سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/26 08:28
کد خبر: 13159

همه چیز در مورد چالش مومو + فیلم و تصاویر

پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه در یک گروه فیس بوک، کاربران برای برقراری ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند.

پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه در یک گروه فیس بوک، کاربران برای برقراری ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند.

 


فیلم ازدواج پیرمرد 102 ساله با دختر 8 ساله در ایران + فیلم لورفته


 

 

در روز‌های اخیر دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده ایم و برخی کاربران که بیشتر آن‌ها دانش آموز بوده اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده اند؛ دریافت پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس اپ صورت گرفته است.

گفته می‌شود این چالش کودکان را به خودکشی و حملات خشونت‌آمیز تشویق می‌کند؛ اما کارشناسان و مسئولان می‌گویند این چالش ابداً جدی نیست. ماجرا‌هایی که درباره این چالش مطرح می‌شود، چقدر صحت دارد؟

 

 

آغاز چالش مومو؛ بازگشت به گذشته

داستان خطرناک شدن Momo از فیس بوک آغاز گردید. پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه، در یک گروه فیس بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آن‌ها چنین بیان می‌کردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آن‌ها را با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید می‌دهد.
 

چالشی خیالی مومو با طعم دروغ

 

با توجه به مواردی که ذکر شد، بنظر می‌رسد چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد.این چالش با ارسال پیام به مومو آغاز می‌شود و پس از آن پیام‌های تهدید آمیز، خشونت بار و وحشتناک به کاربر ارسال می‌گردد.

 

این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشور‌ها گسترش یافت و تاکنون خودکشی یک دختر نوجوان ۱۲ ساله را به آن نسبت می‌دهند.


پس از انتشار این بازی در فیس بوک، حال مومو در واتس اپ اقدام به انتشار کرده است و از طریق این پیام رسان قربانی می‌گیرد.

 

 

چالش نهنگ آبی به عنوان چالش اینترنتی چندسالی است که در دنیا به راه افتاده است و هنوز هم در سراسر جهان قربانی می‌گیرد. پس از این چالش گروه‌های مختلفی با هدف ترغیب جوانان و نوجوانان به خودکشی طراحی شد که هر کدام با الگویی خاص تلاش کردند به افراد آسیب بزنند. بر همین اساس اوایل اسفند ۹۷بازی یا چالشی جدید در شبکه اجتماعی واتس اپ به راه افتاده است که با نام مومو یا Momo معروف است.

 

مومو تصویر زنی با چشم‌های گشاد و صورت آویزان با تَن پرنده است که  از اثر یک هنرمند در نمایشگاه وحشت ژاپن برگرفته شده است. در حال حاضر این بازی در آمریکای جنوبی، اروپا و بخش‌هایی از آسیا مورد توجه نوجوانان قرار گرفته است که بر بستر پیام رسان واتس اپ به فعالیت می پردازد.

 

در حال حاضر انتشار خبر وجود چنین چالشی باعث نگرانی خانواده‌ها شده است. خانواده‌هایی که نگران هستند مبادا فرزندانشان در دام چنین چالشی گرفتار شوند. یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار پستی در توییتر نسبت به این چالش ابراز نگرانی کرده و  از وزیر ارتباطات درخواست کمک کرده است. این کاربر نوشت:

 

چطور کودکان و نوجوانان خود را از چالش مومو دور نگه داریم؟

کار چالش مومو آزار و اذیت کودکان و تحریکشان به انجام دادن کار‌های خطرناک است. عروسک مومو در واقع ژاپنی و یک زن ترسناک است که در پروفایل تماس گیرنده قرار می‌گیرد

عروسک مومو یک زن ترسناک است و یک عروسک ژاپنی است. عکس عروسک مومو در حساب کاربری اینستاگرامش قرار گرفته است. از زمانی که چالش مومو به عنوان یک چالش خودکشی شناخته شد، عکس عروسک مومو در پروفایل کسی که با شماره‌های مختلف با شما تماس می‌گیرد قرار می‌گیرد.

