پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1398/09/25 09:25
کد خبر: 2956

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی تولید شده است که جدیدترین اثر این کارگردان زن در سینمای ایران پس از تجربه های موفق او در فیلم سازی سینما می باش

فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی تولید شده است که جدیدترین اثر این کارگردان زن در سینمای ایران پس از تجربه های موفق او در فیلم سازی سینما می باشد

فیلم جدید نرگس آبیار در نخستین روزهای اکران که در جشنواره فیلم فجر 37 ام بود توانست نظرات مردمی و کارشناسی را به خود جلب نماید و یکی از مهم ترین فیلمهای جشنواره سال گردد و توانست در بخش های زیادی از جمله بهترین بازیگر مرد, بهترین بازیگر زن , بهترین فیلم و … سیمرغ بگیرد.

 

 

بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد

الناز شاکردوست در نقش فائزه / هوتن شکیبا در نقش عبدالحمید/ فرشته صدرعرفایی / پدرام شریفی در نقش برادر فائزه / فرید سجادی حسینی / آرمین رحیمیان بازیگر نقش عبدالمالک ریگی

بسیاری از منتقدین سینما از بازی خوب هوتن شکیبا در این فیلم که نقش یک مرد بلوچ را ایفا می کند صحبت کرده و گفته شده است شانس برنده شدن سیمرغ بهترین بازیگر مرد را خواهد داشت . همچنین الناز شاکردوست نیز یک نقش متفاوت را در این فیلم ایفا کرده است.

 

داستان فیلم شبی که ماه کامل شد چیست ؟

«شبی که ماه کامل شد» روایتگر داستان زندگی دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود؛ اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد که خط اصلی داستان فیلم را تشکیل می‌دهد.

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

عبدالحمید دربازار تهران عاشق چشم های فائزه، دختر یکی از مشتریانش می شود.بانویی که درنبود پدر با مشقت فراوان دوفرزندش؛ فائزه وشهاب را بزرگ کرده ورغبتی به عروس کردن راه دوردخترش ندارد.اما با این همه عشق دختر وپسر به مخالفت ها می چربد وفائزه همسر عبد الحمید می شود.مشکلات زندگی وخانواده عبدالحمید بعد از ازدواج یک به یک بر فائزه عیان می شود.خانواده عبد الحمید خواسته وناخواسته درگیر تخلفات شهروندی فروان از جمله حمل ونگهداری اسلحه وقاچاق و…هستند.

ین همه انگیزه ای می شود تا فائزه برای دورماندن خانواده اش از خطر تصمیم به ترک وطن واقامت در اروپا بگیرد وعلی رغم مخالفت های مادر با برادرش جهت انجام مقدمات پناهندگی راهی کشور پاکستان می شود واین تازه آغاز ماجرا است.(این فیلم برگرفته از یک داستان واقعی است).شبی که ماه کامل شد در نگاه اول عاشقانه آرامی است که در پایان روایتش منتهی به یک تراژدی تلخ می شود.

نرگس آبیار در این فیلم نیز مانند چند فیلم گذشته اش راوی قصه ای از زنان این سرزمین است.فیلم، با ریتمی آرام وجذاب از نظربازی های عاشقانه استارت می خورد .(پرده اول)پس از آن مخاطب درمیانه داستان زندگی این زوج با جغرافیا وآداب ورسوم ملت بلوچ آشنا می شود.همین جا عبور از داستان های تکراری وآپارتمان نشینی ورنگارنگی زندگی شهرنشینی برای فیلم آبیار یک امتیاز محسوب می شود.تلاشی که بین فیلم سازان سینمای اجتماعی بدلایل متعدد ازجمله استقبال از پروژه های لوباجت وپرهیز از شناخت فرهنگ اقوام مختلف ونادیده انگاری قوم شناسی وپژوهش در نگارش فیلمنامه چندان مرسوم نبوده واین قاب ونگاه از سازنده شبی که ماه کامل شد ، اثرش را از نمونه های مرسوم یک سر وگردن بالاتر کشیده است.پرده دوم روایت نگاهی به شرح زندگی وروابط این زوج با خانواده ها ومحیط پیرامونشان دارد.

 

 

 

cultural-7353557-0

بیوگرافی الناز شاکردوست 

  • نام:الناز
  • نام خانوادگی :شاکردوست
  • تاریخ تولد:1363/4/7
  • محل تولد:تهران
  • تحصیلات :کارشناسی تئاتر
الناز شاکردوست در 7 تیرماه سال 1363 در محله پاسداران تهران متولدشد. او فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران می باشد و علاوه بر بازیگری در زمینه عکاسی و طراحی صحنه و لباس فعالیت دارد.
 
 
الناز فرزند دوم خانواده است که یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر از خودش دارد. البته شباهت الناز و برادرش بسیار زیاد است.
 
پدر وی تاجر ابزارآلات صنعتی و الکترود و مادرش خانه دار است. الناز علاقه بسیار عجیبی به مادرش دارد.
 
