پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/07 14:32
کد خبر: 10097

وام مسکن جدید برای خانه اولی ها اجرا می‌شود؟

آیا وام مسکن از نوع «فقط پرداخت سود» آن گونه که در این طرح توسط سه کارشناس اقتصادی پیشنهاد شده می‌تواند به خانه‌اولی‌هایی که از خرید خانه باز‌مانده‌اند؛ کمک کند؟!

شده تا با تعریف برخی سیاستها، التهابات ناشی از توفان قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و دیگر شهرهای بزرگ را مهار کند، اما همچنان اوضاع در این بازار آرام نیست. بنابر گزارشهای منتشر شده؛ میانگین قیمت مسکن در تهران در فاصله سه ماه گذشته از سال ۹۹،  بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد که شدیدترین تورم ملکی محسوب می‌شود. این در حالی است که جهش‌های قیمتی در بازار مسکن، بیشتر ضربه را به متقاضیان به ویژه خانه‌اولی‌ها وارد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش روز شنبه خود با اشاره به اینکه اکنون طبق اعلام واسطه‌های بازار ملک و شواهد میدانی در برخی مناطق تهران، سهم مصرف‌کننده از معاملات خرید مسکن در برابر تقاضای سرمایه‌ای به کمتر از ۳ نفر از هر ۱۰ قرارداد سقوط کرده، از طرح سه اقتصاد‌دان که – نام آشناترین آنها دکتر حسین عبده تبریزی است – برای خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر پرده‌برداری کرده است.

طرحی برای خانه‌دارشدن بی‌خانه‌ها!

به نوشته دنیای اقتصاد؛ «دولت برای وضع موجود دو سیاست اعلام کرده است؛ اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ساخت مسکن ارزان دولتی (اقدام ملی). سیاست اول هنوز اجرایی نشده و سیاست دوم اگر چه کلید خورده اما فعلا و حتی در میان‌مدت تاثیری بر تامین تقاضای مصرفی ندارد و شرایط آنها مطلوب همه خانه‌اولی‌ها نیست. در این مقطع اما یک تیم سه نفره از اقتصاددانان، طرحی به دولت پیشنهاد کرده‌اند که اجرای آن می‌تواند آخرین تلاش این دولت البته از نوع «موفق» برای کمک موثر به خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر محسوب شود.»

تفاوت وام مسکن جدید پیشنهادی با تسهیلات فعلی

عنوان طرح، «خرید مسکن با تسهیلاتی از نوع فقط پرداخت سود» است. به نوشته دنیای اقتصاد؛ «این طرح نوعی وام مسکن را وارد بازار می‌کند که پنج تفاوت با تسهیلات فعلی خرید مسکن دارد. این تفاوت‌ها شامل «عادی بودن شرایط پرداخت تسهیلات برای شبکه بانکی، سقف بالاتر مبلغ وام برای پوشش مناسب قدرت خرید، در استطاعت بودن اقساط و در نتیجه قابل دریافت بودن آن توسط خانه‌اولی‌ها، مشارکت همه بانک‌های تجاری در تامین مالی مسکن و در نهایت مستقل بودن طرح از منابع دولتی» است. نویسندگان این طرح معتقدند: تسهیلات مسکن از نوع «فقط پرداخت سود» در این مقطع می‌تواند تا حدودی به خانه‌اولی‌هایی که از خرید باز‌مانده‌اند و مرتب در حال فاصله گرفتن از بازار (ناشی از رشد قیمت) هستند، کمک کند.»

 

منبع: ایسنا 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/367x74