پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/18 09:55
کد خبر: 12039

واکنش تند ریحانه پارسا به تغیر جنسیت محمدرضا فروتن + فیلم

ریحانه پارسا در پی حواشی اخیر پیرامون محمدرضا فروتن واکنش عجیبی نشان داد .

 ریحانه پارسا در پی حواشی اخیر پیرامون محمدرضا فروتن واکنش عجیبی نشان داد .

 

 

برخی فعالان رسانه ای مدعی تغییر جنسیت محمدرضا فروتن شده اند.

ادعای تغییر جنسیت محمدرضا فروتن در شبکه های اجتماعی بازتاب فراوانی یافته است.

محمدرضا فروتن با انتشار پستی در اینستاگرام شایعه تغییر جنسیت خود را که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، تکذیب کرد.

 

تکذبیه این خبر توسط وکیل محمدرضا فروتن

index

 

محمدرضا فروتن در این خصوص گفت: خبری که در مورد من در شبکه های مجازی و رسانه های جمعی منتشر شده است دروغ و به دور از حقیقت است.

 

ضمن احترام به تمامی تفاوت‌های جنسیتی، خبر منتشر شده را به تمامی تکذیب می کنم.

 

محمدرضا فروتن دانشجوی دکترای روان‌شناسی سلامت از دانشگاه آزاد است. بازی او در یکی از قسمت‌های سریال سرنخ (قسمت تماشاخانه) به قدری تأثیرگذار بود که چند دقیقه بعد از پخش از تلویزیون، پیشنهاد بازی در فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی به او می‌شود.∗
 
محمدرضا فروتن در چند فیلم اکشن با موضوع مواد مخدر نیز در دهه هفتاد بازی کرد، چنگیز وثوقی بازیگر قدیمی سینمای ایران که در چند فیلم با فروتن همبازی بود، مدعی شده است او این نقش ها را به واسطه کمک مالی به تهیه کننده های سینما بدست آورده بود.
 
اما ادامه مسیر فروتن در سینمای ایران نشان داد که او قابیلت های بازیگری قابل تاملی دارد.
 

estakhri-600x1011

مهدی فخیم زاده و هما روستا مدرس کلاس‌های آزاد بازیگری استاد حمید سمندریان هستند. امیر جعفری، ریما رامین فر،یوسف تیموری، نگار فروزنده، محمدرضا فروتن و پارسا پیروزفر از هنرجویان این کلاس‌ها بوده‌اند.
 
 فروتن با بازی در فیلم‌های مرسدس و اعتراض به شهرت رسید و سپس فیلم‌های قرمز، دو زن، متولد ماه مهر، زیر پوست شهر و شب یلدا، زن دوم او را به یک بازیگر مطرح در سینمای ایران تبدیل کردند.
 
 او برای بازی در قرمز از هفدهمین جشنواره فیلم فجر و برای بازی در شب یلدا از پنجمین جشن خانه سینما جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. زوج هنری فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز پس از زوج خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در هامون دومین زوج سینمایی تاریخ سینمای ایران بوده‌اند که برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد و زن سال شده‌اند.
در سال ۱۳۷۷ دو فیلم پرفروش اول سال فیلم‌های قرمز و دو زن با بازی فروتن بودند که هر دو فیلم در شمار آثار پرسروصدا و جریان‌ساز دهه بوده‌اند.
 
بعد از اکران مرسدس در سال ۱۳۷۶ تا پایان دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ او سوپراستاری سینمای ایران را نیز توأمان با مورد توجه بودن از سوی مردم و البته منتقدان تجربه کرد و عنوان موفق‌ترین بازیگر مرد اواخر این دهه بدون شک در اختیار محمدرضا فروتن بود، که مجموعه‌ای از بهترین و مطرح‌ترین فیلم‌های آن سال‌ها را به عنوان جوان اول سینما خصوصاً در نقش‌های عاشق عصیانگر یا بازی سراسر ستایش‌شده‌اش در جاودان فیلم شب یلدا تجربه کرد.
 
