پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/21 02:41
کد خبر: 13874

۶ عرضه اولیه در راه بورس+ جزئیات

معاون امور ناشران شرکت بورس گفت: در حال حاضر ۶ شرکت در بازار دوم بورس تهران درج نماد شده و در مرحله عرضه اولیه قرار دارند.

معاون امور ناشران شرکت بورس گفت: در حال حاضر ۶ شرکت در بازار دوم بورس تهران درج نماد شده و در مرحله عرضه اولیه قرار دارند.

 

به گزرش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اگرچه در مورد عرضه اولیه شرکت‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و هیچ تصمیم قطعی درخصوص این عرضه‌ها صورت نگرفته؛ اما مجید نوروزی معاون امور ناشران شرکت بورس در‌باره علت توقف عرضه‌های اولیه می‌گوید: علت عدم عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها، بخشی به دلیل نیاز به تکمیل برخی اقدامات از سوی شرکت‌ها و بخش دیگر ناشی از فضای هیجانی فعلی حاکم بر بازار سرمایه است.

از این رو عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در روزهایی که بازار در وضعیت نرمال و به دور از هیجان به سر ببرد با استقبال مناسب‌تری مواجه می‌شود. این مقام مسوول در پاسخ به اینکه آیا درخواستی از سوی شرکت‌ها برای عرضه در بازار سهام ارسال شده یا نه اظهار می‌کند: در حال حاضر ۶ شرکت در بازار دوم بورس تهران درج نماد شده و در مرحله عرضه اولیه قرار دارند. 

در حال حاضر نیز فرآیند پذیرش و درج نماد شرکت های جدید متوقف نشده و از ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ تا کنون بالغ بر ۴۲ شرکت در بورس تهران پذیرفته شده و ۳۱ شرکت نیز درج نماد شده اند. علاوه بر این پرونده‌ بالغ بر ۶۰ شرکت نیز به منظور طرح در جلسه هیات پذیرش در حال تکمیل مدارک و بررسی است.

مجید نوروزی در ادامه خاطرنشان می‌کند: سهام شرکت‌ها پس از درج نماد در بورس تهران، با انجام مجموعه اقداماتی از قبیل اخذ توکن و بارگذاری صورت‌های مالی، اطلاعات فعالیت و... در تارنمای اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار (کدال)، ارائه گزارش ارزش‌گذاری، تعیین بازارگردان، سپرده کردن سهام و... آماده عرضه اولیه می‌شوند.

 

6 عرضه اولیه بورسی

معاون امور ناشران شرکت بورس درخصوص شرکت‌هایی که آماده عرضه در بازار سهام هستند بیان می‌کند: در حال حاضر سهام ۶ شرکت بزرگ و متوسط در بازار دوم بورس تهران درج شده ودر مرحله عرضه اولیه هستند. این شرکت ها عبارتند از: شرکت صنعت غذایی کوروش (سرمایه ۳.۰۰۰ میلیارد ریال)، شرکت تأمین سرمایه تمدن (سرمایه ۵.۵۰۰ میلیارد ریال)، شرکت سپید ماکیان (سرمایه ۱.۰۰۵ میلیارد ریال)، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (سرمایه ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال)، شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار (سرمایه ۲.۳۰۰ میلیارد ریال) و شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (سرمایه ۳.۵۰۰ میلیارد ریال).

در همه زمان می‌توان عرضه اولیه انجام داد، به شرط آنکه عرضه جذابیت لازم را برای خریداران داشته باشد. تکمیل بودن مدارک و مستندات، به ویژه افشای اطلاعات روی تارنمای کدال و بدون ابهام بودن گزارش ارزش‌گذاری سهام شرکت از جمله شرایط لازم برای عرضه اولیه سهام شرکت ها است. 

 

 

منبع: اقتصادنیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qldd