پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/19 15:48
کد خبر: 6413

اما و اگرها در مورد مصرف بنزین

عادی شدن قیمت بنزین می تواند این سوخت را بار دیگر در سیر صعودی خود قرار دهد و کشور را به سمت واردات سوخت سوق دهد.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از میزان: با تک نرخی نشدن قیمت بنزین در دولت یازدهم روند افزایش مصرف بنزین سیرصعودی گرفت به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان از واردت بنزین به کشور در آینده نزدیک خبر دادند.

به گفته مسئولان با آغاز طرح سهمیه بندی بنزین در آبان ماه و افزایش قیمت سوخت میزان مصرف روزانه با کاهش ۲۰ میلیون لیتری مواجه شد امری که در متوقف کردن رشد مصرف موفق بوده است.

به نظر بسیاری از کارشناسان به دلیل مصرفی بودن بنزین، معتقدند این کاهش مصرف مقطعی خواهد بود و در ماه‌های آینده می‌توان دوباره رشد مصرف بنزین را پیش بینی کرد.

در همین خصوص بیژن زنگنه وزیر نفت در گفتگو ویژه خبری دو با اشاره به اینکه آخرین رقم میانگین مصرف روزانه بنزین کشور ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر است، افزود: پول حاصل از صادرات بنزین به حساب هدفمندی واریز می‌شود و مبلغی به وزارت نفت تعلق نمی‌گیرد، مگر همان ۱۴.۵ درصدی که اگر از آن به ما بدهند.

وی با بیان اینکه در صادرات بنزین مشکلی نداریم و به‌خوبی هم صادر می‌شود، گفت: البته اصل بر این بوده که نخست ذخایر داخلی را پر کنیم تا کشور دچار کمبود نشود، این اقدام برای گازوئیل، بنزین و ال‌پی‌جی هم انجام می‌شود.

وزیر نفت درباره اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین به وضع صادرات آن کمک کرد، اظهار کرد: بله. مصرف بنزین کل کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافت، البته نمی‌توان گفت که تا ابد این روند کاهش باقی می‌ماند، زیرا پس از مدتی دوباره مردم به قیمت عادت می‌کنند و مصرف افزایش می‌یابد؛ افت اولیه مصرف بنزین مانند یک شوک ابتدایی است و امکان دارد دوباره افزایش یابد.

زنگنه ادامه داد: به هر حال این سهمیه‌بندی سبب کاهش مصرف و در عین حال به تعویق افتادن تراز منفی برای چند سال شد، زیرا اگر قیمت بنزین تغییر داده نمی‌شد بی‌شک در سال ۱۴۰۰ باید بنزین وارد می‌کردیم، اما اکنون ایران بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین میان کشور‌های عضو اوپک است.

قیمت بنزین در میزان مصرف اثر بخش نیست

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور اظهار کرد: قیمت بنزین در میزان مصرف اثر بخش نیست و برای کنترل مصرف بنزین باید راهکار‌های اصولی و کارشناسی را دنبال کنیم، صنعت خودرو نیازمند اصلاح است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:مصرف ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین به ازای هر صدکیلومتر آمار مناسبی برای خودرو‌های ایرانی نیست و بازدهی در این بخش باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: بحث مسیر‌های ارتباطی و مشکلاتی که منجر به ترافیک در حمل و نقل می‌شود نیز مزید بر افزایش مصرف سوخت در کشور می‌شود.

گلمرادی تصریح کرد: امروزه در دنیا به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش سلامت محیط زیست به سمت سوخت‌های پاک حرکت به سمت انرژی‌های پاک مانند خودرو‌های برقی و استفاده از سی ان جی رایج شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امروز با توجه به شرایط خاص و تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا باید در راستای شعار استقلال جمهوری اسلامی حرکت کنیم و با خودکفایی از اثرات منفی این تحریم یکجانبه کاهش دهیم.

بهینه سازی مصرف سوخت خودرو انجام نشده است

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان با اشاره مصرف سوخت در کشور اظهار کرد: ایران کشوری در حال توسعه است و با افزایش تولید خودرو و عرضه آن در بازار به صورت میانگین میزان مصرف بنزین افزایش خواهد یافت، اما تلاشی از سوی خودروسازان برای بهیه سازی مصرف سوخت انجام نشده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد:کاهش مصرف اتومبیل و افزایش خودرو‌های تک سرنشین میزان مصرف را افزایش داده و در صورت عدم مدیریت آن با کمبود بنزین مواجه خواهیم شد و حتی شاید مجبور به واردات بنزین به کشور شویم.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین باعث بر کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار بوده و بنابه آمار‌های موجود روزانه ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یافته است.

به گفته وی بنزین ارزان قیمت باعث هدررفت انرژی می‌شود و انگیزه برای صرفه جویی را کاهش می‌دهد.

مرادی بیان کرد: قیمت انرژی باید به صورت پلکانی واقعی شود و این شیوه مورد تایید افکار عمومی است، واقعی سازی قیمت انرژی می‌تواند مانع قاچاق سوخت در کشور شود.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: سوخت ال پی جی در صورت ایجاد ایستگاه‌های رسمی سوخت رسانی با رعایت نکات ایمنی جایگزین مناسبی برای بنزین است و می‌تواند بخشی از مازاد مصرف در بخش خانگی را به خود اختصاص دهد.

به گفته وی اهدافی که در دولت گذشته برای تهییج صنایع برای بهینه سازی مصرف سوخت خودرو تبیین شده بود، اجرایی نشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4mam54