یکی از معدود حاشیه های زندگی هنری فروتن به فیلم انوبوس شب بازمی گردد،  محمدرضا فروتن که خودش شاگرد کیومرث پوراحمد می دانست در پشت صحنه فیلم اتوبوس شب با یکی از عوامل فیلم درگیر شد و پور احمد را از حرکت خود بسیار ناراحت کرد.
 
 
index

چگونگی تغیر جنسیت و احکام شرعی آن

برای ورود به دنیایی با اندام زنانه روش‌های مختلفی وجود دارد. جهان پزشکی به افراد کمک می‌کند تا به‌ کمک گزینه‌های مختلف بتوانند زندگی دیگری را تجربه کنند. از جمله روش‌های تغییر جنسیت برای بدل‌شدن به زن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
واژینوپلاستی؛
والوپلاستی؛
ارکیدکتومی؛
گذاشتن سینه؛
برداشتن سیب گلو؛
جراحی صدا؛
مؤنث‌سازی بدن و صورت؛
جراحی‌های اصلاحی.
واژینوپلاستی چیست؟
 
در عمل واژینوپلاستی (vaginoplasty)، جراحان تلاش می‌کنند تا با برداشتن پوست و بافت‌هایی از اندام تناسلی مردانهٔ فرد، بخش‌های داخلی و بیرونی واژن را برای او بسازند. در این عمل تغییر جنسیت مرد به زن:
 
جراحان برای ساخت لبهٔ داخلی و خارجی واژن از پوست بیضه و آلت مردانه استفاده می‌کنند.
در واژینوپلاستی مجرای ادراری جدیدی برای فرد ایجاد می‌شود تا با شکل اندامی زنانه بتواند ادرار کند.
جراحان با استفاده از پوست ختنه‌گاه اقدام به ساخت دهانه رحم برای بیمار می‌کنند.
 
 
روش‌های عمل واژینوپلاستی چیست؟
جراحان در بیشتر عمل‌های واژینوپلاستی از راه پیوند پوست می‌توانند دست به ایجاد کانال واژنی (دیوارهٔ درونی واژن) بزنند. برای این کار معمولا برای پیوند پوستی از پوست بیضه استفاده می‌شود. اگر پوست بیضه برای انجام عمل تغییر جنسیت مرد به زن وجود نداشته باشد، امکان استفاده از پوست اطراف شکم هم وجود دارد. برداشتن پوست از دو طرف شکم، زخم محسوسی به جای نمی‌گذارد.
 
برای ایجاد کانال واژنی، پزشکان باید فاصله‌ای میان رکتوم (راست‌روده) و مثانه به وجود بیاورند. بعد از اینکه پیوند پوستی انجام شد، واژن گاز پانسمان یا ماده‌ای اسفنجی به‌مدت ۵ روز در کانال واژن قرار داده می‌شود. این مواد باعث ایجاد فشار روی پیوند پوستی جدید می‌شوند و به کمک آنها، بافت‌های تازه‌شکل‌گرفته در اطراف بافت واژن به حالتی طبیعی نزدیک می‌شوند.
 
ارتباط واژینوپلاستی و ارگاسم چیست؟
بسیاری از افراد متقاضی انجام عمل تغییر جنسیت مرد به زن نگران مقولهٔ ارگاسم هستند. آنها می‌خواهند بدانند که بعد از انجام این عمل می‌توانند اوج لذت‌ جنسی یا همان ارگاسم را احساس کنند یا نه. پاسخ این است که امکان رسیدن به ارگاسم بعد از عمل وجود دارد. جراحان به کمک پوست آلت مردانهٔ فرد کلیتوریس را می‌سازند. این بخش تازه‌وارد در بدن فرد دارای احساس است و از طریق تحریک آن، امکان رسیدن به ارگاسم برای فردی که عمل می‌کند همچنان وجود خواهد داشت.
چند روز بعد از واژینوپلاستی از بیمارستان مرخص می‌شوید؟
 
بعد از واژینو پلاستی – عمل تغییر جنسیت مرد به زن
بیشتر بیماران بعد از عمل واژینوپلاستی تقریبا ۵ روز در بیمارستان و بیشتر در رختخواب باقی می‌مانند. استراحت باعث می‌شود تا پیوند پوست در اطراف بافت واژن رشد کند. جراحان از باندی فشاری (compressive bandage) در قسمت بیرونی واژن استفاده می‌کنند. بعد از برداشتن باندهای بیرونی و درونی واژن، بیشتر افراد بهبود پیدا می‌کنند و از بیمارستان مرخص می‌شوند.
امکان بازوبسته‌شدن واژن هم دو هفته بعد از عمل تغییر جنسیت مرد به زن مقدور می‌شود. پزشکان به بیماران دستگاه انبساط‌دهنده واژن (dilators) می‌دهند تا در شش ماه بعد از جراحی هر روز ۲ تا ۳ بار از آن استفاده کنند.
 
