جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/20 08:39
زنوزی
کد خبر: 16685

مصاحبه مفصل پدرخوانده فوتبال تبریز | در تراکتور مقصر بودم

محمدرضا زنوزی از پرداخت قریب الوقوع بدهی های خارجی تراکتور خبر داد.

 

به گزارش رصد ورزشی: محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور پس از سکوتی طولانی مدت و در شرایطی که این باشگاه باشگاه تبریزی در بحران‌های عمیق فرو رفته، سرانجام سکوت خود را شکست و در گفتگویی مفصل شرکت کرد.

زنوزی در این مصاحبه رادیویی مطابق انتظار با این پرسش مواجه شد که درباره آینده تراکتور چه تصمیمی گرفته است؟

همچنین بخش دیگر گفتگوی وی درباره مشکلات مالی تراکتور و بدهی‌های بسیار سنگینی است که پرداخت آن از عهده هر باشگاهی در ایران خارج است.

* پول استوکس را خواهیم داد

 با توجه به اینکه پنجره نقل و انتقالات ما بسته بود، نتوانستیم بازیکن جدید جذب کنیم. دلیل این موضوع هم آقای استوکس بود که جوابگوی ما نبودند تا پول‌شان را بگیرد. ما طی روزهای آتی پول او را یا به حسابش می‌زنیم یا از طریق فیفا پول او را خواهیم داد تا پنجره باز شود.

* من مقصرم؛ بقیه چطور؟

 باید عامل مشکلات تراکتور را پیدا کنیم. فرض کنیم من اینجا مقصر هستم، اما چرا بخش‌های خصوصی دیگر موفق نشدند؟ آیا آنها می‌توانستند موفق باشند؟ هیچ موقع هیچ بخش خصوصی نمی‌تواند با بخش‌های دولتی رقابت کند. بخش خصوصی محکوم به شکست است، چون در تیم‌های دولتی پول‌های بی‌حساب و کتاب پرداخت می‌شود، بدون اینکه آنالیز و بررسی کنند.

* کرونا؟ نه این مشکل ما نیست

با این شرایط من مانده و ایستاده‌ام. بقیه چرا نتوانستند با بخش دولتی رقابت کنند؟ امیدوار بودیم که اجازه ندهند به این شکل قیمت‌ها رشد کند. در باشگاه‌های صنعتی حساب و کتابی وجود ندارد و مشخص نیست که این پول‌ها بازگشت و عابدی دارد یا خیر. مگر بخش خصوصی می‌تواند با این باشگاه‌ها رقابت کند؟ برخی‌ها معتقدند که کرونا مشکلاتی برای ما به وجود آورده اما این طور نیست. سازمان بازرسی کل کشور به موضوع قراردادهای بازیکنان ورود کرد‌، اما آیا اتفاقی افتاد؟

* رشد قیمت ارز عامل بدهی است

من با 450 هزار دلار بازیکن خارجی آوردم، اما آن موقع دلار چهار هزار تومان بود. بازیکنی مثل استوکس در مقابل بازیکنان ایرانی گران نبود. الان قیمت بازیکن ایرانی سه برابر بازیکن خارجی بالا رفته است. ما پیش‌بینی نکرده بودیم که قیمت دلار تا این حد رشد می‌کند و به 26 هزار تومان می‌رسد. رشد قیمت ارز بود که باعث شد بدهی‌ها به این شکل به نظر بیاید.

* قبول دارم؛ یکی دو اشتباه داشتم

شاید یکی، دو اشتباه مانند کنستانت  داشتیم که مقصر آن هم من بودم. من احتمال نمی‌دادم که او نتواند بازی کند، چون بازیکن بزرگی بود و بدون تست پزشکی با او قرارداد بستیم. بقیه بازیکنان اما بازیکنان خوبی بودند، اما در مورد بقیه بازیکنان ما فکر می‎‌کردیم توجیه اقتصادی داشته باشد. این بازیکنان را با سایر بازیکنان خارجی که در لیگ ایران بازی می‎کردند، مقایسه کنید که کیفیت‌شان چقدر با آنها فرق داشتند.

