چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/21 22:23
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 30893

انواع مسیر های گمرکی کدامند و چه تفاوتی باهم دارند؟

در ابتدای مقاله توجه شما را جلب می‌کنیم به این نکته که اگر تاجر و بازرگانی که در زمینه صادرات و واردات کالا در حال فعالیت است، به خوبی بایستی بداتد که یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک، قرار گرفتن در مسیری مناسب و درست از میان سایر مسیرهای گمرکی موجود می‌باشد.

مقدمه

در ابتدای مقاله توجه شما را جلب می‌کنیم به این نکته که اگر تاجر و بازرگانی که در زمینه صادرات و واردات کالا در حال فعالیت است، به خوبی بایستی بداتد که یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک، قرار گرفتن در مسیری مناسب و درست از میان سایر مسیرهای گمرکی موجود می‌باشد. در نتیجه داشتن آگاهی و دانش در مورد نحوه تعیین مسیر گمرکی، این امکان را به شما خواهد داد تا تمامی مراحل را با سرعت هر چه بیشتر و و بهتر در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهید و نیز از بروز هر مشکل و ایرادی جلوگیری به عمل آورید. همچنین قرارگیری در مسیرهای گمرکی مناسب می تواند به شما کمک کند که تا پروسه ترخیص کالا از گمرک را به بهترین نحو به پایان برسانید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله از سوی شرکت ایران ترخیص همراه ما باشید تا به تمامی نکات مورد نیاز  و موجود در مورد تعیین مسیر های گمرگی بپردازیم.

 

معرفی مسیرهای سبز، زرد و قرمز گمرکی

 در ابتدای مقاله قصد داریم تا نگاهی کلی به معرفی هر کدام از مسیرهای گمرکی بپردازیم، چرا که آشنایی با هر کدام از این روش ها موجب می‌شود فرایند ترخیص کالا از گمرک به آسانی طی شود. مسیرهای  گمرکی عبارتنداز؛

  • معرفی مسیر سبز

هنگام تعیین مسیر گمرکی اگر کالاها در مسیر سبز قرار گرفته شود دیگر نیازی به اخذ مجوزات استاندارد و نیز آزمایشگاه نخواهد داشت و برای این اغلب این کالاها کسب مجوز و اسناد مختلف ضروری نخواهد بود، کشور سازنده و یا مدارکات ارائه شده نیز مسئله چندانی نخواهد داشت و کالاها و محصولات با بررسی مفصل مدارکات و اسناد به دایره صندوق فرستاده میگردد و پروانه ترخیص کالا از گمروک صادر می‌شود. گاهی نیز پروسه ترخیص کالا از گمرک در مسیر سبز چنان با سرعت انجام می‌شود که تنها چند ساعت زمان خواهد برد.

  • مسیر زرد

کالاهایی که هنگام تعیین مسیر گمرکی در مسیر زرد قرار می‌گیرند، غالبا به گواهی انواع آزمایشگاه یا استاندارد احتیاج دارند. در میان مسیرهای گمرکی در مسیر زرد نیز اسناد و مدارکات موجود کالاها و نیز ارزش کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد و موارد اظهار شده توسط صاحب کالا نیز تطبیق داده خواهد شد، اما کالای  مورد نظر تحت کنترل فیزیکی قرار نخواهد گرفت. در این مسیر می‌توانید با ارائه دادن انواع کاتالوگ ها و تطبیق ارزش استنباطی کالا در دایره ارزش، کالاها بدون نیاز به انجام پروسع کنترل فیزیکی، اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت.