عملکرد کلی این دسته پروفایل‌ها یا اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، این چالش به این صورت است که گرداننده یکی از پروفایل‌های مومو (که لزوما یک پروفایل با یک زبان خاص نیست) پیامی را در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به کودک شما داده و به او می‌گوید که «بیا با هم یه بازی بکنیم». این شروع ماجراست و ابتدا تلاش می‌شود که با کودک شما ارتباط برقرار کند.

 

مومو با کودک ما چه می‌کند؟

بعد از اینکه مومو با کودک شما ارتباط برقرار کرد و کمی بیشتر به او نزدیک شد سمت و سوی فعالیت‌های خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش به انجام اموری خطرناک می‌برد. برای مثال ممکن است با ظاهر ترسناک خود به کودک بگوید، «اگه سرتو نکوبی به دیوار من شب میام تو خوابت و اذیتت می‌کنم».

 

توییت های کاربران در باره چالش مومو

 

چالشی خیالی مومو با طعم دروغ
چالشی خیالی مومو با طعم دروغ
چالشی خیالی مومو با طعم دروغ
چالشی خیالی مومو با طعم دروغ

 

 برای جلوگیری از خطرات احتمالی چالش مومو چه باید کرد؟

در حالتی که چالش مومو کم‌کم در حال گسترش در شبکه‌های اجتماعی است، موجی از اعتراضات نیز به پا شده که بیشتر تلاش دارند تا در جهت جلوگیری از آسیب‌ها برآیند. البته باید به این مورد اشاره کنیم که در برخی کشور‌ها و مناطق تلاش‌های بسیاری در جهت غیرفعال کردن مومو‌های خیالی شده است. برای مثال در جولای سال گذشته در اتریش و آلمان بسیاری از پروفایل‌هایی که اعمال مومویی انجام می‌دادند شناسایی و از آن‌ها سلب امتیاز شد. بنابر اعلام یوتیوب، همه ویدیو‌های حامل پیام مومو و محتوا‌های دیگر مرتبط با مومو حذف شده است. اما به واقع راهکار اصلی در جای دیگری است، چرا که گرداننده بیمار یک حساب مومو می‌تواند به راحتی حساب دیگری ایجاد کرده و دوباره به انجام امور مد نظر خود بپردازد

 

کنترل همیشگی والدین به فعالیت کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از موارد بسیار مهم در تربیت آنهاست
در این راستا مادران و به صورت کلی والدین باید همواره نظارت داشته باشند که کودک آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی چطور فعالیت می‌کند و با چه دست افرادی در آن‌ها ارتباط دارد. بنابراین، قبل از هر مورد دیگری، این اشخاص باید حتما با شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند و روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرند. به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مانند همه پدیده‌های انسانی دو وجه مثبت و منفی دارد و این ما هستیم که مشخص می‌کنیم از کدام وجه می‌شود استفاده کرد و تمایلات خودمان به کدام سمت است.

 

خطرات Momo چیست؟

سوالی که ممکن است برای برخی از کاربران پیش آمده باشد این است که ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس و احیانا دریافت چند تصویر و پیام، که به آن‌ها می‌توان اهمیتی نداد، چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال می‌توانیم گزینه‌های زیر را عنوان کنیم.

 

امکان سرقت اطلاعات کاربران

ایجاد مزاحمت‌های تلفنی در اثر ذخیره شماره تلفن شما در پروفایل مومو

دریافت وقت و بی وقت پیام‌های خشونت آمیز و تصاویر وحشتناک

ترغیب نوجوانان به انجام عمل خودکشی و تهدید آنان

امکان اخاذی و باج خواهی از افراد

 

تاکنون تنها یک خودکشی منتسب به بازی مومو اعلام شده است که مربوط به دختری ۱۲ ساله بوده که از تمامی مراحل خودکشی خود، فیلم تهیه کرده است

 

ورود پلیس فتا به چالش «مومو»

پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش آموزان اعلام کرد: والدین تهدیدات ارسال کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.

