پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/10 03:18
کد خبر: 11021

کدام خودرو قرار بود جایگزین پیکان شود؟ /مقایسه مشخصات فنی رانا و ۲۰۶ صندوق‌دار

رانا خودرویی برگرفته از پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده است. این خودرو بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی به شمار می‌رود و متقاضیان خاص خود را هم دارد.

یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، رانا و ۲۰۶ است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.

رانا خودرویی برگرفته از پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده است. این خودرو بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی به شمار می‌رود و متقاضیان خاص خود را هم دارد. ساختار بدنه رانا همانند پژو ۲۰۶ صندوقدار از نوع سه محفظه ساخته شده است.

بدنه این خودرو ملی از ورق‌های فولادی فرم داده شده ساخته شده که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت ۰٫۷ تا ۲٫۵ میلی‌متر است.

اصولا در ساخت این خودرو از ورق‌های فولادی با استحکام بالایی استفاده شده و بیشترین کاربرد آن برای اجزایی بوده که مقدار تنش آن‌ها بسیار زیاد است. بیشترین کاربرد فولاد در تکیه گاه‌های سازه‌ای جلو یا رام موتور است که این امر باعث استحکام بیشتر و هم کاهش وزن حدود ۵۰ درصد برای دستیابی به ورق‌های معمول می‌شود که برای مقاومت در برابر تنش‌های مشابه و شدید می‌بایست ضخامتی دو برابر آنچه گفته شده داشته باشند.

گفتنی است که این خودرو ملی ابتدا قرار بود به عنوان جایگزین پیکان، تحت عنوان پروژه «نیو پیکان» طراحی شود، اما بعد از عرضه پژو ۲۰۶ صندوقدار این خودرو برای مدتی مسکوت ماند و در نهایت در سال ۱۳۹۱ رانا جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر پژو ۲۰۶ اس‌دی شد.

مشخصات فنی رانا:

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1600 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 12 ثانیه
حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت
وزن 1109 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4292 طول - 1655 عرض - 1456 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2441 میلیمتر

مصرف سوخت و استاندارد:

مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4

تجهیزات و امکانات:

ترمز و پایداری ترمز ضد قفل ABS و EBD, ترمز جلو دیسکی, ترمز عقب دیسکی
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو
سیستم صوتی سیستم صوتی CD خوان - بلندگوهای جلو
دیگر تجهیزات فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق - تنظیم آیینه های جانبی برقی - آینه آرایش روی آفتابگیر - شیشه بالابر درهای جلو برقی و عقب دستی - ایموبیلایزر - سیستم عیب یابی هوشمند (مولتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - رینگ فولادی 14 اینچ - صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق - گیربکس 5 دنده دستی

خودرو بعدی ۲۰۶ است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ۲۰۶ در ۲ نوع صندوقدار و هاچبک به بازار عرضه می‌شود و جزو خودرو‌های پرفروش به شمار می‌رود. ۲۰۶ صندوقدار خودرویی دلنشین و خانوادگی است که افراد زیادی علاقه به داشتن آن دارند.

از خصوصیات این خودرو می‌توان به حجم موتور بالای آن اشاره کرد؛ علاوه بر این مصرف سوخت مناسب، قدرت و شتاب بالا از دیگر ویژگی های این خودرو فوق العاده است. در جدول زیر می توانید مشخصات این خودرو جذاب را ببینید.

 

kbKarsbPZd0Q

مشخصات فنی ۲۰۶ صندوقدار: 

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1587 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 11.4 ثانیه
حداکثر سرعت 193 کیلومتر در ساعت
وزن 1086 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4187 طول - 1655 عرض - 1456 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2441 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها:

مصرف سوخت داخل شهر 6.6  لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2 - گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت  

تجهیزات و امکانات:

ترمز و پایداری ABS - EBD - EBA - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی توپر
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی بلندگوی درهای جلو و عقب - تیوتر جلو - پخش CD با کنترل پشت فرمان
دیگر تجهیزات چراغ مه شکن جلو و عقب - قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو - آیینه‌های جانبی برقی - دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی - قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی - سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع - سیستم تهویه اتوماتیک (HVAC)- صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی - پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع - دماسنج روی داشبورد - چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک - سیستم تنظیم سرعت برف پاک‌کن با سرعت خودرو

کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xrel2