پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/20 16:01
کد خبر: 6497

قیمت مرغ کاهش یافت

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به کاهش قیمت مرغ گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از باشگاه خبرنگاران: عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

 

او افزود: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا قیمت هر کیلو مرغ زنده نسبت به روز گذشته ۲۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم ۳۰۰ تومان کاهش یافته است.

 

حجت ادامه داد: با توجه به برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات نسبی قیمت مرغ تا پایان هفته در بازار ادامه یابد و تنها ممکن است به دلیل کشش جزئی تقاضا قیمت مرغ با نوسان ۲۰۰ تومانی دربازار روبرو شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، بیان کرد: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید جوجه در بهمن قدری بیشتر از دی ماه است که بدین ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید بیش از تقاضا صادرات جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار آزاد شده است که با این وجود پیش بینی می‌شود اگر میزان صادرات قابل توجه باشد افت محسوسی در قیمت جوجه یکروزه نخواهیم داشت.

او متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنا بر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب است که این امر حداقل ۱۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید به همین خاطر از مسئولان امر انتظار می‌رود که تجدید نظری در قیمت مصوب مرغ صورت گیرد.

حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۳۵۰۰ تا ۱۴۵۰۰ اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد، گفت: طی ماه‌های بهمن و اسفند ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که با وجود افزایش جوجه نسبت به ماه‌های آتی سال التهاب قیمتی در بازار شب عید نخواهیم داشت.

روند افزایشی قیمت ذرت در بازار

او درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی بیان کرد: طی روز‌های اخیر قیمت ذرت با روند افزایشی به بالای ۱۹۰۰ تومان رسید که بدین منظور پشتیبانی امور دام باید هر چه سریعتر با عرضه مناسب بازار را مدیریت کند به طوری که میزان عرضه ذرت و کنجاله سویا به عنوان دو نهاده اصلی تولید طی ماه‌های بهمن و اسفند ۵۰ درصد افزایش یابد.

حجت ادامه داد: قیمت کنونی مکمل، واکسن و دارو نسبت به ماه‌های ابتدای سال به سبب عدم اختصاص ارز یارانه‌ای به صادرات، چندین برابر رشد داشته است در حالی که در خصوص ذرت و کنجاله سویا بازار کمی متعادل‌تر بوده است.

واردات مرغ به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه خبری از صادرات رسمی مرغ به بازار‌های هدف نیست اظهار کرد: با وجود افزایش تعرفه‌های صادراتی و صدور قوانین متعدد صادرات رسمی برای تجار صرفه اقتصادی ندارد و همین امر موجب شده تا مرغ به صورت قاچاق به کشور‌های همسایه صادر شود.

او با بیان اینکه واردات مرغ به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود افزود: در شرایط تحریم که منابع ارزی از اهمیت بسزایی برای کشور برخوردار است واردات مرغ به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود چرا که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایام پایانی سال کمبودی در جوجه ریزی وجود ندارد که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم.

حجت درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ گفت: از ماه‌های قبل پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تضمینی مرغ منجمد از مرغداران کرده است، اما تا زمانی که خرید مرغ زنده از تولید کنندگان صورت نگیرد این امر تاثیری به حال مرغداران نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: خرید سالیانه ۱۰۰ هزار تن مرغ منجمد از مرغداران تنها کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است به همین خاطر تاثیری به حال صنعت و تعادل قیمت مرغ بر بازار ندارد.

او در پایان از آزاد سازی صادرات جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار خبر داد و گفت: با توجه به روند مناسب تولید و مازاد عرضه بیش از تقاضا مسئولان ذیربط اقدام به صادرات جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار کرده‌اند و همواره پیش بینی می‌شود که اگر میزان صادرات به بازار‌های هدف چشمگیر باشد کاهش چندانی در قیمت جوجه صورت نخواهد گرفت

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36rw73