سرهنگ رجبی گفت: موج جدید مزاحمت‌های موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت دانست و عنوان کرد: پلیس فتا پیشتر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ هشدار داده بود، ولی متاسفانه همچنان شاهدیم که کلاس‌های مجازی به جای برنامه شاد در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین مجبور هستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دهند و همین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراهم کرده است.

وی مراقبت از داده‌های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین گرامی با ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.

سرهنگ رجبی در پایان از هم وطنان خواست: هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

 

سخن پایانی

به هیچ وجه دانش آموزان را به استفاده از پیام رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند و در صورتی که به هر دلیل نیاز به استفاده از بستری دیگر غیر از برنامه شاد بود از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.

 

 

هشدار پلیس فتا به «چالش مومو»

فارغ از صحت و سقم خبر مرگ پسربچه در اهواز آنچه قطعی است اینکه چنین چالشی در شبکه اجتماعی فیس بوک و البته به تازگی در واتس اپ راه‌اندازی شده و پلیس فتا نیز چند روز قبل به خانواده‌ها در این باره هشدار جدی داده بود. سرهنگ شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتا خوزستان درباره انتشار «چالش مومو» در شبکه‌های اجتماعی سطح استان اظهار داشت: با توجه به دریافت گزارشی با عنوان چالش مومو در شبکه‎های اجتماعی و اهمیت موضوع، بررسی این چالش خطرآفرین در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی افزود: در روزهای گذشته پیامی به‌نام «چالش مومو» در شبکه‌های اجتماعی بخصوص واتس اپ منتشر شده که اغلب در استان‌های جنوبی شاهد آن بوده‌ایم و برخی کاربران نیز که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده‌اند، این پیام‌ها را که حاوی تصاویر مومو هستند دریافت کرده‌اند. برای برخی از کاربران واتس آپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و خارجی پیام‌هایی به زبان فارسی ارسال شده که از آنها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ مومو با استفاده از یک حساب کاربری واتس‌اپ ، یک لینک تماس برای افراد ارسال کرده و پس از شروع به گفت‌و‌گو با افراد، آنها را به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کند. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان داده که عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود والدین خونسردی خود را حفظ کرده و توصیه‌های لازم را به فرزندان خود منتقل کنند. پلیس فتا پیش‌تر در خصوص خطرات احتمالی استفاده دانش‌آموزان از پیام رسان‌های خارجی هشدار داده بود ولی متأسفانه همچنان شاهد هستیم که والدین اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند و همین موضوع زمینه ساز این مشکلات شده است.

سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتا استان بوشهر نیز با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران بویژه دانش‌آموزان اظهار داشت: والدین دقت داشته باشند که نباید تهدیدات ارسال‌کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی گرفته و باعث انتقال نگرانی و استرس به فرزندان خود شوند. موضوع شناسایی هویت ارسال کنندگان پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو با همکاری پلیس فتا ناجا به‌صورت ویژه در دستور کار بوده و همچون موارد گذشته، این مجرمان سایبری که باعث ایجاد مزاحمت برای دانش‌آموزان و نگرانی خاطر خانواده‌ها شده، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی از والدین درخواست کرد: با توجه به درک بهتر والدین از تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ، انتظار می‌رود تا درصورت مشاهده هرگونه محتوای مومو توسط فرزندان شان، با آنها صحبت کرده و نگرانی و استرس آنها را کاهش دهند.

 

 

 

مومو دستگیر شد 

سرگرد احسان بهمنی سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان از گزارشات شهروندی و شکایت پیرامون چالش وحشت در  واتس آپ موسوم به «مومو» خبر داد و گفت: این گونه چالش ها با ایده گیری از چالش «نهنگ آبی» ادامه خواهد داشت.

