پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/06 20:35
رپورتاژ آگهی/
کد خبر: 19518

خاک کاتالیزور چیست و چه مصارفی دارد؟

کاتالیست یا کاتالیروز چیست و چرا این خاک ارزشمند بوده و چه کاربردی دارد؟ قیمت خاک کاتالیزور کیلویی چنده؟ برای اینکه جواب این سؤالات رو بدانید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

کاتالیزور یکی از قطعات مهم در خودروها است که در بسیاری از کشورها جزو قطعات اجباری است که برای جلوگیری از آلودگی هوا باید بر روی خودروها نصب شده باشند. یک مبدل کاتالیزوری از محفظه ای به نام کاتالیزور برای تبدیل ترکیبات مضر گازهای خروجی موتور به گازهای ایمن مانند بخار استفاده می کند. این ماده برای تقسیم مولکول‌های ناایمن در گازهایی که خودرو تولید می‌کند قبل از رها شدن در هوا کار می‌کند.

اگرچه این دستگاه‌ها عمدتاً در سیستم‌های اگزوز خودروها استفاده می‌شوند، اما در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لیفتراک‌ها، تجهیزات معدنی، مجموعه‌های ژنراتور، لوکوموتیوها، موتورسیکلت‌ها، هواپیماها و سایر دستگاه‌های مجهز به موتور نیز اصلاح شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها همچنین در برخی از اجاق های چوبی برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می شوند.

این کاتالیزورها با توجه به نوع خودرو عمر مفیدی دارند، اما بعد از مدتی فرسوده می‌شوند که در این صورت باید تعویض یا تعمیر گردند که میانگین عمر آن‌ها نباید بیشتر از 5 سال باشد. در صورت تعمیر کاتالیزور، ضایعاتی استخراج می‌شوند که به‌عنوان ضایعات خاک کاتالیزور شناخته می‌شوند و شامل فلزهای گران‌بهایی هست.

کاتالیزور خودرو از چه چیزی تشکیل شده است؟

2

 پایه کاتالیزور به شکل لانه‌زنبوری سرامیکی یا فلزی است که با پوشش آلیاژ پلاتین-پالادیوم پوشانده شده است. با توجه به ساختار لانه‌زنبوری، سطح تماس گازهای خروجی و سطحی که لایه کاتالیزوری روی آن اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد. سپس یک واکنش اکسیدکننده مونوکسید کربن و یک هیدروکربن در یک کاتالیزور انجام می‌شود و در نتیجه، مواد نسبتاً بی‌ضرر نیتروژن و دی‌اکسید کربن از اگزوز خارج می‌شوند.

تجزیه هیدروکربن‌های پلاتین و پالادیوم به بخار آب و دی‌اکسید کربن را فراهم می‌کند. همچنین رودیوم اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن را به نیتروژن و دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کند.

چرا به کاتالیزور در ماشین نیاز داریم؟

همان‌طور که مشخص است ماشین‌ها علاوه بر اینکه زندگی ما را آسان می‌کند، برای مردم و طبیعت  نیز ضررهای غیرقابل‌انکاری رادارند. گازهای خروجی از اگزوزها به سلامت انسان و محیط‌زیست آسیب جدی وارد می‌کنند و باعث آلودگی هوا می‌شود. مبدل‌های کاتالیزوری تقریباً 45 سال است که برای جلوگیری از این گازهای منتشر شده در جو استفاده می‌شوند.

مبدل‌های کاتالیزوری حاوی فلزات گران‌بها شامل پلاتین، پالادیوم و فلزات گران‌بهای رودیوم هستند که دارای ارزش اقتصادی می باشند. با توجه به مجموع فلزات گران‌بها که از سال 1975 در مبدل‌های کاتالیزوری در خودروها استفاده شده، این مقدار به‌طور قابل‌توجهی بیشتر شده است. بااین‌حال، آن‌ها باید ازنظر زیست‌محیطی، تجاری و اقتصادی بازیافت شوند.

