دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/06 21:44
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 21813

برای دریافت کد بورسی چه کار کنیم؟

اولین مرحله برای شروع معاملات در بازار بورس، ثبت نام و دریافت کد بورسی است. همان‌طور که می‌دانید، هر شخص به منظور انجام امور بانکی در بانک مورد نظر اقدام به افتتاح حساب می‌کند حال برای ورود به بازار بورس نیز باید کد بورسی دریافت کنید. در این مقاله قصد داریم به زبان ساده به تمام مراحل دریافت کد بورسی در بازار سرمایه اشاره کنیم. علاوه بر این، به فرایند ثبت نام و دریافت کد سجام هم خواهیم پرداخت. برای آشنایی با نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی در بازار سرمایه ایران، با این مقاله با همراه باشید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یک کد 8 بخشی است که سه بخش اول آن از مخفف نام خانوادگی شخص و پنج بخش بعدی از اعداد تصادفی تشکیل می شود. به عنوان اگر نام خانوادگی شما محمدی باشد،  کد بورسی صادر شده از جانب سازمان بورسی به این شکل خواهد بود: « محم12345 »

با این تفاسیر اگر قصد ورود به بازار بورس را دارید، باید در ابتدا برای ثبت نام و دریافت کد بورسی اقدام کنید. در حال حاضر فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی به دو شکل حضوری و آنلاین قابل انجام است و علاقه‌مندان می‌توانند در صورت نیاز به یکی از این دو روش برای ثبت نام و دریافت کد بورسی در شهر خود اقدام کنند. قبل از توضیح مراحل ثبت نام و دریافت کد بورسی، بهتر است ابتدا با مفهوم سجام و ثبت نام در سجام آشنا شوید.

کد سجام چیست؟

بر اساس قوانین و ضوابطی که از جانب سازمان بورس تدوین شده است، هر شخص برای ورود و شروع فعالیت در بازار سرمایه و انجام معاملات بورسی، در ابتدای امر باید در سامانه سجام ثبت نام کند. سامانه سجام به منظور یک پارچه‌سازی و ایجاد بانک اطلاعاتی در بازار سرمایه و همچنین شفاف‌سازی مشخصات سرمایه‌گذاران در در این بازار، راه اندازی شده است. برای ثبت‌ نام سجام می‌توانید در سامانه سجام به نشانی Sejam.ir اقدام کنید.

دقت داشته باشید که اگر هنوز کد بورسی دریافت نکرده‌اید، با ثبت نام در بعضی از کارگزاری‌ها مثل کارگزاری آگاه، می‌توانید به صورت رایگان در سجام ثبت نام کنید و دیگر نیازی به مراجعه و ثبت نام مستقیم در سایت سجام نیست. در ادامه این فرایند را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

روش‌های ثبت نام کد بورسی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، برای ثبت نام و دریافت کد بورسی می‌توانید به دو روش حضوری یا آنلاین اقدام کنید. در روش حضوری تمام افراد در شهر‌های خود می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان، فرآیند ثبت ‌نام و دریافت کد بورسی را انجام دهند. در نظر داشته باشید که اگر از یک کارگزاری خاص قصد دریافت کد بورسی دارید، حتما به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با همان کارگزاری مراجعه کنید.

در روش آنلاین شما نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری نخواهید داشت. در این روش با ورود به سامانه ثبت نام کد بورسی کارگزاری مورد نظر، می‌توانید فرآیند ثبت نام و دریافت کد معاملاتی خود را به انجام برسانید. به عنوان مثال اگر قصد دارید از کارگزاری آگاه کد بورسی دریافت کنید، باید به سامانه ثبت نام و دریافت کد بورسی کارگزاری آگاه به نشانی ex.agah.com مراجعه کنید. در این روش باید تمام مشخصات و اطلاعات هویتی، تحصیلی، بانکی و ... را به شکل دقیق در سامانه وارد کرده و به منظور احراز هویت وارد مراحل بعدی شوید. در بخش بعدی به صورت کامل به فرایند احراز هویت اشاره می‌کنیم.

