چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/02 21:56
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 20006

الپتیکال برای لاغری شکم

الپتیکال را می‌توان به عنوان یک وسیله ثابت ورزشی معرفی کرد که در گروه‌ دستگاه‌های هوازی دسته‌بندی می‌شود. یکی از مزیت‌های مهمی که این دستگاه نسبت به سایر وسایل و تجهیزات هوازی مانند دوچرخه ثابت دارد، درگیر کردن عضلات سراسر بدن است.

 مزیت‌ها و فوایدی که این دستگاه برای بدن دارد باعث شده تا استفاده از آن در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و حتی منازل به طرز فزاینده‌ای زیاد شود. به الپتیکال دستگاه اسکی فضایی نیز می‌گویند. این دستگاه تا حدودی پیاده‌روی، اسکی، دویدن، دوچرخه سواری و کوه‌نوردی را شبیه‌سازی می‌کند. ترکیب کردن این حرکات در کنار هم در به حرکت درآوردن اندام‌های بدن اثرگذار است و تاثیر زیادی بر سلامتی فرد می‌گذارد. اسکی فضایی بیشترین میزان چربی سوزی را در ناحیه شکم انجام می‌دهد و برای حذف چربی‌های این ناحیه و تقویت عضلات آنها بسیار مفید است. این وسیله به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات بدنسازی برای ورزشکاران حرفه‌ای کاربرد فراوانی دارد، اما افراد مبتدی نیز می‌توانند به راحتی برای تناسب اندام از آن استفاده کنند.

ساختار کلی الپتیکال

ساختار الپتیکال به این صورت است که دستگاه به دو پدال و دو دسته به صورت اهرم مجهز است. انواع مختلف این دستگاه به برنامه‌هایی برای تغییر شیب و سرعت مجهز هستند. حرکت و تمرین با اسکی فضایی را می‌توان به بالا رفتن از پله‌ها تشبیه کرد. یکی از مزیت‌های مهم این دستگاه این است که نسبت به تردمیل فشار کمتری به عضلات زانو و کمر وارد می‌کند. به این ترتیب برای استفاده در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا در قسمت پایین‌تنه دچار درد و آسیب‌دیدگی هستند، حتی سالمندان، مناسب‌تر است.

فایده اسکی فضایی برای لاغری شکم

 

یکی از اصول مهم لاغری و کم کردن وزن، دریافت مقدار کم‌تر کالری از میزان لازم است. به بیان دیگر با افزایش سوخت‌وساز بدن به کمک تمرین و وجود یک برنامه غذایی صحیح و بدون افراط و تفریط می‌توان در زمانی معقول به وزن ایدئال رسید. توجه داشته باشید که برای رسیدن به تناسب اندام نباید از رژیم غذایی مناسب غافل شد. در کنار این موارد استفاده از اسکس فضایی راه موثر برای کم کردن وزن به شمار می‌رود.

بیشتر این الپتیکال‌ها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شوند. استفاده از دسته‌های متحرک با درگیر کردن قسمت‌های بالایی بدن علاوه بر سخت کردن تمرین به تقویت عضلات این نواحی نیز کمک می‌کند. به این ترتیب حرکت دو دست ورزشکار با پا‌ها هماهنگ شده و با افزایش ضربان قلب و افزایش سوخت‌و‌ساز بدن، عمل چربی‌سوزی بهتر انجام می‌شود. حرکت پاها به صورت دورانی بر روی این دستگاه باعث شادابی فیبر‌های عضلانی می‌شود و منقبض شدن عضلات شکمی به هماهنگی اعصاب و ایجاد تعادل در فرد منجر می‌شود. عضلات شکم مرکز ثقل بدن را تشکیل می‌دهند که انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن و پیاده‌روی به تقویت‌ آن کمک می‌کند. برخاستن و نشستن ما به کمک ستون فقرات و حفظ تعادل از طریق شکم و پاها ممکن می‌شود. بنابراین تقویت این عضلات و ورزیدگی آنها اهمیت زیادی دارد.

