سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/10 12:17
عادل فردوسی‌پور
کد خبر: 16822

عادل فردوسی پور به شبکه 3 باز می گردد؟ | شرط مهم عادل فردوسی پور برای بازگشت

با تغییر رییس سازمان صدا و سیما انتظار تغییرات در سیاست‌های این نهاد و بازگشت برخی چهره‌های کنار گذاشته شده از جمله احتمال بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه وجود دارد.

به گزارش رصد ورزشیعادل فردوسی‌پور یکی از بهترین گزارشگران فوتبال است که محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد. عادل فردوسی‌پور علاوه بر گزارشگری فوتبال صداپیشه، مترجم و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی است. عادل فردوسی‌پور فعالیت خود را از روزنامه نگاری در مجلات ورزشی آغاز کرد. عادل فردوسی‌پور بعد از روزنامه‌نگاری به عنوان گزارشگر در تلویزیون مشغول به کار شد. عادل فردوسی پور برنامه مشهور 90 را ساخت. عادل فردوسی‌پور در مسابقات جام جهانی 1998 به شهرت رسید.

عادل فردوسی‌پور

در آخرین تماسی که با عادل داشتیم از بازگشت به شبکه سه خبر خاص و جدیدی نداشت اما او قبلا گفته بود که فقط به شرطی بر می گردد که با برنامه ۹۰ برگردد.

بسیاری از فوتبالدوستان دلشان برای عادل و برنامه ۹۰ و حتی شنیدن صدای عادل در هنگام گزارش بازی‌های داخلی و خارجی تنگ شده اما به هر حال بعید است عادل بپذیرد که بدون برنامه ۹۰ به شبکه سه برگردد چون او این برنامه را مثل فرزندش دوست دارد. تازه در آن صورت باید دید تکلیف میثاقی و برنامه فوتبال برتر چه می شود؟

عادل فردوسی‌پور

پارسال مدیر شبکه سه مصاحبه کرد و گفت ما به عادل گفتیم برگردد و بازی‌ها را گزارش کند اما او قبول نکرد.

در حال حاضر هم همه چیز در حد حرف است و بعید به نظر می رسد حداقل به این زودی ها اتفاق خاصی رخ بدهد اما مسلما بازگشت احتمالی عادل به شبکه سه و بازگشت برنامه ۹۰ به کنداکتور این شبکه برای همه فوتبالدوستان ایرانی اتفاقی جذاب و هیجان انگیز است. حتی جذاب تر از شروع دوباره رقابت‌های لیگ برتر. با تغییر رییس سازمان صدا و سیما انتظار تغییرات در سیاست‌های این نهاد و بازگشت برخی چهره‌های کنار گذاشته شده از جمله احتمال بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه وجود دارد.

عادل فردوسی‌پور

بیوگرافی عادل فردوسی پور

عادل فردوسی‌پور  ۱۱ مهر ۱۳۵۳در تهران متولد شد. وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است. عادل دوران دبستان را در مدرسهٔ ذوقی گذراند و با وجود علاقهٔ بسیارش به فوتبال از درسش دور نشد و دیپلم خود را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت.

 فردوسی پور دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است. او دوران دبستان را در مدرسه ذوقی گذراند و با وجود علاقه بسیارش به فوتبال، از درسش دور نشد و دیپلم خود را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت. سرانجام، در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و تحصیلات خود را در همین رشته و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد.

عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد او «پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال با استفاده ازتحلیل‌های رگرسیونی» بود. او درس زبان تخصصی صنایع را در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می‌کند.

او همچنین دارای مدرک  دکتریِ مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است.

عادل فردوسی‌پور

فردوسی پور کار رسانه‌ای خود را در سال ۱۳۷۲ با روزنامه‌نگاری در روزنامه ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی آغاز کرد. عادل در آن زمان، دانشجوی سال سوم کارشناسی بود و در بخش ترجمه صفحه فوتبال خارجی کار می‌کرد. او پس از قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، کمی از روزنامه‌نگاری فاصله گرفت.

