پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/01/26 05:44
کد خبر: 8530

جزئیات وام یک میلیون تومانی به یارانه‌بگیران

قرار است به ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر وام یک میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت شود، اما چرا این نرخ سود در شرایط فعلی در نظر گرفته شده است؟

 

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز چند روز قبل در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: چهار میلیون خانوار کم درآمد بین یک تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه چهار درصد دریافت خواهند کرد و مابه التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت می‌پردازد.

وی اظهار کرده، به‌علاوه بیش از ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر نیز، وام خرید با نرخ ۱۲ درصد دریافت می‌کنند. نرخ ۱۲ درصدی کارمزد این وام‌‌ها، تنها با کمک بانک مرکزی و تعدیل نرخ‌های ذخیره قانونی میسر شده و کاهش بیش از این در نرخ کارمزد، با توجه به سایر تکالیف بانک‌ها، امکان نداشت.

چرا نرخ سود ۱۲ درصد اعلام لحاظ شده است؟

علی ربیعی، سخنگو دولت درباره علت دریافت ۱۲ درصد سود از وام یک میلیونی به یارانه‌بگیران گفت: ما در اقتصاد تحریم‌زده قرار گرفتیم و با کاهش رشد اقتصادی بعد از کرونا هم مواجه خواهیم بود همان‌طور که حتی کشورهای قدرتمند اقتصادی هم در این زمینه رشد منفی یا کاهش رشد را تجربه کردند و ما هم اگر بعد از کرونا وارد عمل نشویم ممکن است با بیکاری چهار میلیون نفری مواجه شویم.

وی در نشست خبری دیروز افزود: دولت به دلیل تحریم، کاهش قیمت نفت و هزینه مبارزه با کرونا این میزان از وام را با کمک بانک مرکزی که نرخ سود را از ۱۸ به ۱۲درصد کاهش داد که این پول هم برای دولت نبوده است بلکه در اختیار بانک مرکزی بوده است.

وی ادامه داد: ای کاش پول زیاد داشتیم، تحریم نبودیم و می‌توانستیم نفت بیشتر بفروشیم که با حمایت بیشتر در کنار مردم قرار می‌گرفتیم و این وضعیت را طی می کردیم. اما در حال حاضر از اردیبهشت تسهیلات مربوط به کمک به خانواده ها برای مبارزه با کرونا پرداخت خواهد شد.

پس از اعلام پرداخت این وام از زبان رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، برخی از رسانه‎ها سامانه‌هایی را برای ثبت‌نام این متقاضیان دریافت این وام اعلام کردند که از سوی سخنگو سازمان برنامه تکذیب شد. تا به الان هیچ گونه اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام دریافت این وام از سوی سازمان برنامه یا وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نشده است.

 

منبع: تجارت نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4bvo93