پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/13 20:18
سهام عدالت | سود سهام عدالت | اخبار سهام عدالت
کد خبر: 19626

سهام عدالت | پس سود سهام عدالت جدید چه شد

بر اساس اعلام سازمان بورس قرار است ظرف روزهای آینده سودهای رسوب شده سهامداران پرداخت شود. به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند میزان اعتماد و گردش نقدینگی در بازار را افزایش دهد. این خبر این تصور را در میان برخی ایجاد کرده که قرار است سود جدیدی به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

سهام عدالت: 22 اسفندماه ١4٠٠، پرداخت 25هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های گذشته به حساب حدود 45 میلیون نفر از دارندگان این سهام به پایان رسید و افرادی که دارای پرتفوی 492 هزار تومانی سهام عدالت بودند، 5٣٢هزار تومان و دارندگان پرتفوی 5٣٢هزار تومانی، 5٧5هزار تومان سود دریافت کردند. با این وجود، برخی از مشمولان سهام عدالت به دلیل وجود موانعی از جمله شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت، قادر به دریافت سود نشدند.

سهام عدالت: ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کلید خورد. این اخباری است که منجر به کنجکاوی جاماندگان سهام عدالت شده است.

در چند سال اخیر بحث پرداخت سود مجامع به یک معضل برای سهامداران تبدیل شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. در این مدت، برخی از شرکت‌ها زیر بار پرداخت سود از طریق سامانه سجام نرفته و پرداخت سود را به ارسال اطلاعات و یا مراجعه حضوری سهامداران به بانک‌ها منوط کرده‌اند.

برخی از سهامداران خردی که سود دریافتی آنها از مجامع گاهی حتی به 100 هزار تومان هم نمی‌رسد، ترجیح می‌دهند از خیر این مبلغ بگذرند. در نهایت این سود در حساب شرکت باقی می‌ماند.

بر همین اساس سازمان بورس در ماه‌های اخیر شرکت‌ها را به پرداخت سود مجامع از طریق سامانه سجام ملزم کرد. حالا با نزدیک شدن به عید سعید فطر، قرار است سودهای رسوب شده سهامداران به حساب آنها واریز شود.

اما آیا سود سهام عدالت هم همزمان با سودهای رسوب‌شده پرداخت می‌شود؟ پیگیری‌ رسانه ها نشان می‌دهد که پرداخت سودهای رسوب شده ربطی به سود سهام عدالت ندارد و احتمالا تا چند ماه دیگر سود سهام عدالت پرداخت شود. بر این اساس در این دوره سودی برای دارندگان سهام عدالت واریز نمی‌شود.

توضیح بیشتر اینکه  بر اساس اطلاعیه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شده است از چهارشنبه این هفته(14 اردیبهشت) مقارن با روز عید سعید فطر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق شرکت‌ها و استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران، امکان پرداخت مطالبات سنوات قبل سهامداران را فراهم کند.

بر این اساس تمامی ناشرانی که سود سنوات گذشته سهامداران را به دلایل مختلف از جمله عدم اعلام شماره حساب سهامدار، عدم مراجعه سهامدار به بانک، سجامی نبودن و سایر موارد پرداخت نکردند، باید از تاریخ اعلام شده فوق با هماهنگی سمات نسبت به پراخت سود سنوات گذشته سهامداران اقدام کنند و نتیجه اقدامات را در سامانه کدال منتشر کنند.

در این زمینه قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار داشت: با توجه به الزام قانون بودجه سال 1401، همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف هستند تا توزیع سود تقسیمی مصوب مجمع سال جاری را با هماهنگی‌های از قبل انجام شده با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از طریق سامانه توزیع سود به حساب سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده اند، واریز کنند.

غلامرضا ابوترابی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید مسایلی مورد توجه قرار بگیرد تا در نهایت این تصمیم به مرحله اجرا برسد، اظهار داشت: شرکت سپرده گذاری مرکزی تا قبل از الزام قانونی شرکت‌ها برای پرداخت سود مصوب مجمع عمومی عادی ِآنها از طریق سامانه توزیع سود، طی سالهای 1399 و 1400 به درخواست ناشرین اقدام به پرداخت سود به حساب سهامداران حقیقی کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27q6qn