جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/03/25 15:16
کد خبر: 16377

تورم زمین تک‌رقمی شد

زمینه مناسب «ریزش بیشتر قیمت مسکن» در پایتخت فراهم شد. آخرین نبض قیمت «ملک کلنگی» در تهران، از سقوط تورم فصلی زمین مسکونی در زمستان ۹۹ حکایت دارد.

 نرخ رشد قیمت زمین پس از ۴ فصل صعود تند، سرانجام تک‌رقمی شده که از تغییر وضعیت در بازار بالادست ساخت‌و‌ساز خبر می‌دهد. سازنده‌ها در مواجهه با فازپساجهش، دغدغه تورم زمین را داشتند و آن را مانع تغییر فاز مسکن می‌دانستند. با این حال، خروج تقاضای غیرمصرفی از بازار زمین، بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

 

نبض کاهشی معاملات زمین‌‌های مسکونی در شهر تهران، همزمان با بازگشایی قفل ذهنی سرمایه‌گذاران ساختمانی و سازنده‌ها در مقابل جریان تخلیه حباب قیمت مسکن، دو پیام نامرئی و البته مهم را به بازار املاک پایتخت مخابره می‌کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، براساس آمارهای رسمی، ابرحباب قیمت زمین که پاییز سال گذشته همزمان با کاهش انتظارات تورمی تحت تاثیر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در مسیر تخلیه قرار گرفته بود، مسیر تخلیه حباب را در زمستان ۹۹ نیز ادامه داد.

 

شیب تورمی در بازار معاملات زمین که از پاییز سال گذشته با کاهش سرعت رشد قیمت زمین به یک‌دوم تورم فصلی تابستانی در این بازار رسیده بود، در پاییز نیز روند کاهشی خود را ادامه داد و این جریان، منجر به تغییر مسیر تورم فصلی در بازار زمین در فصل پایانی سال گذشته نسبت به یک‌سال قبل از آن شد. روند تورم فصلی در بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی به عنوان پرهزینه‌ترین جزء ساخت‌وسازهای پایتخت در حالی از زمستان سال ۹۸ صعودی شده بود که در زمستان ۹۹ تک‌رقمی شد. تابستان ۹۸ تورم فصلی در بازار معاملات زمین معادل ۱۰ درصد بود.

 

این میزان در پاییز ۹۸ به صفر رسید، اما در زمستان ۹۸ مجددا روند صعودی به خود گرفت و معادل ۱۱ درصد نسبت به پاییز ۹۸ رقم خورد. التهاب در بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی به لحاظ سرعت رشد قیمت، در سال ۹۸ خود را نشان داد. در حالی‌که از سال ۹۷ در شهر تهران آغاز شده بود. در بهار ۹۹ تورم فصلی زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران به ۲۳ درصد رسید اما در تابستان با ادامه التهاب در بازار زمین و شدت گرفتن سرعت رشد قیمت در این بازار تورم فصلی ۳۶ درصدی رقم خورد. در پاییز ۹۹ تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نه تنها بازار مسکن تحت‌تاثیر قرار گرفته و تورم مسکن در اوایل زمستان مسیر کاهشی به خود گرفت بلکه در بازار معاملات زمین نیز سرعت رشد قیمت زمین در مقایسه با تابستان نصف شد. تورم فصلی زمین در پاییز ۹۹ معادل ۶/ ۱۸ درصد به ثبت رسید که تقریبا معادل نصف تورم فصلی زمین در یک فصل قبل یعنی تابستان ۹۹ بود.

 

اما در زمستان ۹۹ بعد از گذشت دوره التهاب یکساله در بازار معاملات زمین، تورم زمین تک‌رقمی شد و به ۸درصد سقوط کرد. این موضوع منجر به افزایش سرعت سقوط تورم فصلی در بازار زمین نسبت به یک فصل گذشته شد؛ چرا که تورم فصلی در بازار زمین در این فصل بیش از دو برابر در مقایسه با سرعت رشد قیمت زمین در پاییز ۹۹ افت کرد. زمستان سال ۹۹، میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران به ۴۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید. حجم معاملات در بازار زمین نیز در مقایسه با یک فصل قبل -پاییز ۹۹- معادل ۶/ ۱۴ درصد و در مقایسه با زمستان سال ۹۸ برابر با ۵۶ درصد افت کرد. این روند کاهشی در بازار معاملات زمین و در سطح تقاضا برای خرید زمین به افت شدید تقاضای سرمایه‌ای در غیاب تقاضای مصرفی برای خرید زمین از سوی سازنده‌ها در زمستان سال گذشته برمی‌گردد. شرایطی که در بازار معاملات زمین چه به لحاظ قیمت و افت تورم فصلی و چه به لحاظ کاهش حجم معاملات خرید وفروش در زمستان سال گذشته رقم خورد، دست‌کم دو پیام مهم و نامرئی را به بازار مسکن مخابره می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2aym8l