دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/25 03:50
کد خبر: 13128

دلیل لغو مراسم هفتم استاد شجریان مشخص شد + عکس

مراسم هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان، روز گذشته لغو شد. از قرار معلوم شرایط کرونایی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا دلیل عدم برگزاری بوده است.

مراسم هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان، روز گذشته لغو شد. از قرار معلوم شرایط کرونایی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا دلیل عدم برگزاری بوده است.

 روز گذشته پنج ‌شنبه ۲۴مهرماه، قرار بود مراسم گرامیداشتی به مناسبت هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان برگزار شود که بدون اطلاع قبلی اما به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری کرونا لغو شد.

حسام‌الدین سراج که یکی از برگزارکنندگان مراسم مذکور است، ضمن تشکر از حامیان، بابت این اتفاق از مردم عذر خواسته اما درباره دلیل لغو توضیح نداده است.

 

او در صفحه شخصی‌اش نوشته است؛

«امروز هفتمین روز درگذشت استاد عشق و آواز محمدرضا شجریان بود.

قرار بود مراسم بزرگداشت استاد در پردیس سینمایی شهرک غرب برگزار شود. بنا به اظهار مدیریت پردیس سینمایی همه مجوزها و هماهنگی‌ها اخذ و انجام شده بود، اما متاسفانه ۴۰ دقیقه قبل از شروع مراسم لغو برنامه اعلام شد و مراسم تعطیل شد.

استاد سیاوش تهمورث، جناب آقای علیزاده مسئول پردیس، هنرمند عزیزی که تصویر استاد را روی کاشی نقش کرده بودند زحمات زیادی برای برگزاری این مراسم کشیدند. از همه عزیزانی که در جهت برگزاری این مراسم از زحمات فراوان متحمل شدند تشکر می‌کنم و در این حال از همه شما خوبان و هنرمندان عزیزی که برای شرکت در مراسم با علاقه تمام آمدید اما موفق به شرکت در مراسم نشدید عذرخواهی می‌کنم

دود آه سینه نالان من سوخت این افسردگان خام را محرم راز دل شیدای خود کس نمی‌بینم ز خاص و عام را

 
 
 

به امید آن روز که قدرت هنر و هنرمند بیشتر شناخته شود.»

گفتنی است، پیش از این پدرام علیزاده مدیر و مالک پردیس سینمایی شهرک غرب در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها از برگزاری مراسم هفتم استاد شجریان در این مجموعه فرهنگی خبر داده بود.

علیزاده گفته بود سیاوش تهمورث، حسام‌الدین سراج و چند هنرمند دیگر بانی برگزاری این مراسم هستند.

این در حالی است که عصر روز گذشته پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه تعدادی از علاقمندان برای شرکت در مراسم به پردیس سینمایی شهرک غرب رفته بودند و تا مدتی پس از ساعت مقرر که ۱۸:۰۰ بود، منتظر مانند بی‌آنکه کسی درباره دلیل لغو برنامه توضیح دهد. تا اینکه حسام‌الدین سرعت چند ساعت بعد در صفحه شخصی‌اش درباره لغو برنامه توضیح داد.

 

 

7fbda545-c273-4d8f-a01e-7bcb03f5392b

 

 

 

 

بیوگرافی استاد شجریان

محمدرضا شجریان موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران است. محمدرضا شجریان اول مهر ماه ۱۳۱۹ در مشهد متولد شد. ۵ ساله بود که در خلوت کودکانه‌اش آواز می‌خواند، ۱۵بهمن ۱۳۲۶ به کلاس اول می‌رود و یک سال بعد به آموزش تلاوت قرآن‌کریم نزد پدر می‌پردازد. در ۹ سالگی تلاوت قرآن را آغاز می‌کند و یک سال بعد این کار را  در میتینگ‌ها و اجتماعات سیاسی آن سال‌ها ادامه می‌دهد.

 

 

 

 

FjmgL6JCNqDR

 

 

 

 

نام اصلی : محمدرضا شجریان

نام مستعار : سیاوش بیدگانی (تا قبل از دههٔ ۱۳۵۰)

تولد : ۱ مهر ۱۳۱۹ مشهد

ملیت : ایرانی

سبک‌(ها): موسیقی اصیل ایرانی

ساز(ها) : سنتور

سال‌های فعالیت آواز: ۱۳۴۶ تا کنون

همسرها : فرخنده گل افشان 

کتایون خوانساری

فرزندان : راحله

افسانه

مژگان

همایون

رایان 

 

 

محمدرضا شجریان موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران است. محمدرضا شجریان اول مهر ماه ۱۳۱۹ در مشهد متولد شد. ۵ ساله بود که در خلوت کودکانه‌اش آواز می‌خواند، ۱۵بهمن ۱۳۲۶ به کلاس اول می‌رود و یک سال بعد به آموزش تلاوت قرآن‌کریم نزد پدر می‌پردازد. در ۹ سالگی تلاوت قرآن را آغاز می‌کند و یک سال بعد این کار را  در میتینگ‌ها و اجتماعات سیاسی آن سال‌ها ادامه می‌دهد.

