سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/12/27 16:08
کد خبر: 7951

شتاب صادرات زعفران کاهش یافت

​به گفته عضو شورای ملی زعفران شتاب صادرات زعفران تا حدودی کاهش یافته، اما صادرات روند عادی خود را دارد.

رصد ورزشی نوشت: علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در خصوص آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: شتاب صادرات زعفران تا حدودی کاهش یافته، اما صادرات روند عادی خود را دارد وبه طور متوسط آنچه که آمار‌ها نشان می‌دهد ماهانه بین ۱۰ تا ۳۰ تن زعفران ظرفیت صادراتی داریم و در این حد مشتریان ما در دنیا خریدار زعفران ایرانی هستند.

وی افزود: نوسان بین ۱۰ تا ۳۰ تن زعفران بستگی به هدف‌های صادراتی دارد که چگونه برای انتقال پول، مشتریان را برای خرید قانع کنیم.

حسینی در خصوص قیمت زعفران در بازار‌های جهانی تاکید قیمت زعفران در بازار‌های جهانی افزایشی نداشته و به دلیل آنکه عرضه وجود دارد و قاچاقچیان زعفران را با قیمت‌های نازل در بازار‌ها عرضه می‌کنند این مسئله معضلی است که باعث کند کردن صادارت رسمی و قانونی زعفران می‌شود، چون قاچاقچی متعهد به بازگرداندن ارزصادراتی نیست و همچنین تعهدی بر کیفیت محصول ندارد و به دنبال سود و منافع آنی خود است به همین دلیل این محصول با قیمت‌های بسیار بسیار نازل از سوی قاچاقچیان به فروش می‌رسد.

عضو شورای ملی زعفران افزود: رنج پایه قیمت زعفران در گمرک ایران برای هرکیلوگرم به طور متوسط ۱۱۰۰ دلار تا ۱۲۰۰ دلار باید تعهد ارزی بدهد که ارز ر ا برگرداند، اما قاچاقچی زعفران با قیمت حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار به فروش می‌رساند که به معضلی تبدیل شده است. در این بین قاچاقچیان محصولات بی کیفیت را با نازل‌ترین قیمت که این حقه بازی‌های ازطرف قاچاقچیان به صادارت زعفران لطمه وارد می‌کند.

وی گفت: صادر کنندگان مجازی که زعفران خود را با قیمت ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به فروش می‌رسانند نهایت دقت را برای استاندارد‌های بین المللی زعفران اعمال می‌کنند و آنچه که مصرف کننده واقعی در دنیا می‌خواهد را عرضه می‌کنند. اما قاچاقچی متعهد به هیچ کدام از این موارد نیست و زعفران بی کیفیت و گیاهانی شبیه به زعفران را با زعفران واقعی مخلوط می‌کند وبا نصف قیمت به بازار‌های جهانی عرضه می‌کند که این مسئله باعث بدنامی زعفران ایرانی می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۴۰۰ تن زعفران در کشور سالانه تولید می‌شود که بخشی از این رقم در داخل کشور مصرف می‌شود و بخش اعظمی صادر می‌شود.

 

منبع: میزان

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48zka4