* نتایج برای من هم قابل قبول نیست

وقتی مشکل مالی پیش میآید طبیعی است مقصرم. بعضی از سرمربیان را هوادار فشار آوردند و رفت و بعضی دیگر را مدیران عامل را برداشتیم. اما با تمام این تفاسیر با تیم را از یازدهمی که تحویل گرفتیم سال بعد پنجم شدیم و بعد چهارم و سال پیش هم چهارم. کارنامه قابل قبولی داشتیم اما برای من و هواداران محترم قابل قبول نیست. اما به هواداران حق می‌دهم با این بازیکنان که بعد از بخش خصوصی وارد کار شدند، کم است و می‌توانستیم در جایگاه بهتری قرار بگیریم. با این همه ما توانستیم جایگاه خوبی پیدا کنیم. شما نگاه کنید همین امسال با تیم امید بازی کردیم و نسبت به پارسال یک امتیاز بیشتر گرفتیم. این فوتبال است و شاید نتایج هم قابل قبول نباشد.

* شما یک مدیرعامل خوب در ایران معرفی کنید

قبول دارم یک سری کاستی در بخش مربی و سرمربی بوده. من در مورد مدیرعامل باید بگویم که بخش خصوصی هستم و به خاطر پیشرفت خودم هم اگر مقصر باشم، می‌گویم هستم. اجازه بدهید من از شما سوال کنم؛ شما یک مدیرعامل معرفی کنید که هم در حوزه ورزش بتواند خوب کار کند و هم اقتصاد و دیگر مسائل اقتصادی و فرهنگی و فلان را بفهمد. شما سراغ دارید در ایران؟ اگر دارید بگویید فلانی از این نظر خوب است. شما نگاه نکنید که در باشگاه‌های دولتی چند مدیر هستند که دستوری و از بالا به فلان شرکت می‌گویند برو و با این باشگاه قرارداد ببند و هزینه را تامین کند. مدیر باید از نظر اقتصادی برود و خودش باشگاه را تامین کند نه اینکه دستوری از بالا بگویند. اصلا امکان ندارد کسی که در این دو حوزه اشرافیت داشته باشد را در ایران پیدا کنید.

* بدون حق پخش امکان تیمداری نیست

کسی که از نظر اقتصادی و فوتبالی ماهر باشد، در یک رقابت نابرابر ورود نخواهد کرد. شما از یک طرف باشگاه‌های دولتی دارید که هزینه‌های آنچنانی می‌کنند. برایشان فرقی ندارد که از دولت بگیرند یا از صداوسیما بگیرند. برایشان فرقی ندارد که می‌توانند درآمد یا خیر. چون از جای دیگر می‌گیرند. باشگاه های خصوصی امکان رقابت ندارند چون صداوسیما که پول نمی‌دهد. برای بخش خصوصی این امکان وجود ندارد که بدون این درآمدها خودش را تامین کند. آیا برای تراکتور هم این امکان وجود دارد که بگویند فلان شرکت برو با تراکتور قرارداد ببند و اسپانسر شو؟ ما مدیرعاملی آوردیم و گفتیم با شرکت هافمن قرارداد ببند و برای شش بازی 12 میلیارد بگیر. ما تبلیغ را کردیم اما مدیر رفت و پول را هم ندیدیم؟

* ما پرطرفدارترین تیم آسیا هستیم

ما که ادعا نداریم پرطرفدارترین هستیم، این را ای اف سی نظرسنجی گذاشته و آنجا ثبت شده. مدیران ما از این پتانسیل استفاده نکردند چون یک سری قوانین وجود دارد در ایران. مثلا قانون کپی رایت؛ من پیراهن می‌زنم و در‌می‌آید 120 هزار تومان و می‌فروشم 150 هزار تومان. آنطرف فیکش را می‌فروشند 15 هزار تومان. آیا من می‌توانم رقابت کنم؟ ما مدیر آوردیم گذاشتیم و گفت من کار ورزشی و اقتصادی می‌کنم؛ اما می‌بینیم که مشکل وجود دارد.

