جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/20 14:51
کد خبر: 9138

پرونده ویلموتس پیچیده و محرمانه است

​وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس صحبت‌هایی را مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی: لودویک ده لیشت وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در گفتگویی صحبت هایی را مطرح کرده است که در ادامه می خوانید:

‌می‌توانید خودتان را معرفی کنید؟

نام من لودوویچ دلچات است، من یک وکیل سوئیسی هستم که بیش از ۹ سال در فیفا به عنوان معاون ریاست حقوقی کار کردم. در کنار امور دیگر، در روند بازنگری مجموعه مقررات فیفا مشارکت داشتم. در حال حاضر من به صورت قانونی بسیاری از موکلان را در سرتاسر جهان و نه فقط در ایران نمایندگی می‌کنم که در میان آن‌ها بازیکنان مطرح فوتبال، باشگاه‌ها و فدراسیون‌های فوتبال هستند.

شما در پرونده آنتونی استوکس و لی اروین به صورت قانونی نماینده باشگاه تراکتور سازی بودید. آیا می‌توانید توضیح دهید در جریان این پرونده‌ها چه اتفاق‌هایی افتاد؟

این موضوع درست است. پس از رسیدگی فیفا به پرونده کوین کنستانت با محمدرضا زنوزی و هیئت مدیره باشگاه تراکتور آشنا شدم. واسطه ارتباط ما یکی از دوستان بسیار خوب من، علی خطیر است. سال‌ها است می‌دانم خطیر شخصی با ارزش‌های بسیار است که شایستگی‌های او بار‌ها مورد تقدیر فیفا و موسسات فوتبال قرار گرفته است. از من دعوت شد تا در یک جلسه در استانبول ترکیه شرکت کنم. در آن زمان زنوزی و مدیریت تراکتور متوجه شدند که من موفق شدم از کوین کنستانت به خوبی دفاع کرده و در آن پرونده پیروز شدم. از آنجا که پرونده استوکس و اروین حساس و از نظر قانونی هم پیچیده بودند، زنوزی می‌خواست وکالت را به شخصی با تجربه کار در فیفا مانند من محول کند تا فرصتی بهتر برای نجات وضعیت و پوشاندن سوء مدیریتی که در آن زمان در این پروند‌ها صورت گرفته بود، داشته باشیم.

او ادامه داد: برخلاف آنچه زنوزی در رسانه‌ها ادعا کرده، بسیار مهم است که تأکید کنیم که جزئیات این پرونده‌ها ساده و قانونی نبوده و بسیار پیچیده بودند. در هر ۲ مورد، متأسفانه مدیریت باشگاه تصمیم‌های بسیار بدی گرفته و قرارداد بازیکنان را با بند‌های بسیار بد و حقوق بالا امضا کرده بود. آن‌ها همچنین پرداخت به استوکس و اروین را متوقف کرده بودند که همین امر سبب شد دفاع از پرونده‌ها بسیار دشوار شود. اجازه بدهید در این زمینه به صورت کامل روشنگری کنم که متأسفانه اقدام‌های اینچنینی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه هم متداول است و این مسائل به هیچ وجه به باشگاه‌ها کمک نمی‌کند. آن‌ها باید هر وقت مجبور شدند نسبت به اقدام‌های خود در فیفا یا دیوان داوری ورزش پاسخ دهند. بدون وارد شدن بیش از حد به مسائل قانونی، این موارد از نظر حقوقی بسیار پیچیده بودند. اول اینکه مدیریت باشگاه قرارداد‌هایی نامتناسب با بند‌های یک طرفه کاملا به سود خود (پاتستیتو) منعقد کرد که اینگونه قرارداد‌ها با حقوق و پاداش بسیار بالا در فیفا قابل اجرا نیست. مورد دوم این است که باشگاه تراکتور پرداخت به بازیکنان را متوقف کرد که توجیه آن در فیفا دشوار است. مجبور شدم برای دفاع از این باشگاه ۲ دفاع بسیار قوی را وارد کنم تا مانع از اجبار زنوزی به پرداخت میلیون‌ها دلار شوم.

لودویک ده لیست گفت: در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که به لطف توصیه‌های حقوقی من، باشگاه تراکتور بیش از ۲ میلیون یورو پس انداز کرده است. بدون دفاع حقوقی مناسب چنین مواردی برای این باشگاه چشمگیر بوده و و زنوزی و باشگاه تراکتور سازی مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار به این بازیکنان می‌شدند. سرانجام، من همچنین خواندم که زنوزی ادعا کرده است از ۵ وکیل محلی و بین المللی در مورد لوایح من در این پرونده‌ها در رسیدگی فیفا، نظرخواهی کرده است که آن‌ها این لوایح را مورد تردید قرار دادهند. این وکلا را نمی‌شناسم، اما فروتنانه مفتخر می‌شوم که در مصاحبه تلویزیونی با برخی از آن‌ها شرکت کنم تا در مورد این موارد با هم بحث کنیم. برای وکلا محلی خوب است که نسبت به آیین نامه فیفا دانش کسب کرده و به پیشرفت خوب فوتبال ایران در منطقه کمک کنند. منتظر آمدن دعوت نامه هستم تا بحث‌های حقوقی را با آن‌ها در میان بگذارم.