نکته مهم: اگر هنوز در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اید، در نظر داشته باشید که یکی از مراحل ثبت نام کد بورسی در کارگزاری آگاه، «ثبت نام رایگان در سجام» است. با تایید مشخصات وارد شده در فرایند ثبت نام کد بورسی، ثبت نام سجام شما نیز تکمیل خواهد شد و دیگر نیازی به ثبت نام به صورت مستقیم در سایت سجام نیست.

احرازهویت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مراحل مهم و الزامی در ثبت نام و دریافت کد بورسی، مرحله احراز هویت به منظور راستی آزمایی هویتی سرمایه‌گذار است. در حال حاضر برای احراز هویت کد سجام یا کد بورسی می‌توانید به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و به صورت هم‌زمان، احراز هویت سجام و کد بورسی را با هم انجام دهید. در این مرحله باید مدارک هویتی اصلی خود (کارت ملی، شناسنامه) را به همراه داشته باشید.

همچنین برای سهولت در فرایند احراز هویت، می‌توانید به صورت غیر حضوری یا آنلاین اقدام کنید. بعضی از کارگزاری‌ها همانند کارگزاری آگاه امکان انجام مراحل احرازهویت غیرحضوری و آنلاین را برای تمام مشتریان خود در سرتاسر کشور فراهم کرده است. فقط دقت داشته باشید که برای شروع فعالیت در بازار سرمایه، انجام احراز هویت برای کد بورسی و سجام الزامی است و مادامی که این مرحله را به انجام نرسانده باشید، امکان انجام معاملات در بازار بورس را نخواهید داشت.

امکان دریافت چند کد بورسی برای یک شخص

درنظر داشته باشید که برای هر شخص (حقیقی، حقوقی) فقط یک مرتبه کد معاملاتی از جانب سازمان بورس صادر می‌شود. البته شایان ذکر است که شما در کارگزاری‌های مختلف می‌توانید ثبت‌ نام و به سامانه معاملاتی آن‌ها دسترسی داشته باشید و معاملات خود را در چندین کارگزاری مختلف، انجام دهید اما این امر به معنی داشتن چندی کد بورسی مختلف در بازار سرمایه نیست. پیشنهاد ما این است که تمام فعالیت‌های بورسی خود را از طریق یک کارگزاری برنامه‌ریزی و مدیریت کنید تا از تمام طرح‌ها و تسهیلات آن کارگزاری در راستای بهره‌مندی از تخفیفات مطلع شوید.

محدودیت‌های دریافت کد بورسی

در حال حاضر بر خلاف گذشته هیچ محدودیت سنی و تحصیلی یا مذهبی برای ثبت نام و دریافت کد آنلاین بورسی وجود ندارد. شما در هر نقطه از کشور می‌توانید با مراجعه به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان، فرآیند ثبت نام و دریافت کد بورسی خود را انجام دهید. همچنین تمام این مراحل به صورت آنلاین و غیر حضوری هم امکان‌پذیر است. در نظر داشته باشید که برای نوجوانان و کودکان (افراد زیر 18 سال) پدر به عنوان قیم قانونی باید فرآیندهای لازم در این زمینه را انجام دهد. در همین راستا برای دریافت کد بورسی دیگر نیازی به مدرک تحصیلی حداقل دیپلم یا سن قانونی بالای 18 سال نیست و هر فرد با هر سن و سطح تحصیل و مذهب می‌تواند برای دریافت کد بورسی اقدام کند.

کلام آخر

در این مقاله به فرآیند ثبت نام و دریافت کد بورسی به زبان ساده پرداختیم. یکی از گام‌های الزامی برای ورود به بازار سرمایه قبل از دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام یا به اصطلاح سجامی شدن است. در گام‌های بعدی می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. درنظر داشته باشید که هم کد سجام هم کد بورسی نیاز به مرحله احرازهویت دارند که شما برای این امر می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. همین‌طور می‌توانید از طریق احراز هویت آنلاین و غیرحضوری کد معاملاتی یا کد سجام هم بهره‌مند شوید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم برای یک تجربه شیرین در فرایند سرمایه‌گذاری، از طریق کارگزاری آگاه اقدام به ثبت نام و دریافت کد بورسی کنید. چرا که تمام این مراحل به صورت آنلاین و رایگان بوده و می‌توانید در این مرحله به راحتی در سجام هم ثبت نام کنید.

* مطلب فوق رپرتاژاگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4m8ygw