ارزش فلزات گران‌بها چقدر است؟

مبدل‌های کاتالیزوری دارای ارزش اقتصادی خوبی هستند، زیرا حاوی فلزات گران‌بها هستند. این دلیل اصلی خریدوفروش آن‌ها به‌عنوان گران‌ترین ضایعات کاتالیزوری است. زیرا حاوی رودیوم، پالادیوم و پلاتین است که از جمله گران‌بهاترین فلزات به شمار می روند.

ارزش این فلزات به نرخ مبادلات جهانی بستگی دارد و با یادگیری استخراج این فلزات می توانید درآمد شگفت انگیزی داشته باشید. بازیافت آنلاین افراد بی شماری را برای این کار آموزش داده است و آنها هم اکنون در انی عرصه فعالیت دارند. اگر در این زمینه آموزشی ندارید و نمی دانید فرایند کار چگونه است می توانید با این شرکت ارتباط بگیرید.

قیمت ضایعات خاک کاتالیزور

قیمت ضایعات خاک کاتالیست بر اساس قیمت فعلی عناصر تشکیل‌دهنده آن محاسبه می‌شود. از طرفی مواد و عناصر به‌کاررفته در ساخت این مبدل‌ها به عوامل مختلفی ازجمله ایرانی یا خارجی بودن خودرو و یا مدل خودرو بستگی دارد. اما کارشناسان این حوزه می‌دانند که کاتالیزورهای خودروهای خارجی کیفیت بهتر و قیمت بیشتری دارند.

چرا استخراج پالادیوم از کاتالیست انجام می‌شود؟

پالادیوم به‌عنوان مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود که تا 90٪ از گازهای مضر خروجی از اگزوز خودرو (هیدروکربن‌ها، مونوکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن) را به مواد کمتر مضر (نیتروژن، دی‌اکسید کربن و بخارآب) تبدیل می‌کند.

چرا از پلاتین و رودیوم به‌عنوان کاتالیزور استفاده می‌شود؟

پلاتین و پالادیوم فلزاتی هستند که به‌عنوان «کاتالیزور اکسیداسیون» شناخته می‌شوند. این‌ها هیدروکربن‌ها را به آب و مونوکسید کربن را به دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کنند. پالادیوم، که همراه با رودیوم استفاده می‌شود، به‌عنوان یک کاتالیزور احیا نیز شناخته می‌شود که NOx را به ترکیبات نیتروژن کمتر سمی، نیتروژن عنصری و اکسیژن تبدیل می‌کند.

خاک کاتالیزور طلا دارد؟

مبدل‌های کاتالیزوری حاوی پلاتین، رودیوم و پالادیوم هستند. بااین‌حال، طلا در مبدل‌های کاتالیزوری وجود ندارد.

بازیافت کاتالیزورها

فرایند بازیافت بسیار مهم است و استفاده و داشتن فرآیند صحیح، ماشین‌آلات مناسب، سیستم‌های باکیفیت بالا و گروه قابل‌اعتماد مهم‌تر هستند. همچنین در طول فرآیند، گازهای زائد و اسیدهای زائد وجود خواهد داشت، که گروه صنعتی بازیافت آنلاین که یکی از بهترین خریداران ضایعات کاتالیزور و خاک کاتالیزور است برای حل این مشکل راه‌حل‌های خود را دارند.

تنها چیزی که باید فکر کنید این است که فروش این ضایعات به این گروه چقدر سودآوری برای شما خواهد داشت و این مجموعه خرید ضایعات کاتالیزور را انجام می‌دهد.

برای اطلاع از قیمت خاک کاتالیزور می‌توانید با کارشناسان این شرکت در این زمینه تماس بگیرید و اگر کاتالیست ضایعاتی برای فروش دارید با قیمت روز و مناسب آن‌ها را از شما خریداری می‌کند و فقط کافی است با آنها تماس بگیرید تا شمارا در این زمینه راهنمایی کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rap9z