پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/06/10 09:56
کد خبر: 77

پاسخ به ابهام مقررات جدید بازار پایه فرابورس

مدیرعامل فرابورس گفت: از فردا تا روز توقف تمامی نمادها (پایان هفته) در بازار پایه فعلی، دامنه نوسان در تابلوهای ب و ج این بازار سه درصد خواهد بود.

به گزارش رصدورزشی و به نقل از پایگاه خبری اقتصادوطن؛ امیر هامونی در ادامه نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه افزود: فرآیند این دستورالعمل ۱۸ ماه طول کشید و کارشناسان بازار سرمایه نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند و نظرات آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از جمع بندی این نظرات در شهریورماه اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه به فرابورس ابلاغ شد.

هامونی گفت: هدف اصلی اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه ارتقای شفافیت مالی و ارتقای سلامت بازار پایه فرابورس است.

وی با اشاره به اینکه با ابلاغ جدید این دستورالعمل معامله گران آنلاین می‌توانند با همان قوانین بازار پایه اول و دوم و همان حداقل‌های قبلی حضور داشته باشند، افزود: مظنه‌ها در این فاز اجرا قابل رویت است و سهامداران طبق مقررات قبلی به کار خود ادامه می‌دهند.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: فرابورس از این اختیار قانونی خود مبنی بر مخفی کردن مظنه قیمت رقبا استفاده نمی‌کند و همه مظنه‌ها قابل رویت است.

هامونی با اشاره به اینکه بازارگردان‌ها در بازار فعلی می‌توانند فعالیت کنند، گفت: بازارگردان‌ها می‌توانند قیمت ابتدایی اول صبح معامله گران را تعیین کنند و دامنه نوسان براساس قیمت تعیین شده توسط بازارگردان‌ها تعیین می‌شود.

وی در خصوص اجرای این قانون در شهریور ماه افزود: همیشه منتقدان می‌گویند چرا این قانون در این زمان اجرا شده، ولی ما سعی کردیم به محض ابلاغ این دستورالعمل اجرای آن را شروع کنیم ضمن اینکه ضرب الاجل ۱۰ روزه برای اجرای آن تعیین شد.

هامونی با اشاره به اینکه مجامع شرکت‌ها در آخر مردادماه برگزار شده، گفت: باتوجه به برگزاری مجامع درحال حاضر همه صورت‌های مالی شفاف است و زمان خوبی برای اجرای این دستورالعمل جدید است.

وی با بیان اینکه هر تغییر قوانین و مقرراتی می‌تواند تاثیر مثبت و منفی از خود به جای بگذارد، افزود: یک نهاد ناظر مانند فرابورس قرار نیست به هر قیمتی به دنبال کاربرد باشد و به زودی شفاف سازی لازم از طریق سامانه کدال برای مشتریان انجام می‌شود.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۲ نماد شرکت‌های مختلف در بازار پایه حضور دارد، گفت: از این ۱۸۰ نماد ۱۲۵ شرکت در تابلوی زرد، ۱۴ شرکت در تابلوی قرمز و ۴۱ شرکت در تابلوی نارنجی حضور دارد و ارزش شرکت‌های بازار پایه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری آنهاست.

هامونی افزود: در دستورالعمل جدید روش‌های اجرا را تدریجی کردیم و به روش‌های معاملاتی و تدریجی اجرا کردن آن‌ها نیز توجه ویژه داشتیم.

وی درخصوص رنگ بندی بازار پایه گفت: در بسیاری از بازارهای دنیا شرکت‌هایی که شفاف هستند با رنگ سبز، شرکت‌هایی که شفافیت کمتر دارند با رنگ زرد و پرریسک‌ها در تابلوی قرمز قرار دارد.

هامونی ادامه داد: بار معنایی این رنگ‌ها به ارتقای شفافیت شرکت‌ها کمک می‌کند.

وی گفت: به سهامداران توصیه می‌کنم به کانال‌های رسمی در بازار سرمایه برای خرید و فروش دقت کنند و درگیر هیجان نشوند تا در این بازار دچار ضرر و زیان نشوند.

مدیرعامل فرابورس افزود: برخی از کانال‌ها با اخبار و شایعاتی که منتشر می‌کنند به تغییر قیمت‌ها دامن می‌زنند و ما از سهامداران می‌خواهیم که به این کانال‌ها توجهی نداشته باشند.

 

ورود صندوق‌های سرمایه گذاری سهام و مختلط به بازار پایه فرابورس

مدیر عامل فرابورس گفت: به زودی بخشی از سبد سهام (پرتفوی) صندوق‌های سرمایه گذاری سهام و مختلط بعد از دریافت مجوز از سازمان بورس تا سقف مشخص وارد بازار پایه می‌شود.

هامونی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: با حضور این صندوق‌ها در بازار پایه، حقوقی‌ها و حرفه ای‌ها نیز می‌توانند به این بازار وارد شوند و حضور آن‌ها به این بازار کمک می‌کند.

وی ادامه داد: هدف از اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه ارتقای سلامت و شفافیت این بازار است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/52adv2