پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/24 20:46
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 23006

از مداد چوبی تا مدادنوکی

اگر بخواهید چیزی بنویسید از مداد مشکی استفاده میکنید یا اتود؟

اگر بخواهید چیزی بنویسید از مداد مشکی استفاده میکنید یا اتود؟

دنیای لوازم تحریر آنقدر بزرگ و شگفت انگیز است که اگر بخواهیم ابزارهای نوشت افزار را برایتان از مرحله تولید آن‌ها تا مصرفشان شرح دهیم باید چندین سلسله مقاله برایتان بنویسیم، با این حال امروز شما را به دنیای مداد نوکی‌ یا همان مداد اتود خواهیم برد.

از دوران کودکی همه ما با انواع مدادها به خصوص مداد رنگی سر و کار داشته‌ایم، تاکنون به نحوه تولید مداد فکر کرده اید؟ آیا مداد نوکی توانسته جای مداد معمولی را بگیرد؟

ad3ec5d5-a9b1-443c-9581-bc89bed76c8c

پیدایش اتودها

بر اساس منابع موجود برای اولین بار این نوع از مدادها توسط یک فرد سوئیسی به نام کانراد گیسنر در سال 1565 میلادی ساخته شد. البته مداد نوکی‌ای که توسط گینسر طراحی شده بود با آنچه که امروز ما استفاده میکنیم بسیار متفاوت است. برای استفاده از اتود گیسنر باید آن را به صورت دستی تنظیم میکرد و برای نازک شدن مغز مداد باید آن را تیز میکردند. اما در ادامه در سال 1791 میلادی یا همان قرن هجدهم دو مخترع به نام هایسامسون ماردان و جان ایزام هاوکینز تواستند مداد نوکی‌ای را طراحی و به بازار عرضه کنند که تقریبا مشابه آنچه که این روزها ما به عنوان اتود استفاده می‌کنیم بوده است اما پیشرفته ترین نوع مداد نوکی‌ها در سال 1915 میلادی توسط توکوجی هایاکاوا که یک فرد ژاپنی بود ساخته شد و به تولید انبوه رسید؛ اما این پایان کار توسعه مداد نوکی‌ها نبود چرا که در سال 1939 کارلوس کیران آمریکایی توانست مدادنوکی‌های متنوع در ضخامت های گوناگون طراحی و روانه بازار کند.

انواع مداد فشاری

مداد فشاری هم مانند دیگر لوازم تحریر تنوع بسیار زیادی در بازارهای امروزی دارد، برندهای متنوع، طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و ضخامت‌های مغزی متفاوت و کاربردی از عمده معیارهای قیمت گذاری بر این محصول است اما اگر بخواهیم اطلاعاتی در مورد قیمت اتود و محبوب ترین مدادنوکی های بازار به شما بدهیم باید در ادامه نیز ما را همراهی کنید.

مقایسه مداد چوبی با مداد نوکی

ویژگی بارز مدادنوکی‌ها بی‌نیازی آن‌ها از تراشیدن است، عمر طولانی و سهولت استفاده از دیگر مزایای مداد نوکی‌ها نسبت به مدادهای کلاسیک است.

مدادهای کلاسیک به صورت معمول بدنه آن‌ها از جنس چوب است و یا دسته دیگری از این مدادها که به نام مداد روزنامه‌ای نیز شناخته میشوند از انواع کاغذ باطله برای ساخت بدنه آن‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین قسمت یک مداد مغز آن است؛ در ابتدا برای ساخت مغز مداد از سرب استفاده میکردند سپس با شناخت گرافیت مغز مدادها از سرب به گرافیت تغییر داده شد. رایج ترین نوع مداد مشکی یا هر نوع مداد کلاسیک دیگری مدادی است با مغز گرافیت و بدنه چوبی.

 

آشنایی با درجه سختی مدادها

در هنگام خرید مداد با اصطلاحی به نام درجه سختی مواجه خواهید شد. مغز مدادها که از ترکیب گرافیت و خاک رس ساخته می‌شوند بر اساس نسبت ترکیب این دو ماده یعنی گرافیت و خاک رس درجه بندی میشوند. هر چه قدر میزان خاک رس کمتر باشد مغز مداد نرم‌تر یا به اصطلاح روان‌تر است. در حال حاضر مدادها با 16 درجه سختی در بازار به مشتریان عرضه میشود.

از متداول ترین علائم برای بیان درجه سختی یک مداد میتوان به:

  • B: از کلمه Black گرفته شده است که مدادهای B نرم هستند.
  • H: از کلمه Hard گرفته شده است که  به معنای سخت است.
  • HB : از کلمه Hard Black گرفته شده است که به معنی مشکی سخت است.
  • F: برای بیان درجه سختی کمتر مداد استفاده میشود.