  • مسیر قرمز

در هنگام تعیین مسیرگمرکی اگر کالا  در مسیر قرمز قرار بگیرد بایستی تمام فرایند ها و تشریفات اداری جهت ترخیص کالا از گمرک را به طور کامل انجام دهد. در این مسیر محموله و کالا ها نیاز به آزمایشگاه و نیز کسب مجوزات استاندارد را خواهند داشت و اسناد و مدارکات ارائه شده توسط ماموران گمرک نیز به دقت مورد بررسی و بازبینی قرار خواهد گرفت. همچنین لازم است بدانید از میان مسیر های گمرکی در مسیر قرمز ارزیاب کالا ممکن است مقداری از کالاها یا تمامی آن را مورد بازدید فیزیکی قرار دهد. در نتیجه کالاهایی که در مسیر قرمز قرار می‌گیرن، طولانی ترین فرایند را جهت ترخیص کالا از گمرک  خواهند داشت. همچنین افراد که تازه کارت بازرگانی خود را اخذ کرده اند، معمولا در این مسیر قرار خواهند گرفت.

مسیرهای گمرکی در گمرک چگونه تعیین میشوند؟

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که یک سری عوامل وجود دارند که در تعیین مسیر گمرکی نقص موثری دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از موارد موثر در تعیین مسیر گمرکی کشور مبدا وارد کننده کالا می‌باشد.
  • از دیگر موارد صاحب کالا و اینکه آیا دارای سابقه تخلف و یا دیرکرد های مالیاتی باشد یا نه در تعیین مسیرهای گمرکی موثر است.
  • فردی که مسئولیت اظهار محموله را دارد و جهت ترخیص کالا از گمرک اقدام نموده هست یا همان حق العملکار گمرک
  • مقدار ارزش کالا
  • نو و یا دست دوم بودن محموله و کالاهای موجود در آن
  • نوع توافقنامه میان دو طرف در این مورد که شامل انتقال ارز است و یا خیر.
  • تعریف کالا یعنی اینکه آیا مشمول کالاهای مشروط و یا غیر مجاز میباشد و یا نه.

عوامل موثر در تعیین مسیرهای سبز، زرد و قرمز گمرکی

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم عوامل متعدد و بسیاری در تعیین مسیر گمرکی و یا به عبارتی بهتر مسیرهای سبز، زرد و یا قرمز موثر است در نتیجه همانطور که ذکر شد جهت تعیین مسیر های گمرکی، در ابتدابه مدارک و اسناد ارائه شده توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی یا همان حق العملکار گمرک توجه می‌گردد. همچنین از عواملی که تاثیر بسیار مستقیمی در تعیین مسیرگمرکی دارد می‌توان به کشور مبدا در وارد کننده کالا اشاره نمود چرا که واردات کالا از بعضی از کشورها دارای مقررات و اصول خاص خود می‌باشد که اگر از آنها اطلاع کامل نداشته باشید، در گمرک با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

f3eac03b-4a01-4463-9e42-190eca681693

مورد مهم بعدی که در تعیین مسیر گمرکی بسیار موثر و مطرح  است مدارک و اسناد مربوط به صاحب کالا است که در این مرحله بررسی می‌شود که تابحال صاحب کالا در امور تجارت و بازرگانی و هنگام انجام عملیات تجاری دچار تخلفی و یا دیرکرد هایی که در پرداخت مالیات و موارد مشابه لحاظ می‌گردد داشته است یا خیر. از موارد مهم و مطرح بعدی در تعیین مسیر گمرکی کالا می‌توان به نو و یا دست دوم بودن کالا، میزان ارزش کل کالا و نیز نوع معامله و عقد قرارداد صورت گرفته بین فروشنده کالا و خریدار کالا که خرید از سایت های خارجی انجام داده باشد اشاره نمود که مسئولین و ماموران گمرک جهت تعیین مسی گمرکی به بررسی و ارزیابی آنها خواهند پرداخت.

