چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1398/11/11 15:34
کد خبر: 5817

بورس در انتظار واکنش به مقاومت ۴۴۰ هزار واحدی

این روز‌ها جای عرضه اولیه‌ها خالی است، چنانچه تعداد عرضه‌های اولیه افزایش یابد، می‌توانیم جذب نقدینگی بیشتر و با کیفیت تری را به بازار شاهد باشیم که جذب و گردش این نقدینگی وضعیت بهتری را برای بازار رقم میزند.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی و به نقل از تابناک: کارشناس بازار سرمایه گفت: مقاومت روانی محدوده 440 هزار واحدی را برای شاخص کل در پیش داریم و باید منتظر واکنش سهامداران به این مقاومت باشیم که می تواند به اصلاح زمانی شاخص بینجامد.

 

ابراهیم سپیانی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه فاکتور اصلی در بازار سرمایه فعلاً جریان نقدینگی است، گفت: قیمت سهام اکثر شرکت‌ها رشدهای خوبی را ثبت کرده گرچه گزارش های ۹ ماهه انتظارات عمده گروه ها را برآورده نکرد ولی همچنان شاهد هستیم که خیلی از نمادها را می خرند.

 

وی با بیان اینکه برخی افراد با توجه به جریان نقدینگی و بر اساس سوار شدن بر موج صعودی در حال ورود به بازار هستند، ادامه داد: بخشی ازشرکت ها نیز گزارش های 9 ماه مناسبی منتشر کردند با این وجود قیمت سهام آنها نیز جلوتر از گزارش بود یعنی در واقع این گزارش را پیشخور کرده بودند ولی کماکان قدرت خرید مشهود است.

سپیانی افزود: اتفاقی که به نظر می‌رسد می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، موضوع فروش استقراضی است که توسط مسئولان سازمان بورس نیز وعده اجرایی شدن آن در پایان بهمن ماه داده شده که به نظر می رسد شرکت های بزرگ بازار در لیست این طرح باشند .

وی اظهار کرد: بررسی جریان نقدینگی گویای درهم شکسته شدن اکثر مقاومت ها است و گرچه در بسیاری از موارد قیمت ها بیشتر از ارزش ذاتی رشد داشته اند، این در حالی است که بازار حتی قیمت‌های بالاتر را نیز خریدار است.

وی با بیان اینکه سال بعد با در نظر گرفتن سناریوهای خاص نمی توانیم دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان را در اقتصاد شاهد باشیم، تاکید کرد: بازار کماکان می تواند رشد کند و طبیعی است که اصلاحاتی نیز وجود داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که کدام گروه ها پس از افزایش سرمایه می‌تواند فعالیت تولیدی خود را در مدار سودآوری قرار دهند، یا احتمال تداوم زیان دهی برای آنها وجود دارد نیز گفت: در مورد وضعیت شرکت‌هایی که افزایش سرمایه می دهند چندان خوش بین نیستم و انتظار یک عملکرد متفاوت بعد از افزایش سرمایه ها از سوی عمده شرکتها ندارم .

سپیانی همچنین با بیان اینکه پیش بینی می شود سال بعد تقسیم سود کمتری در بسیاری از مجامع را شاهد باشیم، گفت: این موضوع نیز می تواند سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری بر مبنای سود تقسیمی شود.

وی با بیان اینکه با توجه به میزان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی در برخی شرکتها همچنان شاهد رشد قیمتی آنها خواهیم بود، تاکید کرد: از نظر تکنیکالی شاخص نیاز به استراحت دارد و ارتفاع محدوده ۴۴۰ هزار واحدی مقاومت روانی بازار خواهد بود و باید منتظر واکنش سرمایه‌گذاران در آن محدوده باشیم چنانچه ارزش معاملات افزایش یابد ولی ارزش بازار رشد نکند می توان گفت اولین سیگنال نیاز به استراحت شاخص و بازار صادر می شود بنابراین دنبال کردن این فاکتور در خصوص جریان نقدینگی حاضر در بازار مهم است .

سپیانی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی احتمالاً اصلاح زمانی خواهیم داشت، اذعان کرد: این روزها جای عرضه اولیه ها خالی است، چنانچه تعداد عرضه های اولیه افزایش یابد، می توانیم جذب نقدینگی بیشتر و با کیفیت تری را به بازار شاهد باشیم که جذب و گردش این نقدینگی وضعیت بهتری را برای بازار رقم میزند.

وی با انتقاد از برخی مقایسه ها که بعضا در گروه ها و صنایع انجام می شود، گفت: مقایسه شرکت‌ها با یکدیگر به دلیل اینکه در یک گروه قرار گرفته اند موضوع اشتباهی است.

سپیانی با هشدار نسبت به این گونه سنجش ها و اشتباه دانستن آن نسبت به حبابی شدن برخی قیمت ها اشاره کرد و افزود: برخی سهام ها درست مثل بمب های متحرکی در حال دست به دست شدن هستند و مشخص نیست کجا و در دست چه کسانی منفجر می شوند، از این رو توصیه می شود در خرید سهام شرکتها تا جایی که امکان دارد بر مباحث سود آوری و تقسیم سود شرکتها تمرکز شود.

وی همچنین با اشاره به نگرانی برخی فعالان بازار در خصوص راه اندازی فروش استقراضی با بیان اینکه مخالف ابزارهای جدید نیستیم و ابدا با توسعه بازار مخالف نیستیم، افزود: انتظار این است چنین طرح هایی به صورت آزمایشی و محدود انجام شود چرا که با توجه به عمق نداشتن بازار و مکانیسم هایی که هنوز دقیقا شفاف نشده، فروش استقراضی در سهام شاخص ساز و بزرگ بازار می تواند شرایط متفاوتی را برای بازار رقم بزند و در آینده چنانچه این ابزارها نتوانند موثر عمل کنند، دردسر ساز شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با بیان اینکه با توجه به شرایط کلی بازار و ساختار شرکت ها به نظر مقطع فعلی برای راه اندازی این بازار مناسب نیست، اظهار کرد: انتظار این است چند ماه قبل از اجرا شدن چنین طرح هایی مقدمات و سازوکارهای آن برای سرمایه گذاران شفاف شود و در چند مرحله به صورت آزمایشی و مقدماتی اجرایی شود و سپس با پردازش خروجی های طرح نسبت به عملیاتی کردن کامل آن اقدام نماییم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qodp4