اشاره کرد.

مغز مداد نوکی

همانطور که که پیش تر گفته شد اتودها نیز بر اساس ضخامت آن‌ها از یکدیگر جدا میشوند. مغز اتودها در ضخامت های 0.3 میلی متر ، 0.5 میلی متر، 0.7 میلی متر و 2 میلی متر وجود دارد  البته در این میان یک ضخامت 0.2 میلی متر نیز وجود دارد که از  آن به عنوان مداد تست زنی برای طراحی استفاده میشود.

مزایا و معایب مداد نوکی نسبت به مداد معمولی

مدادهای فشاری ابزاری هستند که به راحتی خراب نمیشوند و به صورت معمول یک اتود برای شما میتواند تا سال‌های سال استفاده داشته باشد اما گاهی اوقات نیز گرفتگی مجرا و اجزای یک مداد نوکی میتواند باعث از کار افتادن آن شود، شکستگی و آسیب قطعات یک مداد اتود نیز از دیگر دلایل از کار افتادن این محصول میتواند باشد. استفاده آسان بدون نیاز به داشتن تراش برای تیز کردن مغز اتود از ویژگی‌های خوب این محصول است و از آنجا که برای ساخت مدادهای معمولی از چوب درختان استفاده میشود عدم نیاز به قطع درختان برای ساخت اتود مهم ترین دلیل برای جایگزین کردن اتود به جای مداد معمولی است.

چگونه عمر استفاده از مداد فشاری را بیشتر کنیم:

  1. سعی کنید میزان فشار دست خود به بدنه اتود را در سطح اعتدال حفظ کنید.
  2. مراقب ارتفاع باشید! سقوط مدادنوکی از ارتفاع میتواند به بدنه آن آسیب وارد کند
  3. با مداد نوکی به میز یا دیوار ضربه نزنید
  4. اتود خود را در آب یا مایعات قرار ندهید
  5. در مجاورت با حرارت مداد نوکی را نگه ندارید

بهترین برند مداد نوکی

انواع و اقسام برندها اقدام به تولید مداد‌نوکی کرده‌اند. مداد نوکی برند لامی یکی از معروف ترین مداد نوکی هاست که برای طراحی استفاده میشود، لامی یک برند آلمانی است که با هدف رسیدگی به منابع اکولوژیکی،اقتصادی و اجتماعی فعالیت میکند.

c6a31f67-5df3-495a-a6e6-398a8dbd353b

مدادنوکی برند تومبو یکی از خوش دست‌ترین و سبک‌ترین اتودهای در حال حاضر است. تومبو یک برند ژاپنی است که محصولات مختلفی نیز روانه بازار میکند. از ویژگی‌های بارز اتود تومبو میتوان به سبک بودن آن اشاره کرد.

روترینگ از دیگر برندهای آلمانی است که در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای فنی از سال 1928 میلادی فعالیت میکند. کیفیت بالای ساخت محصولات روترینگ از جمله مداد نوکی روترینگ باعث محبوبیت این محصول در بین متقاضیان خرید شده است.

فابر کاستل نام آشنایی برای ما در حوزه لوازم تحریر است. این برند با تنوع بسیار زیاد محصولات  خود در کنار کیفیت آن‌ها توانسته برندی محبوب در بین خریدارن باشد. مداد نوکی‌های فابر کاستل برای هر نوع کاربری با هر ضخامتی به راحتی در بازار یافت میشود.

زبرا یک شرکت ژاپنی است که در سال 1981 میلادی در نیویورک آمریکا تاسیس شد. عمده محصولات تولیدی این شرکت در زمینه تولید لوازم طراحی مانند اتود، قلم، قلم مو، ماژیک و .... است. طراحی ارگونومیک اتود زبرا از مهم ترین شاخصه محبوبیت این محصول است.

استدلر از دیگر برندهای معروف در بازار جهانی و بازار ایران است. استدلر هم یک برند آلمانی است که در سال 1835 میلادی توسط جی.اس استدلر تاسیس شد. استدلر تنوع محصولی بسیار زیادی در حوزه طراحی و لوازم تحریر دارد علاوه بر تنوع، کیفیت بالای محصولات استدلر منجمله مداد فشاری آن از دلایل محبوبیت این برند در بازار خرید است.

برای خرید انواع مداد، مداد نوکی و لوازم تحریر می توانید به چی بخونم مراجعه و یک خرید مطمئن با تخفیف ویژه را تجربه کنید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسولیتی بابت آن ندارد . 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4bykdv