سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/23 06:33
کد خبر: 13066

تست‌ تشخیص کرونا از روز چندم ابتلا معتبر است؟

​یک متخصص بیماری های عفونی می گوید:‌ تست‌های تشخیصی اگر در نخستین روز بروز علایم ابتلا به کرونا انجام شود، ۹۰ درصد خطا دارند. افراد مشکوک به این بیماری باید از روز پنجم بروز علایم تست دهند.

احمد نیازی روز یکشنبه افزود: بیماری کرونا شدت زیادی گرفته است و افرادی که دچار علایمی مانند آبریزش بینی، تب و غیره می شوند و در چند روز اول مشکوک به این بیماری هستند، نباید تست کرونا را انجام دهند چون ضریب خطا ۹۰ درصد است.

وی اظهار داشت: تست آنتی بادی ارزشی ندارد زیرا آنتی بادی ها در فرد  مبتلا به کرونا دو یا سه روز بعد ظاهر می شوند.

نیازی ادامه داد: افرادی که مشکوک به کرونا هستند، باید روزهای اول بیماری خود را قرنطینه کرده و بعد از روز پنجم یا ششم، تست کرونا را انجام دهند و اصراری به انجام انواع تست نداشته باشند.

این پزشک تصریح کرد: از دست دادن حس بویایی و چشایی مهمترین تفاوت کرونا از سرماخوردگی و آنفلوآنزا است و افرادی که دچار آبریزش بینی، سردرد و تب می شوند مبنا را به ابتلا به کرونا قرار داده و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه را حتما در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: از زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا شروع علائم سه تا ۱۴ روز طول می‌کشد، اگرچه علائم به طور معمول در طی چهار یا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود و فرد آلوده  ۲ تا  سه روز قبل از آغاز علائم تا زمان منفی شدن تست ممکن است به عنوان ناقل ویروس به سایر افراد محسوب شود. در این صورت رعایت ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و شناسایی افراد مرتبط با بیماران باعث کاهش خطر انتقال این ویروس از افرادی که آلوده هستند اما علامت ندارند، به سایرین خواهد شد.

به گفته این متخصص بیماری های عفونی تصور می‌شود که در ابتدای بیماری و در هنگام شروع علائم به ویژه سرفه و عطسه احتمال انتقال ویروس به سایر افراد بیشتر است، اما افراد فاقد علامت نیز در صورتی‌ که در فاصله نزدیک با سایر افراد قرار بگیرند می‌توانند منجر به انتقال ویروس شوند.  

نیازی افزود: بیشتر افرادی که به ویروس کرونا آلوده بوده و دارای علامت هستند، معمولا ۱۰ روز بعد از رفع علائم دیگر ناقل این بیماری محسوب نمی‌شوند،  افرادی که نتیجه تست کرونای آن‌ها مثبت بوده اما علامتی از این بیماری را تجربه نکرده‌اند، ۱۰ روز بعد از آزمایش دیگر ناقل محسوب نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس جدیدترین تحقیقات، ممکن است افراد چند روز بعد از احساس بهبودی و بهتر شدن، هنوز به این ویروس آلوده بوده و ناقل باشند، اما تا آن زمان، حتی پس از گذشت ۱۰ روز از برطرف شدن کامل علائم، اگر نیاز به بیرون رفتن از منزل داشتید، حتما از ماسک استفاده کرده، تا حد ممکن از لمس سطوح خودداری و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

 

منبع: ایرنا 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2r6rw2