مزایای قرار گیری در مسیر سبز گمرکی

مزایای قرار گیری در مسیر سبز هنگام ترخیص کالا از گمرک همواره برای تاجران و بازرگانان بسیار زیاد و مهم است . در نتیجه می‌توان گفت مزیت قرار گیری در مسیر سبز این موارد است که این مسیر به عنوان یکی از آسان ترین و سریعترین و بهترین روش ترخیص کالا از گمرک، نسبت به سایر مسیرهای گمرکی مطرح در نظر گرفته می‌شود و بیشتر کالاهایی که به وسیله مسیر سبز از گمرک ترخیص می‌گردند، نیازی به داشتن و اخذ انواع مجوزات مانند مجوز استاندارد نخواهند داشتد، همچنین با دارا مسیر سبز در هنگام ترخیص کالا از گمرک ، تا هنگام رسیدن به درب های خروج ، کالاهای وارد یا صادر شد چک نخواهند شد و مورد ارزیابی مجدد قرار نخواهند گرفت. در نتیجه تمامی مراحل ترخیص از گمرک با سرعت بسیار بالایی صورت خواهد گرفت.

 همچنین به طور کلی می توان گفت از مزایای مهم قرار گیری کالا در مسیر سبز گمرکی بایستی به این موارد اشاره نمود: این روش آسان ترین و سریع ترین شیوه جهت ترخیص کالا است همچنین بیش از نود درصد از کالاهایی که وارد این مسیر خواهند شد نیازی به اخذ مجوز استاندارد ندارند، تا درب خروج محموله شما چک نخواهد گردید، مراحل ترخیص کالا از گمرک به سرعت انجام می‌گرد و همچنین در صورت مطابقت ارزش سند با ارزش گمرکی آن ، ممکن است ترخیص کالا از گمرک در این روش تنها نیم ساعت یا یک ساعت به طول بیانجامد.

چگونه در مسیر سبز گمرکی قرار بگیریم؟

موارد و نکات بسیار زیادی وجود دارند که در صورت انجام درست هر کدام از آنها می‌توانید در مسیر سبز گمرکی قرار بگیرید به این صورت که با داشتن یکسری موارد و نکات ، کالا ی شما می‌تواند هنگام تعیین مسیر گمرکی در مسیر سبز گمرکی قرار بگیرد. از این عوامل مهم جهت قرار گرفتن در مسیر سبز گمرکی می توان به مواردی مانند عدم داشتن تخلف و سو استفاده در استفاده از کارت معتبر بازرگانی، خوش حساب بودن صاحب کالا در انجام تمامی امور مالیاتی و نیز عدم وجود هر گونه تخلف و جرم در اظهارنامه های مربوط کالا اشاره کرد.

جمع بندی

تعیین مسیرهای گمرکی مناسب مسئله بسیار مهم و کاربردی در هنگام انجام فرایند ترخیص بار دریایی از گمرک به شمار می‌رود؛ در نتیجه با داشتن اطلاعات کافی و موجود در مورد نحوه تعیین مسیر گمرکی برای تاجران و بازرگانانی که قصد دارند تا در این زمینه فعالیت نمایند، از ملزومات این مسیر می‌باشد. در نتیجه ما در این مقاله از سوی شرکت ایران ترخیص سعی کردیم تا انواع مسیرهای گمرکی را به شما معرفی کرده و در مورد نحو تعیین مسیر گمرکی به شما توضیحات لازم و کاملی را ارائه بدهیم، همچنین لازم به ذکر است در این مقاله به مواردی که در تعیین مسیرهای گمرکی موثر است را شرح دادیم و همچنین از مزایای قرارگیری کالا در مسیر سبز گمرکی نیز گفتیم. در نهایت ما به شما پیشنهاد می‌نمایم جهت اینکه اطلاعات خود را افزایش دهید به آدرس ما به نشانی irtarkhis.com مراجعه نماید. همچنین شرکت ایران ترخیص با ارائه خدماتی مانند مشاوره بازرگانی ، ترانزیت و ترانشیپ کالا، اخذ مجوزات رسمی از شرکت های معتبر، حمل بار اعم از دریایی، زمینی ، هوایی و موارد وابسته به آن شما را در راه تجارت همراهی نماید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ....... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xol8l