ترنس ها برای تغییر جنسیت چه مسیری را طی می کنند؟
– معمولا در قدم اول به روانپزشک مراجعه می کنند. بعد از اینکه روانپزشک اعلام کرد فرد ترنس است، این نظریه باید توسط روانپزشک پزشکی قانونی هم تایید شود. بعد از دریافت تاییدیه، دادگاه مجوز تغییر جنسیت را می دهد. بعد از دریافت این مجوز کارهای جراحی و هورمون تراپی، جلسات مشاوره با دکتر غدد و … انجام می شود. البته به نظر من، حفظ ارتباط با روانشناس و مددکار اجتماعی بعد از عمل جراحی، کاری است که هر ترنسی باید انجام بدهد چرا که در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه می شود.
 
هزینه جراحی تغییر جنسیت چقدر است؟
– اگر این عمل در بیمارستان های دولتی انجام شود معمولا بین ۳ تا ۴ میلیون تومان باید هزینه دریافت شود اما اگر در کلینیک های خصوصی انجام شود هزینه اش تقریبا بالای ۱۵ میلیون تومان می شود. این هزینه عمل روده ای است، هزینه جراحی پوستی در کلینیک خصوصی حدود ۸ میلیون تومان است.
 
ترنس ها برای این عمل از جایی وام می گیرند؟
– وام که نه، یک کمک ۵ میلیون تومانی بلاعوض از سوی بهزیستی به افراد پرداخت می شود. البته این مبلغ برای مدتی قبل بود و الان مقدار دقیقش را نمی دانم. این هزینه برای جلسات مشاوره، لیزر پوست و بالاخره هزینه جراحی به ترنس ها پرداخت می شود. تعداد زیادی از ترنس ها گلایه دارند از عمل های جراحی شان در داخل کشور و برای همین برخی از آنها می گویند که بهتر است برای عمل جراحی بروند خارج از کشور.
 
چطور؟ آنها پزشکان بهتری دارند یا مسئله چیز دیگری است؟
– از آنجا که در خارج از کشور، تعداد عمل های جراحی تغییر جنسیت خیلی بیشتر است، جراح تغییر جنسیت عمل های بیشتری انجام می دهند. قطعا هر کسی در هر کاری بیشتر آن را تمرین کند، بهتر انجامش می دهد. ماجرای جراح تغییر جنسیت تغییر جنسیت هم همین است. آنها عمل های زیادی انجام داده اند اما پزشکان ما عمل های کمتری را انجام داده اند.
 
این عمل در کدام کشور بهتر انجام می شود؟
– کشور تایلند مرکز انجام عمل جراحی تغییر جنسیت است. هزینه جراحی در این کشور چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان است. البته فقط هزینه عمل جراحی، نه سفر و بلیت و اینها. فرد برای کل سفر باید چیزی حدود ۷۰ میلیون هزینه کند.
 
افرادی که مجوز قانونی می گیرند از چه سنی می توانند برای انجام تغییر جنسیت اقدام کنند؟
– معمولا از ۱۸ سالگی که به سن قانونی می رسند امکان جراحی برای شان فراهم است اما بیماران من معمولا از ۲۲ سالگی شروع می شوند. البته از آن طرف آدم ۵۰ ساله هم داریم که به تازگی مجوز تغییر جنسیت دریافت کرده است.
 
حکم شرعی تغییر جنسیت
تغییر جنسیت دارای اقسام گوناگون است و دقیقاً باید محل نزاع و گفت و گو روشن باشد. همه صاحب نظران با تغییر جنسیت دو جنسی ها یا خنثی ها (Hermaphrodite) موافق اند. اما تغییر جنسیت در بیماران تراجنسیتی (ترانس سکشوال Transsexual) مورد اختلاف شدید صاحب نظران است.
 
حقوق دانان سنی و کلیسای مسیحی با این نوع تغییر جنسیت مخالف اند، اما امام خمینی (قدس سره) در کتاب “تحریرالوسیله” معتقد است که تغییر جنسیت حرام نیست. علاوه بر این، بیش از ده تن از فقیهان معاصر شیعه؛ معتقدند تغییر جنسیت جایز است. به اعتقاد این عده از فقیهان شیعه، تغییر جنسیت، تغییر در خلقت خدا نیست. به عبارت دیگر، هیچ دلیلی بر حرمت این عمل جراحی وجود ندارد.
 
