام آن را به خود کارگران واگذار کنند. کار سختی هم نیست؛ ما می‌توانیم تعاونی‌هایی تشکیل بدهیم و سهامدار بانکی شویم که مال خودمان است و در نتیجه سود و زیان آن هم برای خودمان است. 

این فعال کارگری بیان کرد: یکی  از بزرگترین مشکلاتی که با واگذاری این بانک پیش می‌آید، مشکل در پرداخت حقوق بازنشستگان است. همانطور که می‌دانیم در حال حاضر دخل و خرج سازمان تامین اجتماعی با هم نمی‌خواند و طبق آماری که می‌دهند این سازمان ماهانه ۲۳هزار میلیارد تومان پرداختی و حدود ۱۷هزار میلیارد تومان دریافتی دارد. سازمان تامین اجتماعی همیشه کمبود این دریافتی را از بانک رفاه کارکران جبران می‌کرد و هر جا گیر می‌کرد از این بانک پول به سازمان منتقل می‌شد. به همین دلیل همین بازنشستگان با کمبود حقوق مواجه نمی‌شدند. 

اصلانی ادامه داد: نکته‌ی دیگر این است که دولت اعلام کرده بانک رفاه به بانک مرکزی یا بانکهای دیگر ۶۴هزار میلیارد تومان بدهکار است. خب سوال این است که چگونه وقتی تراز مالی این بانک منفی است می‌خواهند آن را به بورس ببرند؟ 

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور تاکید کرد: حالا اگر می‌خواهند این بانک را واگذار کنند همانطور که قبلا گفتم درخواست ما این است سهام آن را به کارگران و بازنشستگان واگذار کنند. 

اصلانی در پایان بیان کرد: امسال حقوق بازنشستگان تاحدوی افزایش پیدا کرد و قرار بود دولت از بودجه سنواتی خود برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پولی به سازمان تامین اجتماعی واریز کند اما تا حالا پرداخت نکرده است. بنابراین ما نگرانیم با چنین اقداماتی در ماه‌های آینده سازمان نتواند حقوق بازنشسته‌های خود را پرداخت کند.

در میان ادارات کل تامین اجتماعی کشور، ادارات کل اصفهان، شرق تهران، غرب تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندان، شهرستان های تهران، البرز، گیلان، کرمان و مرکزی بیشترین تعداد بازنشسته تحت پوشش را در مرداد سال جاری داشتند.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان

علی دهقان‌کیا گفته است: در سال ۱۴۰۰ با افزایش دستمزد و اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان، افرادی که ۳۰ سال سابقه دارند، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و افرادی که بالای ۳۵ سال سابقه دارند چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌توانند دریافت کنند.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران با بیان اینکه برای بازنشستگان سایر سطوح نیز شرایطی نیز تعریف شده است، تصریح کرد: افرادی که با هفت برابر دستمزد بازنشسته شده بودند و در سال ۱۴۰۰ حقوق‌شان به سه برابر دستمزد رسیده بود و چهار برابر حداقل دستمزد، حقوق‌شان کاهش یافته بود به همین منظور ۵۰ تا ۷۵ درصد کسری حقوق آن‌ها را تامین کردیم.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه ششم توسعه کاملا محرز است و دغدغه امروز بازنشستگان کشوری دائمی شدن این قانون است. البته مجلس این آمادگی را دارد در دائمی شدن قانون همکاری کند.علاوه بر این مجلس پیگیر این موضوع هم است تا در برنامه هفتم توسعه محقق شود.

متناسب سازی یکی از مطالبات مهم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بوده است . دولت دوازدهم "متناسب‌سازی پرداخت مستمری‎ها" را با هدف افزایش سطح معیشت مستمری بگیران و همسان سازی حقوق آنان با بازنشستگان کشوری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اغاز کرد .این اقدام، یک بار در مرداد ۹۹ و یک بار در ابتدای سال ۱۴۰۰اجرایی شد و افزایش ۲.۵ برابری متوسط پرداختی به بازنشستگان از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ را به همراه داشت.

در نهایت حداقل میزان پرداختی یک مستمری بگیر  با ۲۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۳۵درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۳۹ میلیون ریال رسید. همچنین حداقل میزان پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۳۰ سال سابقه به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش یافت به نحوی که مبلغ مذکور در سال ۱۴۰۰ با داشتن همسر و دو فرزند به ۴۳میلیون ریال رسید.

با این اقدام، دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد که پیش‌نویس لایحه دائمی شدن حقوق بازنشستگان اعم از لشگری، کشوری و البته تامین اجتماعی در شش ماده و پنج تبصره با حضور نمایندگان این بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است. «لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» در روز نهم تیرماه از سوی هیئت وزیران و با هدف استمرار متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران به تصویب رسید و روانه مجلس شد.

در حالی که رییس کانون بازنشستگان منتقد بی مهری مجلس نسبت به این لایحه است،رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درآخرین اظهارنظر اعلام کرد نمایندگان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در پی رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ هستند.

حاجی بابایی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ حتما موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ تخصیص بودجه به بازنشستگان کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی حتما لحاظ می‌شود. کما اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ هم لحاظ شده بود و مشکلی در این باره برای سال آینده پیش نخواهد آمد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه دولت و مجلس باید در این باره همکاری کنند عنوان کرد:البته سازمان برنامه و بودجه کمیته‌ای برای پیگیری موضوع همسان سازی حقوق کارکنان   دستگاه‌های مختلف تشکیل داده تا به کمک مجلس بتوانیم نظام عدالت پرداخت را در کشور حکفرما کنیم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/488jpk