پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/27 02:56
کد خبر: 11505

نرخ تورم عربستان ۱۲ برابر شد

​نرخ تورم بزرگترین اقتصاد عربی به طرز عجیبی افزایش یافت.

متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه ژوییه به ۶.۱ درصد رسید که ۵.۶ درصد بیشتر از رقم بازه مشابه منتهی به ماه قبل و بالاترین تورم ثبت شده از ماه اوت سال ۲۰۱۰ در این کشور بوده است.

 در بین بخشهای مختلف، بیشترین تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۴.۳ درصد بوده است و پس از این بخش، لوازم منزل با ۸.۵ درصد و حمل و نقل با ۷.۳ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آب و برق با ۰.۲ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با ۴.۹ درصد قرار دارند.

جسون تووی- کارشناس بازارهای نوظهور در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان روندی صعودی را تجربه می کند که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه ها و تمایل مردم برای ذخیره سازی گسترده این اقلام است. انتظار داریم که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم به سرعت افزایشی شود.

با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده است از ابتدای ماه ژوییه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید.

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در ماه ژوییه ۰.۴ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۴۶ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.

 

 

منبع: ایسنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2anjl3