دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/05 03:54
فناوری ۵G/
کد خبر: 35845

ضرورت ورود سریعتر به ۵G و پیاده‌سازی تجاری یوزکیس‌ها

با معرفی فناوری ۵G، شکی نیست که انقلابی در نحوه برقراری ارتباط، دسترسی به اطلاعات و تجارت در حال رخ دادن است...

با معرفی فناوری ۵G، شکی نیست که انقلابی در نحوه برقراری ارتباط، دسترسی به اطلاعات و تجارت در حال رخ دادن است. انتظار می رود فناوری نسل پنجم ۱۰ برابر سریعتر از فناوری ۴G باشد و امکان دانلود سریعتر و پخش جریانی یکپارچه را فراهم کند. علاوه بر این، همچنین می‌تواند جهش‌های بزرگی از نظر قابلیت اطمینان و تأخیر ایجاد کند. از اینترنت موبایل بهبود یافته تا توسعه شهرهای هوشمندتر، از مزایای حضور فناوری نسل پنجم خواهد بود. فناوری ۵G از یک سو در حوزه تجارت موجب رقابتی تر شدن کسب‌وکارها در دنیای دیجیتال خواهد شد و از سوی دیگر در زندگی روزمره می‌تواند شیوه تعامل افراد با یکدیگر را متحول کند. گزارش پیش رو نگاهی دارد به مزایای فناوری ۵G، ضرورت ورود سریعتر به این فناوری و پیاده‌سازی تجاری یوزکیس‌ها. در پایان گزارش نیز مختصری به فعالیت های صورت گرفته توسط اپراتور همراه اول در ارایه یوزکیس های مبتنی بر ۵G می پردازیم.

فناوری نسل پنجم زندگی را تغییر می دهد

فناوری نسل پنجم نسل بعدی فناوری بی سیم است. ۵G نسبت به نسل‌های قبلی فناوری بی‌سیم، سرعت‌های سریع‌تر و تأخیر کمتری را ارائه می‌کند و آن را برای برنامه‌هایی ایده‌آل می‌کند که به ارتباطات بلادرنگ یا پهنای باند بالا نیاز دارند. ۵G همچنین برنامه ها و خدمات جدیدی را فعال می کند که با نسل های قبلی فناوری بی سیم امکان پذیر نبودند.

با فناوری ۵G، می توان به سرعت و به راحتی به دنیا متصل شد. این بدان معناست که افراد می توانند از آخرین اخبار، اطلاعات و رویدادهایی که در سراسر جهان رخ می دهد، مطلع شوند. همچنین آن ها می‌توانند با سرعتی بسیار بالا به محتوای آنلاین دسترسی پیدا کنند، و به راحتی به آنچه برایشان مهم است متصل بمانند.

فناوری ۵G نه تنها ایمن تر، بلکه موثرتر از هر نوع فناوری دیگری است. با استفاده از فناوری ۵G می تواند مطمئن بود که داده ها به خوبی محافظت می شوند و ایمن هستند. علاوه بر این، فناوری ۵G از نظر مصرف انرژی نیز کارآمدتر است.

یوزکیس های مبتنی بر فناوری ۵G ارایه شده توسط همراه اول

با توجه به مختصری که در ارتباط با تاثیر فناوری نسل پنجم بر زندگی و تجارت گفته شد، مشخص است که کاربردی کردن این فناوری با تعریف یوزکیس های مختلف امری اجتناب ناپذیر باشد. در این راستا در کشور ما نیز اپراتور همراه اول با در اختیار داشتن مشترکان بیشمار و نیز فناوری ۵G اقدام به ارایه یوزکیس هایی کرده که هر کدام در صورت گسترش و پیاده سازی عمومی می توانند در بهبود کیفیت زندگی افراد بسیار موثر باشد. این یوزکیس ها در ادامه به اختصار معرفی می شوند:

سامانه جراحی رباتیک از راه دور: این سامانه مبتنی بر تکنولوژی نسل پنج همراه اول است که توسط شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا ارائه شده است. این دستگاه شامل کنسول جراحی و ربات های جراح است. کنسول جراحی در اختیار جراح قرار می گیرد که در حال حاضر در  بیمارستان سینا نصب شده و ربات های جراح بر بالین بیمار در بیمارستان امام خمینی (ره) نصب شده است. این دو سامانه از طریق اینترنت پرسرعت همراه اول به هم متصل می شوند و عمل جراحی از راه دور را انجام می دهند..

پروژه جاده هوشمند:  این پروژه در راستای مسئولیت اجتماعی همراه اول و به منظور هوشمندسازی و ایمن سازی جاده های سراسر ایران و با هدف پیشگیری از حوادث جاده ای و حمایت از جان و مال هموطنان استارت خورده است. هدف از این پروژه تشخیص و اعلام هشدار بی‌درنگ لغزندگی جاده به رانندگان خودروهای در حال تردد و دیگر ذینفعان مرتبط مانند راهداری، نهادهای انتظامی و خدمات‌رسان است. جهت تشخیص لغزندگی، از سنسورهای پیشرفته‌ای که قابلیت تشخیص میزان اصطکاک، عمق برف، میزان خیس‌بودن جاده و دیگر وضعیت‌های جوی را دارند، استفاده می‌شود. داده‌های اندازه‌گیری‌شده از طریق بستر امن اپراتورهمراه اول به شبکه هسته انتقال می‌یابد. در سطح هسته نیز با استفاده از ابزارهای در اختیار اپراتور نظیر Cell broadcast SMS, IVR و با تعریف قوانین هشدار، پیام‌های مرتبط به ترددکنندگان در محدوده جاده بحرانی و ذینفعان ارسال می‌شود. همچنین با نصب چراغ‌های هشدار به شکل دیداری نیز هشدارهای لازم به رانندگان داده می‌شود. هشدارهای ارسال‌شده قابلیت ممیزی و ردیابی خواهند داشت.

پروژه خودرو متصل:  این پروژه توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول مبتنی بر فناوری نسل پنجم ارایه شده است. یک خودروی متصل (connected vehicle)، خودرویی است که می تواند از طریق شبکه بی سیم به دیگر ابزارهای نزدیک خود متصل شود و از این طریق به هوشمند شدن ترافیک و تامین امنیت کمک کند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xoalb