چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/06 11:42
کد خبر: 10065

سورپرایز بانک مرکزی برای دلار

افزایش نرخ بهره کف از سوی بانک مرکزی که از فردا اجرایی می‌شود، در حرکت این بانک برای تحقق هدف تورمی قرار می‌گیرد.

به گزارش رصد ورزشی، بیانیه بانک مرکزی در روز 4شنبه در نوع خود بی‌سابقه بود. سیاست‌گذار پولی بدون معطلی در پیچ و خم شورای پول و اعتبار از ابزار سیاست پولی که یک ابزار کوتاه‌مدت است در جای خود استفاده کرد. بنابراین بر اساس مفاد دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی» نرخ سود سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی با ۲ واحد درصد افزایش در سطح ۱۲ درصد تعیین شد.

اما این گزاره چه معنی دارد؟ بانک مرکزی در ۱۰ خردادماه، یک دالان برای نرخ سود در بازار بین بانکی تصویب کرده بود. در این مصوبه، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی (نرخ کف دالان) ۱۰ درصد و نرخ سود اعتبارگیری از بانک مرکزی (سقف دالان) ۲۲ درصد تعیین شده بود. حال با افزایش نرخ کف دالان نرخ سود بانکی، بانک مرکزی این دالان را تنگ‌تر می‌کند در حقیقت، با این سیاست بانک مرکزی به سپرده‌گذاری بانک‌ها نرخ سود بیشتر می‌دهد، در واقع به‌دنبال آن است که نقدینگی را از بازارها جمع کند.

علاوه‌بر این موضوع باعث می‌شود که به تناسب آن نرخ بهره در بازار بین بانکی افزایشی شود؛ در نتیجه اثر آن در سایر نرخ‌های بازار نیز منعکس شود و سرمایه‌گذاری در ریال، جذاب‌تر از قبل می‌شود. موضوعی که در جهت عکس تمایلات روزهای اخیر، مبنی بر سرمایه‌گذاری در دلار است.

بانک مرکزی دو دلیل برای اجرای این سیاست اعلام کرد، نخست اینکه رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت بوده، بنابراین این سیاست اثر تخریبی در مسیر رشد اقتصادی نخواهد داشت، موضوع دیگر این است که نرخ تورم کنونی از تورم هدف که ۲۲ درصد بوده، فاصله گرفته است. بنابراین نیاز است که بانک مرکزی، در سیاست‌های پولی خود تجدید نظر کند تا با این تصمیم نرخ تورم در ماه‌های آینده دوباره در مسیر هدف تعیین شده حرکت کند. در حقیقت این سیاست کمک می‌کند که بخشی از منابع بانک مرکزی، بدون وجود ریسکی در بانک مرکزی قرار گیرد و بانک مرکزی در قبال این منابع نرخ سود بالاتری به بانک‌ها اعطا می‌کند.

 

 

منبع: اقتصادنیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qjgp2