 

وی اظهار داشت: با توجه به تماس های فراوان شهروندان با سامانه ۱۱۰ و همچنین گزارشهای حضوری به پلیس فتا استان هرمزگان، اکانت هایی با شماره های خارجی و داخلی با فعال سازی چالشی شبیه نهنگ آبی تحت عنوان «مومو» اقدام به ارسال پیام اولیه با مضمون «بیا با هم بازی کنیم» به زبان انگلیسی و فارسی برای کاربران ارسال می کنند.

 

این مقام مسئول افزود: پیام ها، تصاویر و کلیپ هایی ساختگی با ماهیت خشونت و خودزنی از سوی پروفایل با نمای عروسک اهریمنی معروف به «مومو» ارسال می شود به این شرح که اگر مخاطب رگ خود را نزند و چالش های آسیب تکمیل نشود، در اینصورت مومو به آدرس و محل زندگی قربانی کاملاً آشناست و اقدام به حمله با چاقو و اسلحه سرد به اعضای خانواده او خواهد کرد.

 

سرگرد بهمنی بیان داشت: با بررسی های فنی مشخص شد که اکانت اصلی این چالش، یک ربات پاسخگوی اتوماتیک به زبان انگلیسی است و همچنین افرادی با بهره گیری از شماره های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه اندازی اکانت واتس آپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد می کنند و عده ای هم اقدام به نشر شایعات آلوده و کذب در شبکه های اجتماعی مجازی می کنند.

 

وی ادامه داد: در همین راستا فردی با هویت معلوم به پلیس فتا مراجعه کرد و اعلام داشت دارنده اکانت واتساپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به نام «مومو» و ارواح خبیثه است اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرده اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما ارائه و با تهدیدات مکرر پسرم را مجاب به ادامه بازی کرده که این امر موجب ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است.

 

این مقام انتظامی گفت: پس از اقدامات پلیسی و پی جویی های فنی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی های قضایی نامبرده به این پلیس احضار شد. متهم گفت در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتساپ، مطالبی پیرامون مومو از سوی مدیر گروه و دیگران ارائه شده بود. من هم به بهانه شوخی با پسر عمه (شاکی) به همراه چند تا از دوستانم با شماره سیم کارت ناآشنا یا شماره های موقت خارجی اکانت های واتساپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است. بنابراین سرگروه و ۶ نفر از دوستان وی شناسایی و اقدامات قضایی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.

 

 سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان خاطر نشان کرد: نصب برنامه های مستقل ساخته شده برای این گونه چالش های روان پریش به غیر از آسیب های روانی باعث سرقت اطلاعات خصوصی کاربران می شود، پایه و اساس این چالش ها بر مبنای دروغ و حیله های روانشناختی است، بر همین اساس عدم نصب برنامه های مربوطه یا پاسخ دهی و بلاک این شماره ها در پیام رسان های خارجی بهترین واکنش از سوی مخاطبین است.

 

 

پرونده مدلینگ‌های زیرزمینی روی میز پلیس فتا

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌غربی از شناسایی فردی خبر داد که  از دختران جوان به عنوان مدلینگ در فضای مجازی استفاده می‌کرد.

سرهنگ اکبر نصرتی گفت: طی رصد و پایش‌های انجام گرفته توسط کارشناسان این پلیس در فضای مجازی، مشخص شد فردی در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام اقدام به ایجاد صفحه مدلینگ کرده است و تصاویری از دختران با پوشش‌های نامتعارف را در آن بارگزاری کرده است.

وی ادامه داد: با اقدامات فنی و کارشناسی صورت گرفته، گرداننده صفحه مذکور مورد شناسایی قرار گرفت و با دستور مقام قضایی به اداره  پلیس انتقال یافت.

این مقام مسئول گفت: متهم با مشاهده ادله قاطع پلیس لب به اعتراف گشود و اعلام کرد که صاحب مغازه پوشاک‌فروشی بوده و جهت جذب مشتری اقدام به این عمل خلاف قانون زده است؛ وی در قبال پرداخت پول به دختران جوان، تصاویری با پوشش‌های نامتعارف از آنان تهیه و در شبکه اجتماعی اینستاگرام بارگزاری می کرده است.