آیه فوق به بحث مورد نظر ما؛ یعنی تبدیل مذکر به مؤنث یا برعکس مربوط نمی شود و استشهاد به این آیه برای اثبات حرمت تغییر جنسیت، ناصواب است. علاوه بر این، اگر بنا باشد صرفاً ظاهر آیه شریفه، مبنا و ملاک باشد و تغییر در مخلوقات حرام باشد، لازم می آید که تمام تغییرات و تبدلات که ابنای بشر در اشیای جهان به وجود می آوردند، حرام و مصداق کار شیطانی باشد! بر اساس روایاتی که از امام باقر و امام صادق (ع) به ما رسیده است، منظور از “خلق الله”، “دین الله” است. به عبارت دیگر، هرگاه “دین خدا” تغییر کند و در آن تحریف و تبدیل پدید آید، تغییر در خلق خدا به وجود آمده است.
 
احکام درباره تغییر جنسیت:
آیا تغییر جنسیت جایز است؟
امام خمینی(ره): ظاهر آن است که تغییر جنس مرد به زن به واسطه عمل جراحی و بالعکس حرام نیست.
آیه الله بهجت(ره): بر فرض امکان جایز نیست.
آیه الله خامنه ای(دام ظلّه): عمل مزبور فی نفسه مانع ندارد ولی از حرام های جانبی آن باید احتراز شود.
آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): در فرض امکان و تحقّق خارجی آن، احکام متعدّده بر آن مترتّب می شود.
آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): تغییر جنسیّت دو صورت دارد: گاهی صرفاً ظاهری و صوری است؛ یعنی اثری از آلت جنس مخالف نیست، بلکه فقط یک جراحی صوری انجام می گیرد و چیزی شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می گردد؛ این کار حرام است و باید بشدّت از آن پرهیز نمود. و اگر ازدواجی بر اساس آن صورت گیرد حرام و باطل است و حدّ شرعی دارد.
ولی گاه واقعی است، یعنی با جراحی کردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می گردد، این کار ذاتاًَ جایز است و محذور شرعی ندارد، مخصوصاً در مواردی که آثار جنس مخالف در او باشد؛ اما چون این جرّاحی نیاز به لمس و نظر دارد، تنها در موارد ضرورت جایز است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: افرادی که دوجنسی و به اصطلاح خنثی هستند تغییر و یا اصلاح جنسیت در آنان اشکالی ندارد و در برخی از موارد واجب است. در خنثی مشکل چنانچه ابقاء آن موجب عسر حرج و یا اختلالات روانی باشد و تنها با معالجه و عمل جراحی درمان یابد با وجود امکانات مالی این عمل واجب است و در چنین فرضی حرمت نظر و لمس به جهت وجود ضرورت و اضطرار برطرف می‌شود و خلاصه آنکه در مورد خنثی مشکل به جهت لزوم معالجه و رفع عسر و حرج می‌توان فتوا به جواز و با وجود برخی از قیود فتوا به وجوب داد. در خنثی غیرمشکل از طریق ادله جواز معالجه و درمان می‌توان جواز آن را استفاده کرد.
 
اما در غیر این دو مورد، یعنی جایی که کسی کاملاً مرد است و بخواهد تغییر جنسیت دهد و به زن تبدیل شود و یا بالعکس می‌توان بر فرض امکان آن گفت گرچه دلیل واضحی بر منع نیست اما با استناد به مذاق شرع می‌توان آن را ممنوع دانست. برای فقیه روشن است که شارع عملی را که موجب بروز مشکلات شود و اختلال در نکاح و نسب و از این قبیل را به دنبال داشته باشد راضی به آن نیست و علاوه ادله معالجه و ضرورت آن به هیچ وجه جریان ندارد.
 
در موردی که کسی خنثی غیرمشکل است و امارات و قرائن شرعی یکی از دو عنوان رجولیت و انوثیت را معین کرده است علاوه بر اینکه می‌تواند با عمل جراحی احتمال مقابل را زائل کند نیز می‌تواند احتمال مقابل را تقویت و برخلاف آنچه که قرائن شرعی بر آن است را نتیجه بگیرد و این مورد هم داخل در ادله معالجه و ضرورت معالجه و درمان قرار می‌گیرد و بر طبق این ادله فرقی نمی‌کند که نتیجه معالجه چه باشد.
 
 
منبع: عصر اسلام
 

کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ok6v4