اسکی فضایی عضلات این ناحیه را به چالش می‌کشد و حتی ورزشکار می‌تواند با تنظیم سرعت و مقاومت بیشتر درجه تمرین را سخت‌تر کند. در هنگام تمرین، عضلات شکم انقباض‌های غیرارادی را تجربه می‌کند که به معنی فشار اصلی بر عضلات این ناحیه است. توجه به این نکته ضروری است که چربی‌های این ناحیه از نوع چربی‌های زیرجلدی هستند و از بین بردن آنها در صورت انجام تمرین سخت و پرفشار و بازه‌های زمانی منظم ممکن می‌شود.

7

انواع

این وسیله انواع مختلفی دارد که شامل سه نوع مگنتی، الکترومگنتی و ژنراتوردار می‌شود. اسکی فضایی مگنتی که به آن مدل کلاسیک نیز می‌گویند، جزو سری اول این وسیله بود که به دنیای تجهیزات ورزشی معرفی شد و تفاوت آن با مدل‌های بعدی خود در تنظیم درجه سختی به صورت دستی و برقی نبودن آن است. هرچند خرابی این مدل نسبت به گونه‌های دیگر کمتر است، اما باید توجه داشت که امکانات کمتری در اختیار فرد قرار می‌دهد.

الپتیکال الکترومگنتی را می‌توان نمونه تکمیل شده مدل مگنتی دانست که شکل دیجیتال به خود گرفته است. درجه سختی یا مقاوت این وسیله را می‌‌توان از طریق دکمه‌‌های قرار گرفته بر روی دستگاه تنظیم نمود. استفاده از این وسیله احتیاج به برق دارد و با توجه به امکاناتی که در اختیار فرد قرار می‌دهد می‌توان آن را جایگزین نمونه مگنتی کرد. البته قیمت این مدل نسبت به نمونه‌های مگنتی کمی گران‌تر است.

نمونه سوم مدل ژنراتوردار است که به وسیله موتور، باطری خود را شارژ می‌کند و نیازی به برق ندارد. این مدل را می‌توان بهترین نمونه برای استفاده در باشگاه‌های بدنسازی و مجموعه‌های ورزشی دانست. هر سه مدلی که نام بردیم هم برای مصارف خانگی و هم برای مصارف باشگاهی طراحی می‌شوند تا خریدار با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کند. از هر سه این مدل‌ها را می‌توان برای لاغری در قسمت شکم و پهلو‌ها استفاده کرد. به علاوه برخی از مدل‌های این دستگاه‌ دارای محور عقب هستند که به کمک آن می‌توان سرعت حرکت را بیشتر و به حالتی شبیه دویدن نزدیک کرد. عضلاتی که به صورت کامل تحت تاثیر این دستگاه قرار می‌گیرند به شرح زیر است:

  1. عضلات چهار سر ران
  2. عضلات سرینی و ماهیچه‌های سرینی بزرگ
  3. تقویت عضلات همسترینگ
  4. عضلات پشت ساق پا
  5. عضلات بالاتنه به وسیله استفاده از دسته‌های متحرک

8

از نکات مثبت استفاده از این دستگاه می‌توان به این اشاره کرد که تمرین بر روی الپتیکال به مراتب از دویدن آسان‌تر است. گرچه الپتیکال نمی‌تواند جایگزین دویدن در فضای باز شود، اما برای افرادی که آسیب دیده‌اند مناسب‌تر به نظر می‌رسد. از این وسیله می‌توان برای ایجاد تنوع در تمرین استفاده کرد. به علاوه افرادی که اضافه وزن دارند می‌توانند از این دستگاه یا دوچرخه ثابت برای شروع تمرینات هوازی استفاده کنند و پس از آن به سراغ تمرین بر روی تردمیل بروند. الپتیکال خانگی سایتک مدل E 155 یک محصول فوق‌العاده است که تحمل وزن آن به 130 کیلوگرم می‌رسد و وجود مانیتور در آن امکان مشاهده ضربان قلب، کالری، مسافت، سرعت و زمان را فراهم می‌کند. وجود 8 برنامه پیش‌فرض تمرینی در این دستگاه کمک می‌کند تا فرد بدون نیاز به حضور مربی به تمرین بپردازد و به تناسب اندام برسد.

  


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4by9zv