عادل فردوسی‌پور

حضور عادل فردوسی‌پور در رسانه ملی

فردوسی‌پور در پایان سال ۱۳۷۳، پس از چندین بار آزمون، به صدا و سیما راه یافت و در ابتدا به گزارش برنامه منتخب ورزشی (برنامه‌ای آرشیوی از شبکه سوم سیما که در نیمه‌شب پخش می‌شود) می‌پرداخت. فردوسی‌پور کم‌کم پیشرفت کرد و توانست بازی‌های بهتری را گزارش کند. او پس از گزارش‌های خوبش در جام جهانی ۱۹۹۸، توانست خود را به همه بشناساند و از آن پس بود که به‌عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم انتخاب شد.

در آن زمان که تلفظ نادرست نام‌های خارجی در گزارش‌های فوتبال صدا و سیما زیاد اتفاق می‌افتاد، او از معدود گزارشگران مسلط به زبان انگلیسی بود که نام‌ها را هم غالباً درست تلفظ می‌کرد.

فردوسی پور در مراسم اهدای توپ طلای فوتبال ایران نیز جایزه بهترین گزارشگر را از افشین قطبی دریافت کرد.

عادل فردوسی‌پور

آثار ارزشمند عادل فردوسی‌پور

عادل فردوسی‌پور سال‌ها پس از تجربهٔ ترجمه در روزنامهٔ ابرار ورزشی، در سال ۱۳۸۸ قراردادی را برای ترجمهٔ کتاب فوتبال علیه دشمن اثر سایمون کوپر که درونمایه‌ای فوتبالی-سیاسی دارد، با نشر چشمه امضا کرد. این اثر از مهم‌ترین آثار جهان در حوزه تأثیرگذاری پدیده فوتبال بر سیاست، جامعه، فرهنگ و تاریخ بود که با ترجمه او در بهار سال ۱۳۸۹ برای بار اول به چاپ رسید. او کتاب دیگری را با نام کتاب جامع فوتبال ترجمه کرد که دانشنامه‌ای ۴۰۰ صفحه‌ای و تمام‌رنگی دربارهٔ فوتبال است. این کتاب ترجمهٔ کتاب The Football Book است که در اردیبهشت ۱۳۹۱ توسط نشر بهشت منتشر، و در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

عادل فردوسی‌پور

ترجمه‌های دیگر فردوسی‌پور در زمینهٔ روانشناسی و اثر رولف دوبلی هستند. کتاب هنر شفاف اندیشیدن از پرفروش‌ترین آثار در حوزه روانشناسی زندگی فردی در سال‌های اخیر بود که توسط او ترجمه و در سال ۱۳۹۴ به وسیله نشر چشمه منتشر شد. این کتاب او در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب از سوی غرفه نشر چشمه رونمایی شد و به دلیل استقبال زیاد مردم پر فروش‌ترین کتاب این انتشارات شد. کتاب هنر خوب زندگی کردن نیز در سال ۱۳۹۷ توسط فردوسی‌پور ترجمه و توسط نشر چشمه روانه بازار شد. هنر خوب زندگی کردن پرمخاطب‌ترین کتاب ترجمه‌شده به وسیلهٔ فردوسی‌پور است و این کتاب پرفروش از چاپ سی و سوم نیز عبور کرده که آن را نشانهٔ شناخت درست فردوسی‌پور از نیازها و پرسش‌های کتاب‌خوانان ایرانی دانسته‌اند.

عادل فردوسی‌پور

جدیدترین کتاب ترجمه شده فردوسی‌پور با نام پیگیر اخبار نباشید دربارهٔ «مضرات پیگیری اخبار» و همانند ترجمه‌های قبلی او اثر رولف دوبلی است که در سال ۱۳۹۹ توسط نشر چشمه منتشر شد. استقبال مردم از کتاب‌های فردوسی‌پور به حدی بوده که بارها تجدید چاپ شدند و در هنگام رونمایی برخی از این کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب ازدحام جمعیت بسیار شکل گرفت.

منبع: خبر ورزشی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8zxe