پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/19 14:28
کد خبر: 10383

پیش بینی بازار بورس در هفته آینده

سیاست‌های حمایتی بازار سهام مانند عرضه اولیه و اظهارات حمایتی از سوی مقامات دولتی همچون رئیس جمهور از بورس همچنان ادامه دارد. شیوع کرونا و رشد مثبت دیگر بازارها هم همچنان تداوم دارد. آیا شاخص بورس به روند صعودی خود ادامه می‌دهد

بورس | حسن روحانی، رئیس جمهوری گفته است: تمامی دستگاه‌های دولتی طبق ضوابط و مقررات اعلام شده، موظف به عرضه سهام شرکت‌های خود در بورس هستند. هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند و رشد شاخص‌های بورس باید طبق پایه‌های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود.

این اظهارات رئیس جمهور در حمایت از بازار سهام درحالیست که پیش از این نیز او سخنان مشابهی گفته بود اما این بار او خیلی جزیی‌تر به این موضوع پرداخته که میزان عرضه اولیه در هر هفته به پنج مورد افزایش پیدا کند.

سیاست‌های حمایتی از بازار سهام در حالیست که در چند روز اخیر در بازار ارز صادرکنندگانی که ارز خود را برنگردانده‌اند و در بازار مسکن مالکانی که خانه‌های خالی دارند به دو شکل متفاوت تهدید شده‌اند. اولی باید زودتر ارز‌ها را برگرداند و دومی باید برای پرداخت مالیات خود را آماده کند.

در بازار دیگر یعنی خودرو نیز در روزهای پرنوسان آن اعلام شده که از روز گذشته ایران‌خودرو ثبت‌نام‌ را آغاز کرده، گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرده است که طرح‌های متنوع فروش این گروه خودروسازی، هفته آینده اجرا می‌شود.

همزمان با این اتفاق، مجوز افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی به بانک‌ها نیز ابلاغ شده است. در این مورد بانک مرکزی ضمن موافقت با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانک‌ها، اعلام کرده است: سقف انتشار «گواهی سپرده عام بانک‌ها» در سال جاری تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، حداکثر به میزان ۲۰ درصد سپرده‌های بلندمدت آنها در پایان اسفند ماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

بنابراین دو حوزه رقیب بورس برای جذب سرمایه در هفته آینده شاید کمی فعال‌تر شوند. در کنار این، بازار طلا نیز روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته و همچنان به واسطه نوسان قیمت دلار و قیمت جهانی طلا در بخش تقاضا تحت فشار است.

با این حال اتفاقات جدیدی هم برای بورس در هفته آینده رخ خواهد داد.

یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی از ابتدا تا آخرین روز کاری هفته آینده برای عرضه در فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. این بازار از شنبه ۲۱ تیرماه به مدت پنج روز کاری میزبان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اعتماد داریک در نماد «داریک» خواهد بود تا به گفته ابوالفضل شهرآبادی مدیر این صندوق، بازار سرمایه شاهد معرفی یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری برای فعالان این بازار باشد.

همچنین پرونده پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هفته آینده روی میز شورای بورس می‌رود. سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را برگزیده‌اند منتظر تصمیم شورای بورس هستند.

علاوه بر این، احتمالا در هفته آینده هم عرضه اولیه یک نماد بورسی اعلام شود.

در همین حال، مدیرعامل بورس تهران هم اعلام کرده است: صندوق‌های فعال پالایشی، فولادی، مسی و خودرویی در بازار بورس عرضه می‌شود.

بدین ترتیب برای هفته آینده بازدهی مجدد ۱۳ درصدی بازار سهام به دلیل فعال‌تر شدن بازارهای رقیب، شاید کمی دور از انتظار باشد اما به دلیل تداوم روند حمایتی از این بازار و اعلام برنامه‌های جدید برای آن همچنان این روند صعودی باقی بماند، منتها نه به شدت هفته اخیر.

 
منبع: تجارت نیوز

کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kl6v4