آیا دلیل ناامیدی اخیر زنوزی را درک می‌کنید؟

ابتدا اجازه بدهید به طور شفاف بگویم که می‌فهمم زنوزی در حال حاضر تحت فشار قرارداد‌های بسیار زیاد با بازیکنان خارجی است و مجبور است بسیاری از پرونده‌های نزد فیفا یا دیوان داوری ورزش را بابت حقوق پرداخت نشده و نقض قرارداد مدیریت کند. با گفتن این حرف، صادقانه می‌دانم که به طور کلی بسیار آسان است که به جای برعهده گرفتن مسئولیت سوء مدیریت یک باشگاه در زمان عقد قرارداد با این بازیکنان، تقصیر را به گردن یک وکیل خارجی مثل من بگذاریم. به جای انتقال مسئولیت بر روی افراد دیگر، شاید فکر کنیم که چرا باشگاه وی در حال حاضر پرونده‌های بسیاری در فیفا به دلیل حقوق و دستمزد پرداخت نشده و نقض قرارداد دارد. می‌توان درک کرد که شاید مدیریت باشگاه با مشکلاتی رو به رو باشد.

آیا می‌توانید بگویید تراکتور سازی در آینده نزدیک با چه محرومیت‌هایی ممکن است رو به رو شود؟

مطمئناً بسیار ساده است. یک اصل مهم وجود دارد که باید توسط باشگاه‌ها و بازیکنان رعایت شود و هسته اصلی مقررات فیفا ا

ست: ثبات قرارداد. به عنوان مثال باشگاه‌هایی مانند تراکتور سازی که به طور مرتب حقوق بازیکنان خود را پرداخت نمی‌کنند ممکن است در فیفا با محرومیت‌های های مالی و ورزشی روبرو شوند. ذکر این موضوع حائز اهمیت است که ماده ۲۴ جدید مکرر آئین نامه مقررات مربوط به وضعیت و انتقال بازیکنان ممنوعیت ثبت نام هر بازیکن جدید، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، تا زمان پرداخت مبلغ مقرر را فراهم می‌کند. حداکثر مدت زمان ممنوعیت ثبت نام، از جمله مجازات‌های ورزشی ممکن، ۳ دوره کل و متوالی خواهد بود.

او افزود: در حال حاضر تراکتورسازی در فیفا پرونده‌های زیادی دارد و من تعجب نمی‌کنم اگر ممنوعیت نقل و انتقالات یا حتی کاهش امتیازات توسط فیفا به دلیل رعایت نشدن قرارداد‌ها صورت پذیرد. آشکارا این تنها مورد تراکتور سازی نیست. متأسفانه سایر باشگاه‌های ایران و منطقه دارای همین مسائل هستند. باشگاه‌ها فقط باید از مقررات بسیار دقیق فیفا در این رابطه آگاه باشند.

شما همچنین در پرونده ویلموتس نماینده فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بودید، می‌توانید توضیحات بیشتری به ما بدهید؟

در واقع، من بسیار سپاسگزار و مفتخر هستم که نماینده فدراسیونی مانند ایران هستم. این یک افتخار واقعی است و من این شانس را دارم که با ۲ وکیل ورزشی حرفه‌ای در عرصه بین المللی (علی ملیح زاده و رضا شاه منصوری) همکاری کنم که این سبب خوشحالی من است. اگرچه این پرونده از دیدگاه حقوقی نیز پیچیده است، اما امیدوارم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. باز هم، واقعیت‌های این پرونده صریح نبوده و بسیاری از مسائل رخ داده است، اما من قادر به اظهار نظر بیشتر در مورد این نیستم، زیرا این روند در حال حاضر ادامه دارد و من آشکارا به چنین فرصتی که برای نمایندگی سایر باشگاه‌ها و بازیکنان در ایران دارم افتخار می‌کنم. من به بند‌های محرمانه این پرونده پایبند هستم.

در حال حاضر نظر شما در مورد فوتبال ایران چیست؟

احساس می‌کنم با ایران بسیار متعهد و مرتبط هستم، زیرا شوهر خواهرم اهل تهران است. من کشورتان به خوبی می‌شناسم و فکر می‌کنم پتانسیل بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یکی از کشور‌های برتر فوتبال در آسیا دارد. با این حال، در طی سال‌ها حضور در فیفا در اتاق حل اختلاف و کمیته وضعیت بازیکنان و بعد از آن به عنوان یک وکیل ورزش متوجه شدم که بسیاری از باشگاه‌های منطقه با همان موضوعاتی روبرو هستند که متاسفانه سبب می‌شود مراجع فوتبال علیه آن‌ها تصمیم بگیرند. متاسفانه سوء مدیریت باشگاه‌ها در ایران بسیار متداول است و ناآگاهی از آئین نامه فیفا مسئله بزرگی است. من هم اکنون با بهترین وکلای ورزشی ایران همکاری می‌کنم تا در صورت نیاز تجارب خویش را با آن‌ها به اشتراک بگذارم. بسیار خوشحال می‌شوم که در صورت امکان باعث رشد حقوق ورزشی در ایران شوم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nyjo2