 
یکی از اتفاقات مهم زندگی الناز شاکردوست می توان به سفر زیارت خانه خدا اشاره کرد که مادرش به جای وی در سال 1390 به این سفر معنوی رفت.
در این سفر زیارتی که هنرمندان مشهور کشورمان همچون مهراوه شریفی نیا ،  الهام حمیدی ، سام درخشانی ، قاسم جعفری، محمدرضا ورزی، یاسر جعفری، مهدی عربی، حسن سدخسروی و... حضور داشتند.
در تصویر زیر مادر الناز شاکردوست در کنار بازیگران مشهور در سفر به مکه مکرمه را مشاهده می کنید.
 

 

الناز در بین خوانندگان پاپ رضا صادقی  و در میان بازیگران زن بازی گوهر خیر اندیش  و گلشیفته فراهانی، از بین بازیگران مرد مرحوم منوچهر نوذری  وشهرا حقیقت دوست را می پسندد.
 
 
 

عجیب ترین نکته در زندگی او دوست صمیمی او،گوهر خیراندیش است که حداقل 30 سال از او بزرگتر است. 

 

 
همچنین وی به بازی فوتبال علاقه فراوانی دارد و از طرفداران پرسپولیس است.
 
الناز شاکردوست که به تازگی در شبکه های اجتماعی عکس های متفاوتی از خودش قرار می دهد در یکی از این عکس ها که با استقبال زیاد کاربران مواجه شد وی عکسی از حضورش در حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس را در اکانت اینستاگرام قرار داده بود. در زیر این عکس را به همراه نوشته آن مشاهده می کنید.
 

 

سفر الناز شاکردوست به لندن

الناز شاکردوست سال گذشته برای ادامه تحصیل به لندن انگلیس مهاجرت کرد.

 

فعالیت بازیگری الناز شاکردوست

او بازیگری را با تئاتر آغاز کرد. در سن نوزده سالگی، با بازی در فیلم گل یخ در سال 1383، به کارگردانی کیومرث پور احمد ، پا به عرصه سینما گذاشت و ظرف کمتر از یک سال در 4 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد.
 
 

الناز شاکردوست در فیلم گل یخ

گل یخ:
گل یخ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی ساخته سال 1383 است.
گل یخ در 19 اسفند 1382 بر روی پرده سینما رفت و در 56 روز نمایش 163 میلیون فروش کرد.
 
 
 
خلاصه داستان فیلم گل یخ:
 
ترگل(الناز شاکردوست) که زندگی خانوادگی خوبی ندارد دلبستهٔ عباس(محمدرضا گلزار ) است، اما پدرش با ازدواج آن ها مخالف است ترگل از خانه می گریزد و با عباس ازدواج می کند. عباس که قصد دارد برای کار به جزیره کیش برود، ترگل را نزد مادرش به روستا می فرستد...
البته داستان این فیلم شباهت زیادی به فیلم قدیمی سلطان قلب ها با بازی مرحوم محمد علی فردین  دارد.
 
 

گریم الناز شاکردوست در فیلم گل یخ

تفاوت بازی او در دو فیلم « گل یخ » و « مجردها » نشان از توانایی های او دارد. الناز شاکردوست در « بی وفا » اولین ساخته منتقد قدیمی سینما - اصغر نعیمی - بهترین بازی کارنامه سینمایی اش را به نمایش گذاشت.

 

به گفته کیومرث پوراحمد وقتی دنبال یک بازیگر حدودا 20 ساله میگشته که الناز رو دیده و از بازی وی که در ان موقع در تئاتر بازی می کرده خوشش امده و او را در فیلم گل یخ به عنوان بازیگر نقش اول بازی داده است.

 

 

الناز شاکردوست بازیگر ایرانی

بازی های مختلف و نقش های مختلف که از الناز شاکردوست دیدیم او را یک بازیگر باهوش و با استعداد معرفی کرده است. بازی های متفاوت نظیر یک دختر پولدار در عروس فراری ...

 

یک دختر شل و ول در مجردها(واقعا فوق العاده بود)..یک دختر نسل سومی در چه کسی امیر را کشت (بازی او در این فیلم عالی بود..بسیار بهتر از نیکی کریمی  . مهناز افشار و...)

 

 

الناز شاکردوست و مریلا زارعی در فیلم مجردها

و بازی بسیار زیبای الناز شاکردوست در فیلم بی وفا (به عنوان یک دختر پایین خیابونی که عمرا هیچ بازیگری نمی توانست این نقش را به این خوبی بازی کند). در این سه سال و تا سن 22 سالگی بازی در 11 فیلم یک آمار فوق العاده برای یک بازیگر است. منتقدین بسیاری از همان اول از بازی الناز شاکردوست تعریف کرده اند. حتی هنرمندانی مانند مرحوم منوچهر نوذری از بازی وی تعریف کرده اند.

 

 

الناز شاکردوست و حمید گودرزی در فیلم بی وفا

الناز شاکردوست برای بازی در فیلم تابو لوح تقدیر و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم سان فرانسیسکو آمریکا را از آن خود کرد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3e7ma2