شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/19 15:49
کد خبر: 6414

زیر و بم اختصاص ارز برای واردات برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید مسئولیت کمبود برنج در صورت عدم واردات را بپذیرند،گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از میزان: مسیح کشاورز اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور این است که برخی از مسئولان کشور توجه‌ای به سابقه و کار‌هایی که درباره یک موضوع شده توجه نمی‌کنند.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: مسئولان وزارت جهادکشاورزی بدون توجه به نیاز کشور و کار کارشناسی مانع واردات برنج هستند که ۶ دهک جامعه از آن استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور در انتظار اختصاص ارز است، گفت: ۵۰ هزار تن برنج رسوبی از ۸ ماه گذشته در انبار‌های گمرک باقی مانده است.

کشاورز با بیان اینکه وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید مسئولیت کمبود برنج در صورت عدم واردات را بپذیرند، بیان کرد: در حالی که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج در اولویت قرار گرفته، اما فقط بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: از زمان ورود رئیس سازمان برنامه و بودجه به ماجرای واردات برنج در تیرماه و مردادماه ارزی برای واردات برنج اختصاص داده نشد.

وی ادامه داد: در آذرماه از ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در گمرک به ۱۵۰ هزار تن ارز اختصاص یافت و به مابقی ارزی تعلق نگرفت.

کشاورز با بیان اینکه در ثبت سفارش ۳۷۰ هزار تن برنج که ۲۰۰ هزار تن آن وارد گمرک شده نیز ارزی اختصاص نیافته است، تاکید کرد: ۱۷۰ هزار تن برنج نیز در مسیر ورود به کشور است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: اگر ارز واردات برنج تامین نشود، تامین بازار برای شب عید به مشکل خواهد خورد.

وی با بیان اینکه قیمت برنج هندی در بازار جهانی ۱۰۰۰ تومان و برنج پاکستانی ۵۰۰ تومان کاهش یافته است، اظهار کرد:، اما اجازه کاهش قیمت از سوی دولت برای عرضه در بازار داده نمی‌شود و مابه التفاوت این مبلغ را به دولت پرداخت می‌کنیم.

کشاورز بیان کرد: هر کیلوگرم برنج پاکستانی با قیمت ۷ هزار ۸۳۰ تومان و برنج هندی با قیمت ۷ هزار تومان در مبادی به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن میانگین مصرف برنج وارداتی در کشور است که با توجه به ایام عید و ماه مبارک رمضان این رقم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: باید یک میلیون ۵۰۰ هزار تن برنج برای تامین بازار وارد شود که در حال حاضر حدود یک میلیون تن وارد شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nbpx3