چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/03 01:38
اختصاصی شمانیوز/
کد خبر: 9978

دلار ارزان نمی شود/با حرکت لاک پشتی مجلس،مشکلات حل نخواهد شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:در شرایطی که نقدینگی زیاد و سرگردان جامعه به سمت تولید هدایت نشود،گران شدن مسکن، دلار، خودرو، سکه و طلا طبیعی است.زیرا این نقدینگی به سمت سفته بازی خواهد رفت.

دکتر جعفر قادری در گفتگویی اختصاصی با شمانیوز اظهار داشت: دولت هیچ برنامه ای برای کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید ندارد و همین امر باعث می شود هر روز شرایط بازارهایی مانند ارز و طلا بدتر شود.نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط تحریمی سختی قرار داریم و درآمد نفتی و ارزی ما در پایین ترین حد خود می باشد با چنین شرایطی چگونه دولت می تواند بازار ارز را کنترل کند.اگر دولت سریعا چاره اندیشی نکند دلار از این هم گران تر خواهد شد.

وی به سرازیر شدن بخشی از نقدینگی جامعه به سمت بورس اشاره کرد و افزود: پول هایی که به سمت بورس سرازیر شده باید در طرح های تولیدی به کار گرفته شود اما متاسفانه تاکنون دولت برنامه ای برای این موضوع نداشته است.

این استاد اقتصاد دانشگاه به شرایط فروش نفت کشور اشاره کرد و گفت: وقتی کشور در حال حاضر در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد،هیچ دلیلی وجود ندارد که ما تابع سیاست های نفتی سازمان اپک باشیم و با نرخ هایی که آنان تعیین می کنند نفت بفروشیم.ما برای اینکه بتوانیم نفت بفروشیم و از این شرایط سخت عبور کنیم باید نفت خود را 

با حداقل سود و پایین تر از نرخ جهانی عرضه کنیم تا بتوانیم مشتری های جدیدی پیدا کنیم.

قادری اظهار داشت: یکی از راه های دیگر این است که حالا که فروش نفت برایمان بسیار سخت شده، آن را به مازوت تبدیل کنیم و  چون مازوت تحریم نیست،بفروشیم و اقتصاد کشور را اداره کنیم.

وی به لزوم رفع موانع تولید در کشور اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان کشور در شرایط کنونی با موانع زیادی مواجه هستند و دولت باید برای رفع این موانع و تحقق جهش تولید برنامه منسجمی داشته باشد و به صورت جدی جلوی واردات و خروج ارز را بگیرد.الان شرایط بگونه ای شده که تولید کننده رغبتی به تولید ندارد و سرمایه خود را در سفته بازی به کار می گیرد.

وی به عملکرد مجلس یازدهم در یکماهه آغاز به کار خود اشاره کرد و گفت:اگر مجلس بخواهد با حرکت عادی و لاک پشتی خود پیش برود، هیچ مشکلی از مشکلات مردم و کشور حل نخواهد شد.مجلس باید با حرکات ضربتی و البته کارشناسی شده مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

او ادامه داد: با این شیوه که مجلس در پیش گرفته، برای حل مشکلات کشور راه به جایی نخواهیم برد.اینکه ما در مجلس فقط حرف بزنیم و شعار دهیم و دولت هم کار خودش را بکند، چه مشکلی حل خواهد شد؟

این نماینده مجلس درباره اینکه برخی نمایندگان معتقدند برای حل مشکلات باید برخی وزرا برکنار شوند گفت:من اعتقاد دارم باید دولت را به ریل خدمت به مردم بازگرداند.باید برای حل مشکلات با دولت اتمام حجت کرد و اگر واقعا دیدیم کوتاهی و تعللی صورت می پذیرد آنگاه باید مجلس از ظرفیت های قانونی خود استفاده کند.

گفتگو از: شهرام درویش

 

 

منبع:شمانیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4bzn84