 

 

بیوگرافی-یانگوم-بازیگر-جواهری-در-قصر-3-500x471

 

 

در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار صدای محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش می‌شود. سال ۱۳۳۲ محمدرضا شجریان عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود می‌کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را پی می‌گیرد. همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستان‌های مشهد هم حضور می‌یابد و در سال ۱۳۳۴ موفق می‌شود به تیم دانش آموزی استان راه یابد.

 

 

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۳۶ به دانشسرای مقدماتی در مشهد می‌رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان ‌آشنا می‌شود. پی گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال ۱۳۳۸ محمدرضا شجریان به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد. یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می‌گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا می‌شود.

 

 

 

 

همسر+بهرام+افشاری

 

 

 

 

آشنایی با سنتور این اشتیاق را در وی شدت می‌بخشد که  با نت و فراگیری سنتور نزد آقای جلال اخباری و شروع سنتور سازی و تحقیق برای بهتر کردن صدای سنتور تجربه‌های خود در موسیقی را گسترش دهد.  

محمدرضا شجریان تا سال ۱۳۵۰ به این خاطر که پدرش می‌خواست خانواده آن‌ها بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شوند، با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن پدرش به او اجازه استفاده از نام اصلی‌اش را داد.

محمدرضا شجریان پس از چند سال تدریس و مدیری دبستان‌های مشهد آذر ماه 1346 به تهران منتقل می‌شود و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی (نوازنده و نواساز نامی سه‌تار) آشنا می‌شود و همزمان به همکاری با رادیو ایران می‌پردازد و در کنار آن به کلاس درس آواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن خوشنویسان نزد استاد بوذری می‌رود. آشنایی با رضا ورزنده (استاد سنتور) در تابستان همین سال بود. اجرا و ضبط نخستین برنامه در رادیو ایران که با عنوان "برگ سبز شماره ی 216" در شب جمعه 15 اذر ماه پخش شد از دیگر فعالیت‌های شجریان در این سال بود.

 

 

85dac56c0ec731107dd01b8faeeefd4f-funigma.com

 

 

محمدرضا شجریان در سال 1349 همکاری خود با برنامه‌های تلویزیون ملی ایران را آغاز می‌کند و همزمان به دریافت عنوان خوشنویس ممتاز نایل می‌شود. در سال 1350 محمدرضا شجریان با استاد فرامرز پایور آشنا می‌شود. به مشق سنتور و آموزش ردیف آوازی صبا نزد ایشان می‌پردازد. در همین سال بود که محمدرضا شجریان با شاعر گرانمایه هوشنگ ابتهاج (سایه) آشنا می شود و به همکاری با برنامه گلهای تازه رادیو می‌پردازد.

 

 

 

 

یکتا-ناصر-و-همسرش

در سال 1351 استاد محمدرضا شجریان ضمن همکاری در برنامه گلها با استاد نور علی خان برومند آشنا می‌شود و به آموزش سبک و شیوه آوازی طاهر زاده نزد وی مشغول می‌شود. آشنایی با استاد دوامی و نیز آموختن ردیف‌های آوازی از دیگر توفیقات شجریان در این سال بود.

 

 

محمدرضا شجریان در سال 1352 به اتفاق گروهی از هنرمندان چون  محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگفر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون، داود گنجه‌ای و  مقدسی و حدادی و دیگر هنرمندان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا می‌گذارند.

 

 

از سال 1354 اجرای استاد محمدرضا شجریان برای کشور های خارجی آغاز می‌شود. استاد محمدرضا شجریان در سال 1356 شرکت دل آواز را تاسیس و نیز در سال 1357 در مسابقه های تلاوت قرآن سراسر کشور به مقام نخست می‌رسد.

 

 

محمدرضا شجریان در سال 1358 با غلامرضا داد به آشنا می‌شود و سپس آلبوم‌های مختلفی را با گروه پایور و نیز آلبوم‌های دیگری را با گروه شیدا و عارف کار می‌کند. در فاصله سال‌های دهه شصت شجریان همکاری گسترده‌ای را با پرویز مشکاتیان آغاز می‌کند که حاصل ‌آن آلبوم‌های ماهور، بیداد، نوا، دستان و .. است. در همین سال‌ها وی به اتفاق گروه عارف کنسرت‌هایی را در خارج از ایران اجرا می‌کند.

 

 

علیرضا+بیرانوند

 

 

از سال 68 استاد محمدرضا شجریان با گروه پیرنیاکان و عندلیبی به اجرای کنسرت در آمریکا و اروپا می‌پردازند. این گروه در سال بعد و به دلیل زلزله رودبار کنسرت‌هایی را در جمع آوری کمک مردم دنیا در اروپا و آمریکا اجرا می‌کنند.

 

 

در سال 71 به اجرای کنسرت‌های مرحله دوم در امریکا با داریوش پیر نیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان می ‌پردازد. انتشار آلبوم یاد ایام، آسمان عشق و نیز دلشدگان حاصل این سال‌ها است.

 

 

-413007

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/39jlw4