پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1398/10/12 16:29
کد خبر: 3919

توسعه پایدار در سایه تعاونی‌های دانش‌محور

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌های دانش محور سبب توسعه پایدار در جامعه می شود گفت: شرایط اقتصادی فعلی کشور اتکای بیشتری به منابع داخلی از جمله منابع انسانی کاربلد و صاحب ایده را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار رصدورزشی و به نقل از ایسنا: محمد جعفر کبیری امروز پنجشنبه (۱۲دی ماه) در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و توسعه تعاون در دانشگاه کردستان اظهار کرد: بخش تعاون یکی از بخش‌های اصلی و مهم جامعه است که حمایت از آن سبب توسعه پایدار در جامعه خواهد شد.

کبیری عنوان کرد: توسعه نیازمند تمرکز بیشتر اداره تعاون بر حمایت از مراکز پژوهشی و نوآورانه است زیرا جامعه برای به‌روزرسانی و بهره وری بهتر از منابع داخلی نیازمند اتکا به مراکز پژوهشی و نوآوری است.

وی در خصوص همکاری همه‌جانبه اداره توسعه تعاون و مراکز نوآورانه افزود: این مراکز تلفیقی از تعاونی‌های سنتی و استفاده از تجربیات آنها و استفاده از جوانان صاحب ایده‌ای است که در حال تاسیس استارتاپ‌ها و ایجاد اشتغال هستند.

کبیری ادامه داد: کسب و کارهای نوپا در سطح جامعه نیازمند حمایت در قالب تعاونی‌ها است که سبب حل مشکلات و حمایت از تعاونی‌های دانش بنیان خواهد شد.

وی از ارائه خدمات بانک توسعه تعاون به عنوان اصلی‌ترین نهاد و ارکان‌های اقتصادی بخش تعاون خبر داد و گفت: تفاهم نامه‌ای با بانک توسعه تعاون، مبنی بر ارائه خدمات برای اجاره محل و دفاتر دانش بنیان و ارائه خطوط اعتباری در دستور کار است و مقرر شده که این خدمات تا اواخر سال جاری در اختیار مراکز نوآوری قرار گیرد.

به گفته معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی با ارائه تسهیلاتی تا سقف یک میلیارد تومان و همچنین ضمانت نامه بدون وثیقه ملکی تا سقف یک میلیارد تومان در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار می دهد.

وی تصریح کرد: با تغییراتی که در آیین نامه صندوق سرمایه گذاری تعاون در مجلس توانستیم ایجاد کنیم، این امکان به وجود آمد که بیزی مشترکی بین بخش دولتی و غیر دولتی ایجاد شود که می‌تواند کمک حال کسب و کارهای جدید باشد.

محمد جعفر کبیری از پروژه دیگری برای حمایت کسب و کارهای نوپا در بخش تعاون خبرداد و خاطر نشان کرد: بخش تعاون با در نظر گرفتن صندوق مالی تضمین شده‌ای بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا را پوشش داده است که این نوع تامین مالی حدفاصل بورس و بانک است.

وی یادآور شد: تعاونی‌ها می‌توانند با استفاده از این ظرفیت بخشی از وظایف خود را برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و سرعت بخشی به راه‌اندازی در کسب و کارهای نوپا بهره بگیرند.

برهان صلواتی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان در ادامه گفت: کردستان استان محرومی نیست و سرشار از استعدادهای غنی و جوانان صاحب‌ایده‌ای است که در توسعه کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

صلواتی با اشاره به هدف از افتتاح مرکز نوآوری و پژوهشی دانشگاه اظهار کرد: هدف از مرکز نوآوری ایده سازی و تجاری سازی ایده‌های موجود است.

وی در پایان عنوان کرد: ما باید از اشتغال‌های سنتی که در آینده کارساز نیست به سمت شغل‌های پایدار حرکت کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4v7pj4