یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/01/27 12:40
کد خبر: 15811

منتظر ظهور قدرت‌های جدید تکواندو باشید

​ سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان گفت: تکواندو دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و ظهور قدرت‌های جدید، مدعیان سنتی این رشته را تحت شعاع قرار داده‌اند.

 رقابتهای تکواندو قهرمانی اروپا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدت چهار روز به میزبانی بلغارستان در شهر صوفیه برگزار شد. رقابتهایی که به گفته کارشناسان حاضر در این رقابتها سطح فنی بالایی داشت و بسیاری از قهرمانان صاحب نام تکواندو جهان در این مسابقات باخته و برخی هم از دستیابی به مدال بازماندند.

تیم ملی آذربایجان با دو تکواندوکار و سرمربی ایرانی خود در این رقابتها موفق به کسب یک نشان نقره و یک برنز شد. در واقع از تیمی که رضا مهماندوست را به عنوان سرمربی در کنار خود دارد شاید انتظار بیشتری می‌رفت اما تکواندو آذربایجان شرایط خوبی ندارد و اولین منتقد این وضعیت نیز سرمربی است؛ مردی که هر جا باشد و برای سکان هدایت هر تیمی را برعهده داشته باشد، کسب نتیجه و موفقیت اولویت اول اوست و مشکلات را هر چه باشد بدون واهمه بیان می‌کند.

 در رابطه با رقابتهای قهرمانی اروپا، شرایط تکواندو جهان و وضعیت تیم ملی آذربایجان با مهماندوست گفتگو کرده است که مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:

بعد از المپیک ریو شرایط تغییر کرد

تیم ملی آذربایجان در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ نتیجه بسیار خوبی کسب کرد، انتظار ما این بود که بعد از این نتیجه که در تاریخ تکواندو این کشور بی سابقه بوده، برای المپیک ۲۰۲۰ به خوبی حمایت شویم، ولی دقیقاً شرایط برعکس شد. مسائل مالی، امکانات و… از دسترس تیم خارج شد. ماه‌ها حقوق‌ها عقب افتاد و الان کار به جایی رسیده که جای خواب نداریم. اعضای تیم از جیب خود برای اسکان و غذا تغذیه هزینه می‌کنند. سال گذشته ۲۳ اعزام را از دست دادیم و همین موضوع باعث شد تا رنکینگ‌ها افت کند و مجبوریم برای کسب سهمیه‌های باقی مانده در رقابتهای گزینشی قاره‌ای شرکت کنیم.

کرونا مشکلی روی مشکلات دیگر

با تمام این شرایط در مسابقات آزاد ترکیه به میدان رفتیم، در این مسابقات پروتکل‌های بهداشتی چندان رعایت نمی‌شد. دو تکواندوکار آلمانی که کرونا داشتند، با تیم ما تمرین کردند و این بیماری وارد تیم شد و من هم از تکواندوکاران تیم کرونا گرفتم و همین موضوع باعث شد تا مدتی تمرینات را از دست بدهیم و با وضعیتی متفاوت راهی مسابقات قهرمانی اروپا در صوفیه شویم.

مدال طلا حق میلاد بیگی بود

میلاد بیگی در این رقابتها یک سر و گردن از تمام رقبای خود بالاتر بود. حریفانش را در راند دوم شکست داد و حتی در بازی نهایی هم «خارمکتوف» روسی را تسلیم کرد، ولی داور کاری با او کرد که باعث باختش شد. متأسفانه فدراسیون تکواندو آذربایجان، ارتباط خود را با فدراسیون جهانی تکواندو کاهش داده و همین موضوع باعث شده است تا شرایط کلاً برای تکواندوکاران ما تغییر کند. در همین مبارزه به گواه همه کارشناسان، داوری دلیل اصلی باخت میلاد بود. در فاصله ۱۰ ثانیه به پایان مبارزه ۳ امتیاز میلاد باطل که شد هیچ، یک اخطار هم از داور گرفت تا مبارزه به امتیاز طلایی کشیده شود. این دومین بار است که در مبارزه میلاد چنین قضاوتی را شاهد هستیم و کسی هم نیست حمایت کند. البته از میلاد بیگی بسیار راضی هستم که با وجود مشکلات فراوان بازهم بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت.

