جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/20 20:20
حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان
کد خبر: 19754

جزییات افزایش حقوق بازنشستگان l حقوق بازنشستگان افزایش یافت

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیات امنای تامین اجتماعی به تصویب رسیده است و در ایستگاه پایانی قرار دارد. جلسه هیات دولت فردا چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و موضوعات مهمی در آن مطرح خواهد شد. هرچند واریز و پرداخت مستمری بازنشستگان از امروز آغاز شده است در تازه‌ترین اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی، در صورت تصویب افزایش حقوق بازنشستگان، معوقات در روز‌های پایانی اردیبهشت پرداخت خواهد شد.
 افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیات امنای  سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسیده است و در ایستگاه پایانی قرار دارد. جلسه هیات دولت  امروز  چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 برگزار خواهد شد و موضوعات مهمی از جمله  حقوق بازنشستگان در آن مطرح خواهد شد. هرچند واریز و پرداخت  حقوق بازنشستگان از امروز آغاز شده است در تازه‌ترین اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی، در صورت تصویب افزایش حقوق بازنشستگان در جلسه هیات دولت ، معوقات و مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان در روز‌های پایانی اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

عبدالملکی وزیر کار ، رفاه و تعاون اجتماعی با اشاره به اینکه سالی یک بار حقوق بازنشستگی توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی تصویب و به هیات دولت ارسال می‌شود گفت: این حقوق بر اساس مصوبات شورای عالی کار بوده که هیات مدیره تامین اجتماعی تصویب کرده است و بودجه آن در سازمان تامین اجتماعی دیده شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امسال افزایش مستمری بازنشستگان به هایت وزیران ارسال شده است که یک جلسه در کمیسیون مطرح شده است و یک جلسه دیگر نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد نتیجه بحث در کمیسیون‌ها به صحن هیات وزیران منتقل و تصمیم گیری می‌شود. ضمن اینکه دولت موضوعات فوری بسیاری خواهد داشت که تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت ماه این امر محقق شود چرا که دولت نیز پیگیر است.

وی تاکید کرد: معوقات بازنشستگان از ابتدای فروردین ماه لحاظ و در حقوق خردادماه واریز می‌شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جامعه بازنشستگی قشر مهم هستند که برای رفاه آن‌ها تلاش می‌کنیم گفت: بازنشستگان کارگری چهار میلیون نفر و بازنشستگان کشور یک میلیون و 700 هزار نفر هستند که اقداماتی برای رفاه بازنشستگان در نظر گرفته شده است، حق بیمه سهم بیمه پرداز برای بیمه تکمیلی که پیش از این 30 درصد بود به 50 درصد رسیده است که سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

وی، بهبود شرایط درمانی، افزایش 40 درصدی وام قرض الحسنه، پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان، خرید اقساطی از فروشگاه را از مهمترین اقدامات برای بازنشستگان عنوان کرد.

واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین بازنشستگان تأمین اجتماعی در دو نوبت

به منظور پرداخت به‌موقع مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، پرداخت مستمری اردیبهشت ماه از امروز (سه‌شنبه 20) آغاز شده و به محض تصویب افزایش مستمری امسال در هیأت دولت و ابلاغ به سازمان، مابه‌التفاوت افزایش این ماه در دو روز پایانی اردیبهشت پرداخت می‌شود.

 مطابق اطلاع‌رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران در سال 1401 بر اساس مواد 96 و 111 قانون تأمین‌اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه آغاز و واریز می‌شود؛ به همین دلیل در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شده و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

به عدم تصویبِ «افزایش مستمری بازنشستگان» در هیات دولت معترضیم

علیرغم آنچه بازنشستگان انتظار داشتند، هیات دولت در نشستِ یکشنبه هجدهم اردیبهشت، تصویب نهاییِ افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را در دستور کار قرار نداد و این در حالیست که از شامگاه هفدهم اردیبهشت، فیش‌های حقوقی مستمری‌بگیران سازمان بدون اعمال افزایش و اضافات سال جدید در سامانه‌ی مربوطه قرار گرفته است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: باید وزیر کار به این سوال پاسخ بدهد که چرا افزایش مستمری بازنشستگان در نشست دیروز هیات دولت تصویب نشد؛ آیا مساله‌ای مهم‌تر از افزایش حقوق چند میلیون بازنشسته‌ی کارگری وجود دارد؛ چرا وزیر کار نتواسته هیات دولت را مجاب کند که تصویب و ابلاغ افزایش مستمری‌ها را در اولویت قرار دهند و روز گذشته به سرانجام برسانند.

او با بیان اینکه «بی‌توجهی و نادیده گرفتن خواسته‌های بازنشستگان توسط وزارت کار، جای انتقاد بسیار دارد» ادامه می‌دهد: هیات دولت در هر هفته دو نشست دارد، یکی یکشنبه و دیگری چهارشنبه؛ فعلاً ناگزیریم تا آخر هفته و نشست چهارشنبه صبر کنیم؛ اما اگر تا پایان هفته افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تصویب و ابلاغ نشود، اطمینان داشته باشند که بازنشستگان ناراضی خواهند شد؛ همه مقامات قول داده‌اند افزایش حقوق از اردیبهشت اعمال می‌شود و حالا این تعلل و تاخیر را نمی‌توانیم بپذیریم.

به گفته صادقی، دولت باید متوجه اهمیت موضوع باشد و به گونه‌ای رفتار نکند که بازنشستگان کارگری که امروز در تامین نیاز‌های اولیه زندگی درمانده‌اند، بیش از این مایوس شوند.

او تاکید می‌کند: آخرین مهلت تا پایان هفته است؛ اگر قرار است افزایش حقوق به ماه اردیبهشت برسد، باید در نشست چهارشنبه حتماً مصوبه سازمان تصویب شود.

صادقی در پایان می‌گوید: بازنشستگان از فیش‌های حقوقی که مبلغ آن مشابه فروردین ماه است، ناراضی هستند؛ دولت هرچه سریعتر افزایش مستمری‌ها را ابلاغ کند تا سازمان به سرعت احکام حقوقی جدید را صادر نماید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4by9ne