* گفته ام که تراکتور را واگذار می‌کنم

مشکل ما الان دخالت‌هایی است که وجود دارد و از اسم تراکتور سو استفاده می‌کنند. به طور مثال نماینده‌ای که شهر خودش محروم‌ترین شهر کشور است، می‌آید از نام و برند تراکتور استفاده می‌کند که موج سواری کند. آذربایجان نماینده‌های بزرگی دارد اما من وقتی این مسائل را می‌بینم اذیت می‌شوم. شرکت ملی مس بیانیه داد و گفت تراکتور را نمی‌خواهیم اما نماینده مجلس می‌گوید باید قبول کنند! وقتی شرکت مس نامه نزده و گفته تراکتور را نمی‌خواهیم چرا این نماینده می‌رود و با لیدرهای ما ارتباط برقرار می‌کند؟ حتی ما را تهدید می‌کنند. من گفتم تراکتور را واگذار می‌کنم اما تا الان کسی نبوده. من همیشه تراکتور را در اوج می‌خواهم و هوادار این تیم هستم. دوست دارم کسی باشد که از من بهتر مدیریت کند و آن را به جایگاه بهتری برساند، واگذار خواهم کرد.

* می‌گویند مالکیت تراکتور را از تو می‌گیریم

تراکتور باید در تبریز بماند اما اینطوری هم نیست که بگویند می‌توانند سلب مالکیت کنند. مدرک گرایی در کشور ما خیلی رایج شده و می‌گویند من دکتر و مهندس هستم اما ای کاش اینها دیپلم داشتند و با سواد بودند. مگر می‌شود سلب مالکیت کنند؟ البته می‌توانند مصادره کنند. مگر می‌شود که این کار را کنند؟ من با استاندار و مسئولان استانی صحبت کردم گفتند خبر نداریم. اما اینطور نیست که یک نفر را تهدید کنی و یک سری افراد را بفرستی به من زنگ بزنند و تهدید کنند. این درست نیست. نمی‌دانم چه بگویم؛ من نه مخالف واگذاری هستم و نه چیزی. من یک جمله ای دارم؛ می‌گویم این را خریدم یا نخریدم؟ من تراکتور را از حاکمیت خریدم و جلوی نظام گردنم از مو باریک تر است چون ایران و نظام را دوست دارم. من با واگذاری مخالف نیستم و دوست دارم این اتفاق رخ دهد. یک نماینده گفته از من می‌خواهند سلب مالکیت کنم؛ آیا فردا هم بازیکن بازی نکند، می‌خواهد از او سلب بازیگری کند؟ شما در جمهوری اسلامی ایران نماینده مجلس هستید، اگر شما قوانین را ندانید

* برای صداوسیما برنامه می‌سازیم و پول هم نمی‌دهند

شما رادیو تلویزیون وقتی یک سریال می‌سازد برای آن هزینه می‌کند یا خیر؟ به کارگردان و بازیگر پول می‌دهد و هزینه را پرداخت می‌کند. فوتبال ایران و به خصوص بخش خصوصی چون بخش دولتی از دولت می‌گیرد، من برای تلویزیون دارم برنامه می‌سازم اما هزینه اش را خودم می‌دهم. آن سرمربی

* دروغ می‌‌گویند که می‌خواهم تراکتور را خراب کنم

من به هواداران این را عرض کنم که پنجره باشگاه در 10 روز آینده باز خواهد شد؛ بازیکنان خوبی جذب می‌شوند و هیچکسی سرمایه خودش را خراب نخواهد کرد. من بخواهم باشگاه را واگذار کنم، باید در اوج واگذار کنم. هرکسی می‌گوید او می‌خواهد باشگاه را خراب کند تا بفروشد دروغ می‌گوید. شما بخواهید خانه تان را هم بفروشید، به آن می‌رسید و بعد این کار را می‌کنید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4m8ok5