گلایه‌های خود را منتقل می‌کنم

بارها و بارها شرایط و وضعیت تیم ملی را به مسئول تیم منتقل کردم، ولی به بهانه نبود پول هیچ تغییر و یا واکنش مثبتی را نمی‌بینیم. رئیس فدراسیون تکواندو وزیر است و متأسفانه نایب رئیس فدراسیون جرأت بیان واقعیت را ندارد و شرایط را به خوبی منتقل نمی‌کند و همین موضوع تأثیرات منفی زیادی روی تیم داشته است. الان هم نزدیک به ۹ ماه است که حقوق‌ها عقب افتاده است. با این وجود یک نقره و برنز کسب کردیم که فکر می‌کنم با همه این اوصاف نتیجه خوبی در صوفیه بود. ضمن اینکه شش نفر اعضای تیم ما پای مدل باختند.

زنگ تفریح در تکواندو نداریم

تکواندو دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و نمونه‌های زیادی از آن را در همین رقابتهای صوفیه شاهد بودیم. دیگر در مسابقات زنگ تفریح نداریم و نمی‌توان گفت می‌رویم یک تورنمنت و با مدال بر می‌گردیم. همه خوب شده‌اند و اینقدر پیشرفت کرده‌اند که سطح مسابقات در هر تورنمنتی بالاست و همه کشورها با برنامه برای رسیدن به موفقیت در آن کار می‌کنند.

الگو برداری از مربیان ایرانی

سال‌ها بود که مربیان کره‌ای و ایرانی از جمله خود من فیلم تمرینات را منتشر می‌کردیم و همه مربیان دنیا الگو برداری می‌کردند. آنها در دوره‌های متعدد «کوچینگ» شرکت کردند و در واقع برای آموزش هزینه کردند تا الان شاهد یک تکواندو پیشرفته و سطح بالا در دنیا هستیم. تیم‌هایی در صوفیه نتیجه گرفتند مثل روسیه، انگلستان و کرواسی که برای رسیدن به این نتیجه هزینه‌های سنگین انجام داده و برنامه ریزی داشته‌اند. تکواندو یک ورزش المپیکی است و کشورهای مختلف برای کسب هشت مدال طلای این ورزش در بازی‌ها تمام قدرت و سرمایه خود را برای پیشرفت تکواندوکاران متمرکز کرده‌اند. جمعیت تکواندو در دنیا هر روز در حال افزایش است و مدال گرفتن در آن خیلی سخت شده است.

تکواندو ایران

تکواندوکاران ایرانی هر جا به میدان می‌روند، اینقدر خوب هستند که توجه کارشناسان را جلب می‌کنند ولی کسب مدال در هر تورنمنتی به شرایط تکواندوکار و سطح همان تورنمنت بر می‌گردد. زمانی که شما تمرین، تمرکز، تغذیه و برنامه ریزی کم نقص دارید و در تورنمنت‌های خوب شرکت می‌کنید، به کسب نتیجه خوب هم دست پیدا می‌کنید! ولی اگر این شرایط مهیا نباشد، بهترین تکواندوکار دنیا را هم که در اختیار داشته باشید، نمی‌توانید نتیجه لازم را کسب کنید. تکواندو ایران پتانسیل زیادی داشت، ولی اعزام نشدن‌ها، خرج نکردن‌ها، ماندن در داخل و برخی مشکلات دیگر که همه اهالی این رشته از آن مطلعند، باعث افت تکواندو ایران شده است. کسی برنده است که بهترین برنامه ریزی را دارد و نتیجه را نیز کسب می‌کنند.

قدرت‌های جدید از راه می رسند

تکواندو دیگر مثل گذشته نیست که ایران و کره جنوبی را قطب‌های اصلی آن معرفی کنیم. تکواندو برای کسانی است که برنامه ریزی دارند، سرمایه گذاری می‌کنند، تورنمنت می‌روند، به تکواندوکار و مربی خود اهمیت می‌دهند و از همه مهمتر حاشیه ندارند. قدرت بعدی تکواندو در دنیا دیگر قدرتهای سنتی این رشته نیستند، قدرتهای جدید در حال ظهور هستند، تایلند، چین، روسیه، انگلستان و..

تکواندو آذربایجان را سرپا نگه داشته‌ام

در این چند سالی که تیم ملی آذربایجان به حال خود رها شده، همه خانه نشین شده و با تاکسی و اتوبوس رفت آمد می‌کنند و همین موضوع باعث ابتلای تکواندوکاران به کرونا شده است. این مسائل تیم ما را خیلی آزار می‌دهد. اگر من نباشم، چراغ تکواندو خاموش می‌شود. خدا را شکر در صوفیه یک نقره و یک برنز گرفتیم که نقره ما واقعاً طلا بود.

 

 

منبع: مهر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3keqka