سرهنگ نصرتی با بیان اینکه مدلینگ موجب ترویج فرهنگ بیگانگان می‌شود، گفت: این عمل زمینه سوء‌استفاده افراد سودجو را فراهم کرده و مشکلاتی را برای قشر جوان بوجود می‌آورد.

این مقام انتظامی افزود: برخی از افراد به خصوص قشر جوان تمایل به دیده شدن و معروفیت داشته و وارد فعالیت در زمینه مدلینگ می‌شوند، غافل از اینکه مدلینگ فقط ترفندی از سوی افراد سودجو در جهت رسیدن به اهداف آنان است.

 

کشف ۳۵ هزار لیتر سوخت قاچاق

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان یزد از کشف ۳۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در این استان خبر داد.

سرهنگ محمدحسن کارگر در تشریح جزئیات این خبر گفت: در راستای مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی، ماموران پلیس امنیت اقتصادی هنگام کنترل محورهای مواصلاتی یک دستگاه تانکر را به ظن حمل قاچاق متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بررسی های لازم مشخص شد این تانکر حامل ۳۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق است که به همین منظور خودرو توقیف و ۲ خودور اسکورت به همراه ۳ متهم را نیز دستگیر کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان یزد با بیان اینکه کارشناسان ارزش این محموله سوختی را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کرده اند، خاطرنشان کرد: خودرو از یزد عازم استان های جنوب شرقی کشور بود که توسط ماموران توقیف شد.

 

 

کشف بیش از ۱۱۱ تن برنج قاچاق 

فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی از کشف بیش از ۱۱۱ تن برنج قاچاق به ارزش ۲۵ میلیارد ریال در شاهین دژ خبر داد.

سردار مسعود خرم نیا اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری مقادیر زیادی برنج خارجی در یکی از انبارهای واقع در شهرک صنعتی شاهین دژ با توجه به حساسیت موضوع مراتب به صورت ویژه در دستور کار ‌ماموران پلیس آگاهی، قرار گرفت.

وی افزود: پلیس با کسب اطمینان از صحت موضوع، ضمن هماهنگی با مقام قضائی با همکاری اداره صنعت و معدن به محل اعزام و در بازرسی از انبار مذکور ۱۱۱ هزار و۴۰ کیلوگرم برنج قاچاق کشف کردندکه برابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه ارزش کالاهای مکشوفه ۲۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی در پایان خاطر نشان ساخت: در این رابطه یک متهم دستگیر که پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضائی شد.

 

تبلت های قاچاق به مقصد نرسید

فرمانده انتظامی استان لرستان از کشف ۲۴۰ دستگاه تبلت قاچاق به ارزش پنج میلیارد ریال در خرم آباد خبر داد.

سردار حاجی محمد مهدیان نسب اظهار داشت: ماموران کلانتری ۱۹ خرم آباد در پی اشراف اطلاعاتی در خصوص انتقال کالای قاچاق توسط یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ بلافاصله در محور کمربندی این شهرستان مستقر شدند.

وی افزود: ماموران حین کنترل خودروهای عبوری سواری پژو ۴۰۵ مورد نظر را شناسایی و در بازرسی از آن  ۲۴۰ دستگاه تبلت هوشمند قاچاق کشف و یک نفر را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی استان تصریح کرد: کارشناسان ارزش تبلت های هوشمند را پنج  میلیارد ریال برآورد کردند و متهم به مراجع ذی صلاح معرفی شد.

 

 

منبع: ایرنا 

 

 

سایت رصدورزشی صحت و یا عدم صحت مطلب را تایید نمی کند و بیشتر برای آگاهی خانواده ها و پیشگیری احتمالی منتشر شده است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kpzx2