دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/30 03:20
کد خبر: 15152

شرط عجیب برای وام ازدواج 100 میلیون تومانی! + جزئیات

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، بناست رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان و کف آن ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، بناست رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان و کف آن ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است. وام ۱۰۰ میلیونی اما به کدام زوجین تعلق می گیرد؟

مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای وام ازدواج در سال 1400، اظهار داشت: دو رقم پیشنهادی برای وام ازدواج در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است که طبق آن برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال، وام ازدواج برای هر یک از زوجین 100 میلیون تومان باشد.

وی با تأکید براینکه کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وام ازدواج برای سایر زوجین که شرایط سنی فوق را ندارند، 70 میلیون تومان باشد، گفت: عملاً سقف وام ازدواج 100 میلیون تومان شده است؛ ممکن است اگر زوجین شرایط سنی را داشته باشند جمعاً 200 میلیون تومان وام ازدواج بگیرند یا اگر یکی از زوجین شرایط سنی را داشت جمع وام ازدواج آنها 170 میلیون تومان شود. کف وام ازدواج نیز برای زوجین 140 میلیون تومان تعیین شده است.

طبق قانون بودجه، در سال 99 وام ازدواج برای هر یک از زوجین 50 میلیون تومان (جمعاً 100 میلیون تومان) بود.//تسنیم

 

6georginagio

 

سال گذشته ۱۰ هزار فرد بالای ۵۰ سال وام ازدواج گرفتند

این مرکز در پژوهشی در خصوص تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و افزایش سقف آن در قانون بودجه سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان برای زوجین (هر نفر ۵۰ میلیون تومان) آورده است: دولت در لایحه‌ای که برای بودجه سال جاری به مجلس ارائه داد، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته بود که در کمیسیون تلفیق و شورای نگهبان، به نفری ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

در این پژوهش با انتقاد از افزایش سقف تسهیلات ازدواج در کمیسیون تلفیق، آمده است: این اقدام سبب می‌شود تا بانک‌ها به دلیل بی میلی به اعطای تسهیلات قرض الحسنه، سخت گیری بیشتری در اعطای این وام به زوجین داشته باشند.

به نحوی که در سال ۹۸ تا پایان دی‌ماه،  تنها ۸۱ درصد متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شده بودند. درحالی که در سال ۹۷ دراین بازه زمانی، ضریب موفقیت دریافت تسهیلات ازدواج، ۹۴ درصد بوده است.

همچنین در این پژوهش، خواسته شده تا با توجه به بند الف تبصره ۱۶ مصوبه کمیسیون تلفیق (قانون بودجه سالجاری) که درآن هدف از اعطای تسهیلات ازدواج، ترویج ازدواج جوانان اعلام شده، سقف سنی برای دریافت کنندگان این تسهیلات تعیین شود. به ویژه که در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۹ هزار و ۸۶۲ فرد بالای ۵۰ سال و ۳۳ هزار و ۲۹۷ فرد بالای ۴۰ سال از تسهیلات ازدواج استفاده کرده اند.

از سوی دیگر افزایش سنواتی سقف وام ازدواج سبب شده تا هم سن ازدواج افزایش یابد و هم موالید در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ معادل ۸ درصد کاهش یافته و خانوارهای تک فرزند نیز در سال ۹۷ نسبت به سرشماری سال ۹۵، افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد.

  «محمدمهدی تندگویان» معاون امور ساماندهی جوانان در وزارت ورزش و جوانان سال گذشته ازپرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج توسط دولت خبر داد و گفت: امسال دولت با وجود تمامی مشکلات مالی و اعتباری سال ۹۸ توانست از طریق شبکه بانکی کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به متقاضیان پرداخت کند که این امر از آمار ثبت ازدواج به بیش از یک میلیون نفر در سال حکایت دارد.

وی با بیان این که دیگر جوانی در نوبت دریافت وام ازدواج نمی ماند، ابراز امیدواری کرد که این روند در سال آتی نیر تداوم یابد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399kbo